Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Siden den er så billig, blir det ikke noe moms eller toll på den, om du ikke kjøper med mer stuff.

Kostet meg 270,- inkl frakt sånn ca. + 140 spenn i paint på lokal hobby shappe og en rull med maskeringsteip til 50 spenn.

 

Så ferdig body kostet meg 450 kroner ca, om du vil være nøye på det. Men har jo endel teip til overs f.eks, så blir litt feil å legge ved den som full pris.

 

Er vel ca samme pris som om du kjøper ferdig lakkert body i norsk butikk, bare at de gjerne kun har de orginale bodyene ferdig lakkert, og de ulakkerte koster fort 300-350 spenn alene. Og sånn set er det billig å bestille fra f.eks thetoyz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skjedde det merkeligste. Var ute på en tur med helikopteret og når eg kom tilbake til bilen så var gløderen min borte. Noen andre som har opplevd at fugler stikker av med verktøy? Låg rett ved siden av batteriet når eg gikk derifra. Merkelige greier. Bytter til onboard fjernstyrt glødesystem nå :)

Seriøst, eg lette flere ganger i bilen, rundt bilen, rundt på parkeringsplassen og oppi verktøyskrinet. Finner den ikke, bortsett fra beskyttelseshetta.

 

Men, så fikk eg ett problem. Potta på helikopteret falt av(halveis). Det begynte å lage en veldig merkelig og høy lyd og når eg da tok helikopteret ned så såg eg at potta var falt halveis av. Heldigvis fant eg skruen(låg rett under der eg hovret). Eg gikk derfor tilbake til verktøyet og monterte den på igjen. Eg skrudde skruene så hardt fast som eg turte og prøvde på nytt. Det samme skjedde igjen. Når eg nå skulle montere den på igjen og pakke sammen så merket eg at dersom eg skrudde skruen mer til så løsnet den igjen. Eg tror derfor gjengene i potta er ødelagde. Så er spørsmålet, kan eg feste potta igjen ved å bruke locktite eller bør eg bytte hele potta?

Lenke til kommentar

Etter et lite tips fra en kompis og visuell sjekk av potta så ser det ut til at eg kan bruke lengre bolter og så bruke mutter på andre siden. Skruene var gjennomgående. At eg ikke sjekket det først :blush:

 

Når det gjelder gløderen så finner eg den fortsatt ikke. Eg har nå sjekket verktøyskrinet på nytt, samt radiokofferten og helikopteret(om eg glemte den på eller om den låg i skroget). Eg har kun en skjorts på meg og den er ikke i de lommene heller. Eg var i tillegg parkert oppe i et hjørne på en forlatt parkeringsplass(ingen andre kunne ha kommet til bilen uten at eg hadde fått det med meg) men et par fugler(såg ikke type, men de var hvite) var veldig mye rundt bilen.

Lenke til kommentar

Skjærer tar små blanke ting.

Vi har her hjemme fått stjålet nesten en hel pakke med telys fra verandaen................. i andre etasje. i løpet av sommeren i fjord.

Det er så enkelt som at kona setter ut tely og morgenen etter er de borte osv, så en blank fin gløder burde være kjempegreier for tjuvraddene med vinger.

Lenke til kommentar

Vel, gløder enda ikke funnet. Den var jo passe tung og, merkelige greier.

 

Uansett. Eg er litt redd for at eg kan ha skrudd i en glødeplugg litt skjevt. Glødepluggen sitter litt vanskelig til horisontalt under helikopteret og når batteriet henger på så kommer eg kun til pluggen litt skjevt med pipa(som også er litt kort). Eg merket at eg var kommet skjevt inn og hadde da allerede skrudd litt hardt til da eg tok den ut igjen. Så tok eg av batteriet, byttet plugg igjen og skrudde den nye i. Den var litt vanskelig å få inn, og eg merker at det er litt ujevn motstand når eg skrur inn. Men eg får pluggen helt inn og det virker som om det er god kompressjon(motoren starter også).

 

Snakker vi om at det er store skader eg har gjort her? Eller kan eg la det være slik det er nå?

