lain Skrevet 12. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2009 Det er ikke noe poeng å kjøpe dyrt verktøy. Det dyre kan tilføye ting som kan være kjekt, men man klarer seg gjerne med det billige også. Kjapt eksempel, jeg har brukt billige korte umbrako nøkler til nå, men i går kjøpte jeg meg lange med rundt hode for å enklere å komme til diverse skruer, disse gir også mulighet til å skru mer på skrå, noe de vanlige ikke gjør. Kostet meg 200 spenn. Jeg har også en T trekker, så jeg kan skru til motorskruene godt, go faktisk klare å få de opp igjen etterpå Ellers har jeg skrutrekkere fra clas olson selv, pluss drill og klemmer. Jeg vil anbefale deg å stikke på f.eks jysk eller europris, kjøp et av de billige teppene på 70x120, pass på at det er av typen som har gummibelegg på undersiden, og dermed vanntette med tanke på fuel og olje. Billig og veldig greit skru underlag, kostet meg vel 59 spenn. Jeg kjøpte også en verktøykasse av plast på europris, også hadde jeg en gammel skumgummimadrass liggende, kuttet opp denne så jeg får støtte for fuelflaskene i ene enden, med et lag til skumgummi over resten der kontrolleren ligger sammen med glowplug. Helt i andre enden er det plass til rotorstarten. Ellers har jeg en sånn plastkasse med masse avlukk som jeg har alt av småting i. Skruer, servodeler m.m., veldig greit å sortere det utover. Og til slutt en 6liter eller no plastdunk x2, ene til hjul, da jeg har 2 set, og den andre til alle store reservedeler/ekstradeler. Jeg har også et verktøybord ifra biltema, som jeg kan trille rundt, men det har mer eller mindre blitt redusert til hvor jeg parkerer bilen når jeg er ferdig med den. Så det var 300 spenn vel brukt Bilde: For å oppsumere. Normalt når jeg drar ut, tar jeg med meg plastboksen med hjul + den med mange rom. Disse ligger i bilen om noe skulle skje/ønske bytte hjul. Den store verktøykassen har bærerem, så den er med til hvor enn jeg er å kjører, den har som sagt endel diverse utstyr i seg, blant annet småting som nytt spur drev x2, nye tennplugger og strips for å nevne det viktigste + batteri. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 12. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2009 sedberg: Du som har hatt sånne muskel beist som røyklegger gata bare du trykker litt på gassen... jeg har vist min bror den introduksjons videoen av VXL (Traxxas) så nå har har rimelig lyst til å kjøpe sånne greier... Er for eks. Rustler VXL noe for han tror du? (Han kjører verre enn idiotkjøring) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 Selve verktøykassene kjøper eg der de er billigst, og de kassene som passer behovet. Sortimentskrin har eg også til deler. Det eg sliter med generelt er at skrujern og skruer blir runde etter kort tids bruk. Dette vil eg helst unngå når det gjelder skruer på helikopteret. Og her skal tross alt skruene skrus litt i(skru ut og skru inn). Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 Da har jeg handlet meg et calmato 40 sport med thunder tiger GP-61 motor med tunepipe.. Gleder meg til å få det.. må bare handle servoer =) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 Høres veldig bra ut. Kjøpte ikke du et elektrofly også til å begynne med? Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 Egentlig var det planen, men fyren jeg skulle kjøpe det av hørte aldri fra seg, så det ble ikke noen handel. Men jeg kommer nok investere i et elektro fly etterhvert dersom jeg fortsetter med hobbyen, siden du kan fly dem nesten over alt og når du vil =) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 sedberg: Du som har hatt sånne muskel beist som røyklegger gata bare du trykker litt på gassen... jeg har vist min bror den introduksjons videoen av VXL (Traxxas) så nå har har rimelig lyst til å kjøpe sånne greier... Er for eks. Rustler VXL noe for han tror du? (Han kjører verre enn idiotkjøring) Hvis han går rett på 3S LiPo så vil den nok knuse ganske fort. Men det er mulig å begynne med f.eks. lav giring (lav fart) og 7-cellers NiMh eller 2S LiPo til han begynner å få litt dreisen. Rustleren er veldig solid så lenge man ikke beveger seg for fort. Hvis man i tillegg kjører i sand eller på annet løst underlag så skal det enda mere til før de knekker. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 Skal ha ett sett til asfalt, et til generell off-road og ett sett til sand. Men jeg sliter med å finne noen gode asfalt-dekk og fordekk til sand. Er det HPI Baja du har? Hva med Hostile slicks, Hostile MX Nightmare og HPI paddles? Jeg har prøvd HPIs asfaltdekk, og jeg synes de satt skikkelig dårlig på veien. De blir også fort slitt. Hvor kan man få tak i Hostile-dekka? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 Du får de bl.a. hos Dave's. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 sedberg: Du som har hatt sånne muskel beist som røyklegger gata bare du trykker litt på gassen... jeg har vist min bror den introduksjons videoen av VXL (Traxxas) så nå har har rimelig lyst til å kjøpe sånne greier... Er for eks. Rustler VXL noe for han tror du? (Han kjører verre enn idiotkjøring) Hvis han går rett på 3S LiPo så vil den nok knuse ganske fort. Men det er mulig å begynne med f.eks. lav giring (lav fart) og 7-cellers NiMh eller 2S LiPo til han begynner å få litt dreisen. Rustleren er veldig solid så lenge man ikke beveger seg for fort. Hvis man i tillegg kjører i sand eller på annet løst underlag så skal det enda mere til før de knekker. Er nesten 100% sikker på at han velger nimh batteri, for slipper han å tenke på nå han må stoppe å kjøre i forhold til lipo. Det blir nok meste gatekjøring på han tror jeg... kan hende det blir noe gruskjøing og kanskje litt off-road brane kjøring... Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 Velineon.regulatoren har innebygget LiPo cut-off, så han trenger ikke å tenke på å ødelegge batteriene. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 Eg er litt redd for at eg kan ha skrudd i en glødeplugg litt skjevt. Glødepluggen sitter litt vanskelig til horisontalt under helikopteret og når batteriet henger på så kommer eg kun til pluggen litt skjevt med pipa(som også er litt kort). Eg merket at eg var kommet skjevt inn og hadde da allerede skrudd litt hardt til da eg tok den ut igjen. Så tok eg av batteriet, byttet plugg igjen og skrudde den nye i. Den var litt vanskelig å få inn, og eg merker at det er litt ujevn motstand når eg skrur inn. Men eg får pluggen helt inn og det virker som om det er god kompressjon(motoren starter også). Snakker vi om at det er store skader eg har gjort her? Eller kan eg la det være slik det er nå? Noen som har litt innspill til dette? Lenke til kommentar
lain Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 Selve verktøykassene kjøper eg der de er billigst, og de kassene som passer behovet. Sortimentskrin har eg også til deler. Det eg sliter med generelt er at skrujern og skruer blir runde etter kort tids bruk. Dette vil eg helst unngå når det gjelder skruer på helikopteret. Og her skal tross alt skruene skrus litt i(skru ut og skru inn). Finn skrujern som passer bedre i skruene, og bruk gjerne bedre skruer også. evt gå for umbrako skruer. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 13. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2009 Velineon.regulatoren har innebygget LiPo cut-off, så han trenger ikke å tenke på å ødelegge batteriene. Hvordan funker den da? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 14. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2009 Den kutter automatisk motorkraften til 50% når batteriene begynner å gå tom. Fortsetter du å kjøre vil den skru av all motorkraft. Eneste ulempen med den regulatoren er at den kanskje kutter litt tidlig. Men du får likevel kjøre rimelig lenge på ett batteri på 5000 mAh. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 14. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Smart... Da må vel man ha en lipo lader og da... Forslag til bra og billig lader? Endret 14. juli 2009 av Deppss Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 14. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2009 Billig lader OK lader En MEGET god lader som du kan ha i all overskuelig framtid Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 14. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) . Jeg sverger, den bilen blir reparert hver eneste uke. Gjerne flere ganger per uke også. Jeg skulle gjerne sagt at jeg burde sanse meg, men det kommer aldri til å skje. Endret 14. juli 2009 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Noen flyentusiaster her som vet alt som trengs til mitt nye fly? Jeg har fly og motor, så jeg trenger vel glow plug, fuel pumpe.. thats it? EDIT: Nå ødela jeg nettopp noe på Slash-en igjen. Jeg sverger, den bilen blir reparert hver eneste uke. Gjerne flere ganger per uke også. Jeg skulle gjerne sagt at jeg burde sanse meg, men det kommer aldri til å skje. Holdt du kamera i andre hånden? Hvordan klarte du å styre med kun en hånd? Du bruker ratt radio regner jeg med? Endret 15. juli 2009 av jacoobholm Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Glow plug er noe du monterer i motoren som sørger for at fuelen antennes. I tillegg trenger du en gløder som du bruker når du starter for å få i gang de første antenningene. En liten oppladbar gløder med spenningsindikator er veldig praktisk å ha. Og i tillegg må du ha fuelpumpe med litt ekstra fuelledning(kan være praktisk med litt lengde på slangen) og selvfølgelig fuel. Et par ekstra glow plugger er anbefalt. I tillegg kan det være veldig greit å ha en såkalt fieldbox først som sist. Denne inneholder det nødvendigste verktøy samt andre nødvendigheter(lim?). I tillegg bør du også montere i et powerpanel(som inneholder uttak for strøm til de fleste bruksområder), et 12v batteri og en elektrisk starter. Eg vet ikke hvor lenge eg stod de første gangene hvor eg prøvde å få start på motoren. Sliten i fingen. Da ønsket eg meg virkelig en elektrisk starter.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå