Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

lain, hva er det du har oppå motorn ? og hva er vitsen ?

 

Det er strips med fuel slange utenpå. Sett flere som bruker dette for å beskytte motoren fra direkte treff, og nå som jeg kjører lengre TVP, når ikke standard beskyttelsen bak til festet.

Ingen aning om det faktisk gjør en forskjell, men da jeg tidvis ligger på hodet, tenkte jeg at jeg i det minste kunne prøve og se.

 

En kjapp gjennomgang av byggingen:

 

Her er forskjellen på de gamle og nye TVPene. De nye er 4mm brede, 2,54cm lengre bak center og 6mm lengre foran center. Totalt rett over 3cm ekstra lengde.

Høres kanskje ikke ut som mye, men det gjør en forskjell. TVPene er også LCG, dvs på godt norsk, tyngdepunktet er lavere, de buer ikke så mye opp på midten som originalen.

post-86587-1246186014_thumb.jpg

 

Ny radio box, der jeg har festet mottaker i lokket, samler da alt av ekstra ledninger i hullet som er ved siden av batteriet.

post-86587-1246185955_thumb.jpg

 

Rammen "festet", for å teste om alt passer.

post-86587-1246185805_thumb.jpg

 

Fått inn girkasse og drivakslingene. Pga den økte lengden, brukes den som var bak før foran, og det var med en som var ekstra lang til å være bak i pakken.

post-86587-1246185924_thumb.jpg

 

Hvordan første layout ble etter alt var satt inn. Eneste som ble forandret, var fuel tanken. Denne ble snudd da jeg sleit med å få lagt fuel slangen fornuftig (med filter og pumpe) utenom spur drevet.

post-86587-1246185884_thumb.jpg

 

Det følger også med skidplate med de nye TVPene, denne vil forhåpentligvis også hindre endel dritt fra å komme opp i drivverket. Og beskytte girkasse og bremser når jeg lander midt på en stein.

post-86587-1246185994_thumb.jpg

 

Til slutt, ferdig bil med offroad dekk. Her ser du også ofna throttle mod kitet jeg benytter meg av. Det må bygges litt om, for å passe motsatt vei, men ser ut til å fungere bra.

post-86587-1246185781_thumb.jpg

 

Phatline bildene ligger et par poster opp, så gidder ikke legge de opp på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken ser kanskje liten ut, men er samme størelse som orginal tanken. Jeg vurderte å gå for 250ml tank, men da måtte jeg hatt batteriene hengende foran og radioboksen sammen med styre servoen.

 

Jeg skal klare å fylle bensin hvert 15min ;)

 

stripsen har holdt til nå, og regner med at den holder en stund til, siden andre bruker samme patent, er jo en veldig liten flate av stripsen som er i kontakt med motoren, hovedsaklig bensinslangene som vil bli varme.

Lenke til kommentar

Hadde en tur i dag med alle 3 bilene mine. EMAXXen ødela en differensial, Rustleren knakk et antennerør og rev antenneledningen i to og 4-Tecen bare virket. :)

 

Klarte 105km/t med Rustleren før antenna røk.

 

Vurderer nå å selge alt bortsett fra Rustleren. Har en skau med radioer, mottagere, motorer, regulatorer osv osv jeg aldri bruker.

 

Noen som vet hva man kan ta for en overmotorisert EMAXX med masse utstyr?

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å beholde E-Maxx'en da? Den kommer seg fremover uansett hva du kjører på...

 

 

1: Noen som vet hva jeg kan gjøre for minske sjansen for å tippe rundt når jeg svinger i høy fart? Kjører orginal E-Maxx.

 

2: Er det noe forskjell på effekten på 380mah og 5000mah batterier?

Lenke til kommentar
Er det ikke bedre å beholde E-Maxx'en da? Den kommer seg fremover uansett hva du kjører på...

 

 

1: Noen som vet hva jeg kan gjøre for minske sjansen for å tippe rundt når jeg svinger i høy fart? Kjører orginal E-Maxx.

 

2: Er det noe forskjell på effekten på 380mah og 5000mah batterier?

Kjipt når jeg bruker én differensial pér kjøretur.

 

1: Senk bilen og stiv opp demperfjærene med de spacerne som fulgte med.

 

2: 5000mAh kan gi mer effekt enn 3500mAh (du mangler en null, ikke sant?)

 

Edit: Kan også hjelpe å ikke slippe gassen når du svinger i høy fart.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Kjipt når jeg bruker én differensial pér kjøretur.

Kjøp diff. sperre da vel...

 

 

Satte på 8mm spacerene for lenge siden. skulle akkurat sette på flere spacere, så oppdaget jeg at jeg mangler fire 4mm og fire 2mm...

Endret av Deppss
Lenke til kommentar
Kjipt når jeg bruker én differensial pér kjøretur.

Kjøp diff. sperre da vel...

Sorry. De har også tannkrans så det hjelper ikke.

 

Edit: Og du må få ned tyngdepunktet (senke bilen) også. Hvis ikke vil den fremdeles velte.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Imponert over rekkevidden på min nye radio.

 

Jeg hadde mer eller mindre ingen lag før jeg passerte greit over 200 meter. På 280-290 meters, som var så langt bort jeg klarte å komme, hadde jeg fortsatt greit med kontakt, kunne kontrollere bilen og kjøre rundt, men det var merkbar lag.

 

Dette var logisk nok i frisikt, burde ha testet med bygning imellom også, men litt skeptisk til å kjøre bil uten kontroll :p

 

Fikk også tunet bilen bra, var en stor parkeringsplass, så testet phatline dekkene. Brodern klarte seff å komme sidelengs inn i no brostein, så flakket av litt chrome. Men men, sånt skjer, om det ikke hadde vært han, så hadde jeg sikkert klart det selv i løpet av kort tid uansett.

 

Skryte bildene har jeg allerede tatt, så litt bruksslitasje må man regne med. Kan uansett ta bilde ifra motsatt side om det er viktig når jeg får body klart.

 

Body er vel hva som "irriterer" meg om dagen. Usikker på hvordan jeg skal få det pent, men klarer ikke tenke klart i denne varmen, så håper på kjøligere vær i løpet av uka. Så jeg kan sitte inne med maskeringsteip og få lagt linjene som jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Filmen funker ikke, men hvis det er de dekka som er på bildet i begynnelsen så er det de dekka jeg har nå. Og de er dårligere enn de gamle jeg brukte. Men de gamle er utslitt nå. :p

 

Edit: Så den nå. Har testa de skovledekka. De er geniale i sand men de blir revet i filler nesten med en gang.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

LCG Rammen hjelper endel på stabiliteten, men merker det ikke så godt før jeg fikk på phatline dekkene. Disse gjør virkelige en stor forskjell.

Jeg hadde en ny runde med tuneing her på mandag, og kunne ligge på maks throttle i sving uten at den lå på ryggen med engang.

 

Det eneste folk bør være ops på, sånn i forhold til lengre ramme, er at svingradiusen også vil gå ned.

Men vurderer å prøve en mod jeg har sett på et par sider, der de fjerner litt av plasten som stopper hjulet fra å svinge mer enn default.

Bare litt usikker på hvor bra dette er for bilen, ikke at jeg kjører løp, så har egentlig ikke behov for det, får evt bli et sensommer/høst prosjekt.

 

Linky til oppskrift for de som lurer.

http://www.hpisavageforum.com/forums/showthread.php?t=11484

Evt

http://www.hpisavageforum.com/forums/showthread.php?t=4161 for en oversikt over mods.

 

Edit: url

Endret av lain
Lenke til kommentar

Jeg har en ny 2.4Ghz radio jeg kan styre det på, har justert den tilbake 35-40% for at den bare akkurat skal få hjulene til maks sving.

 

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...LXWPW0&P=PU denne, med en HT servo.

Den er veldig basic, kan ikke nekte for det, men billig, og fungerer så langt veldig bra.

Jeg hadde range test et par dager siden, og hadde "grei" kontakt på nesten 300meter, dvs noe lag, men mer eller mindre ikke noe lag på 200-225 meter, som jeg mener er mer enn bra nok når det er snakk om en RC bil.

 

Radioen + servo kostet meg rett over 1k ink moms osv, billig entry 2.4Ghz radio for de som måtte ønske seg det.

Lenke til kommentar

er det veldig stor forskjell mellom en stock radio og en til et par tusen ?. En kompis av meg har en kyosho MFR, og den har knapt 20 meter rekkevide. hadde det ikke hvert for at bilen var i innkjøringsperioden og at bilen kveltes med en gang den fikk litt gass, så hadde den trilla ned en bakke og kjørt rett ut på hovedveien.

Lenke til kommentar

Heisann folks. Tenkte bare å stikke innom her for å si at jeg skal begynne å "restaurere" bilen nå. Den har stått i snaut 2 år tipper jeg, og nå som det er sommerferie passer det vel ypperlig å vekke den til live. Først tenkte jeg at jeg skulle vaske hele skiten og alle delene, men etter det er jeg litt tom for ideer. Får vel oppdatere og spør om hjelp når den tid kommer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...