Lenke til kommentar

Kjørt en del med Baja'n i dag. Var utrolig deilig å kunne kjøre omtrent i det uendelige uten å tenke på måtte lade batteriene etter 15 minutter. Bare fylle på og kjøre. Men det sleit kraftig på dekka å kjøre på asfalt. Kjøpte bilen i går og nå er det knapt spor igjen i bakdekka. :p

 

Var også praktisk med noe som ikke går i stykker etter hver kjøretur. :)

Lenke til kommentar

Heisann igjen!

 

Jeg har nå hatt mine 3 første flyturer(med instruktør).. Første flyturen var på torsdag denne uken, det regnet litt, men ellers fint. Jeg fløy rc klubbens skolefly, en høyvinget fuel trainer, og øvet litt på å legge meg parallellt med stripa(legge inn for landing). Etter noen forsøk var det ikke enormt vanskelig å legge seg inn over stripa og slakke av farten litt, deretter gasse på igjen uten å lande. Prøvde meg også på 2-3 looper den første gangen.

 

Leksjon 2 og 3 hadde jeg idag; det var nokså kraftig sidevind i forhold til stripen(7-8m/s) og nå var det noe vanskeligere å legge inn for landing. I det jeg la inn og nærmet meg stripen merket jeg et flyet lå 20+ grader til siden, propellen var rettet mot meg og instruktøren =P Dette prøvet jeg så et par ganger, og fikk etterhvert litt slengen på å komme inn litt sideslengs og holde meg relativt lavt over stripen i lav fart.. Instruktøren mente at jeg bare kunne prøve å lande dersom jeg følte for det.. Jeg sa raskt nei takk da jeg var redd for å krase skoleflyet :p

 

Vi tok en pause og så en av de andre medlemmene fly med et lite elektrisk isopor fly.. Kort deretter fyrte jeg mer fuel på flyet, og vi tok flyet ut på stripen igjen.. Instruktøren lettet og jeg tok over og øvet litt videre på noen landings innlegg. Han sa gjentatte ganger at jeg bare kunne skru ned throttle helt når jeg lå over stripa og sette ner flyet, så en av innleggene følte jeg at jeg lå godt over stripa, hadde god(lav) høyde og ikke altfor mye fart. Da flyet nesten var inne over grensen til stripen så slo jeg av throttle og spurte om jeg bare skulle gjøre et forsøk, noe han sa ja til. Som sagt, flyet fløy nesten sidelengs og jeg prøvde holde det stabilt slik at det ikke gikk ut på siden. Da jeg nærmet meg bakken begynte flyet sakte men sikkert å rette seg ut, og det ble en fin landing =D

 

Etter litt jubel og klapping fra publikum så var flyet i luften igjen, og jeg la inn for en ny landing, denne gangen kom jeg litt skeivt inn og litt for nærme kanten. Når flyet traff bakken så kjørte det ikke helt parallellt med stripen; jeg landet fint, men kjørte inn i et lite område med høyt gress. Da throttle var på minimum så ble det ingen skade på fly eller propeller, bare en litt brå stopp. Jeg føler at dette var tilgivelig da jeg er nybegynner og det var relativt sterkt sidevind =P

 

@Nomore: Ser du har begynt med helikopter. Hvilke erfaringer har du fra dette? =)

Lenke til kommentar

Ser ut som om du har hatt en litt finere introduksjon til fly enn de to korte turene mine :) Veldig bra.

 

Helikopter ja. Veldig gøy. Kjøpte meg en brukt Raptor 50 med radio av en av de som flyr her lokalt. Det er ca 9-10 stk her som flyr helikopter så derfor fant eg ut at eg heller skulle prøve det slik at eg har støtte og hjelp rundt meg. God ide.

 

Eg har nå hatt en 6-7 turer med det(med treningsunderstell) hvor eg stort sett har hovret. Føler eg har langt mer kontroll på dette enn fly, enn så lenge. Enda ikke kræsjet, selv om eg har hatt et par soloturer, men en av de tingene som gjorde det mer attraktivt med helikopter er at alle delene på et helikopter kan byttes ut om/når de blir ødelagde. Dersom selve ramma i et helikopter blir ødelagt så koster det 200-400 kr å kjøpe ny. Ødelegges ramma i flyet(som eg gjorde) så er det ikke sikkert det lar seg reparere. Eg har sett et par "alvorlige" kræsj foretatt av de andre og kostnadene på disse har ligget på ca 500-900. Dette anser eg som en stor fordel.

 

I tillegg til flyturene har eg lekt litt med radioen, justert på forskjellige ting, demontert litt og satt sammen igjen. Kun for å få feelingen. Anbefales :)

 

Men samtidig har eg også begynt med simulator(kan ikke få understreket hvor nyttig dette er). Her flyr eg både helikopter og fly. Begge er gøy, men eg kan se at noen liker fly, andre helikopter. Personlig liker eg begge deler, men foretrekker helikopter(så langt). Når eg har fått mine første kræsj med helikopteret så kommer eg nok til å kjøpe meg et nytt fly også(eg har jo alt av radioutstyr og motor).

 

 

 

3713922646_d4bd8455d5.jpg

3713922426_473ddaf4a9.jpg

 

 

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Hvor mye dekkene slites kommer veldig an på hva de er beregnet på. Asfalt er etter min erfaring veldig hardt på "billige" offroad dekk.

Derfor jeg kjøpte litt dyrere asfalt dekk til sånn lek, også har jeg egne offroad dekk til idiotkjøring.

Ja jeg kommer nok til å bruke en del penger på dekk. Skal ha ett sett til asfalt, et til generell off-road og ett sett til sand. Men jeg sliter med å finne noen gode asfalt-dekk og fordekk til sand.

Er disse jeg ikke finner i "riktig" størrelse.

post-18544-1247426169_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du får egen locktight som er beregnet på skruer som sitter i plast, men det er riktig at den vanlige locktighten du får på landhandel f.eks gjerne ikke er helt bra med plast.

 

Jeg har begge deler, da den for metall er kraftigere, den for plast fås gjerne kjøpt på hobby butikker.

Lenke til kommentar
Skal ha ett sett til asfalt, et til generell off-road og ett sett til sand. Men jeg sliter med å finne noen gode asfalt-dekk og fordekk til sand.

Er det HPI Baja du har? Hva med Hostile slicks, Hostile MX Nightmare og HPI paddles? Jeg har prøvd HPIs asfaltdekk, og jeg synes de satt skikkelig dårlig på veien. De blir også fort slitt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker locktight på de skruene jeg vet er farlig om de faller ut.

F.eks motorfeste m.m. Også har jeg div skruer med låsemutter som er sikret av seg selv.

 

Du trenger ikke bruke på alt, men jo mer du bruker det på, jo mindre mulighet er det for at noe faller av.

Lenke til kommentar

Tak takk. :) Burde lett der selv først. De ser veldig gode ut. Men jeg fant så og si de jeg var ute etter: http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=4843

Hadde disse og skovledekk på Rustleren tidligere. De var helt sinnsyke i sand.

 

Nå trenger jeg bare sand... :ermm:

Lenke til kommentar

Mange spørsmål fra min side i kveld, men dere får bære over med meg :)

 

Hvor kjøper folk verktøyet sitt, og hva er å anbefale?

 

Eg har ikke verksted eller hobbyrom så det meste foregår på stuebordet, middagsbordet eller på kontorpulten(hurra for ungkarslivet). Tar derfor sikte på å lage meg ei mappe eller en liten kasse eg kan ha skrutrekkere, tenger, umbrakonøkler osv i, så eg både kan ta de ut og ha de lett tilgjengelig og legge de oppi fieldboxen for feltarbeid.

 

Og bare for å illustrere standarden på verktøyet eg har så langt: om Clas Ohlson selger tre skrujern, ett til 79,99, ett til 59,90 og ett til 211,40 så tar eg det til 59,90, eller billigere, om eg finner. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...