Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234
Trainer-utgang? Det er?

 

Jeg har et par spørsmål:

 

*Er det meningen at propellen ikke skal være HELT inntil? Min er ca. 0.5 cm. ute.

 

*På fjernkontrollen er det fire "scrollehjul". Jeg antar at en av de har med farten å gjøre, men hva med de resterende tre? Hvis dere ikke skjønner hva jeg mener, må jeg nesten ta bilde av den.

Hvordan går det med flyvinga? Vært i luften enda?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forstod ikke den siste der...

 

Dette er ingen tråd om trimming, dessuten ser jeg ikke hva du har flettet inn :p

OK, for ordens skyld: jeg flettet inn følgende spørsmål fra johanol, (så får han en bump også), og svaret på denne fra Psykopatisk Kaffelefse.

 

Har en Pure Ten Alpha3 og lurer på trimmings på den...

Har standard motor og trimpotte. Fra før.

Noen tips? Kanksje noe man kan gjøre uten å kjøpe noe?

Årsaken er at den opprinnelige tråden ble en diskusjon om hvorfor han laget en egen tråd og ikke postet den her.

 

"Annet" er et samleforum for en lang rekke emner. For at de skal rekke å bli værende "på radaren", det vil si side 1, før de skyves vekk av andre tråder, kan vi ikke ha for mange av dem. R/C er et av en bråte emner vi skal dekke her, og for at det i det hele tatt skal overleve er en samletråd middelet. Tråden heter "Den store R/C-tråden", og trimming av slike er en del av det emnet.

 

Det tar for tiden bare en og en halv dag før en tråd som det ikke er svar på forsvinner. johanols post ville antagelig lidd den skjebnen (med mindre han bumpet den, som ikke er polulært). Han hadde tjent på å poste den her til å begynne med, fordi her kommer folk som er interessert i emnet han tar opp.

 

Så var det sagt. Vennligst ikke kommenter denne posten eller flyttingen her i tråden, da dette er off-topic. Bruk heller tiden på å svare på johanols spørsmål. Har dere kommentarer eller synspunkter på flettingen så send meg en hyggelig PM istedet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvordan går det med flyvinga? Vært i luften enda?

Skal prøve flyet klokka seks med noen venner. Full rapport kommer!

 

EDIT:

Det fulgte med tre propeller i pakken. Samtlige knuste, og høyrevingen knakk. Alt er heldigvis reparert nå.

 

Å lette er usannsynlig vanskelig, så vi fant ut at hvis en løp med flyet, og flyet hadde full guffe, så fløy den. Vanskelig å styre i litt vind, though, så da styrtet den i bakken etter ti sekunder, fordi vinden gjorde at jeg mistet kontrollen over flyet.

 

Jævlig morsomt! :D Fem nye propeller er bestilfra Komplett, og jeg har delvis reparert den ene propellen. Utrolig hva som kan gjøres med litt brun teip. :cool:

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Skal prøve flyet klokka seks med noen venner. Full rapport kommer!

 

EDIT:

Det fulgte med tre propeller i pakken. Samtlige knuste, og høyrevingen knakk. Alt er heldigvis reparert nå.

 

Å lette er usannsynlig vanskelig, så vi fant ut at hvis en løp med flyet, og flyet hadde full guffe, så fløy den. Vanskelig å styre i litt vind, though, så da styrtet den i bakken etter ti sekunder, fordi vinden gjorde at jeg mistet kontrollen over flyet.

 

Jævlig morsomt! :D Fem nye propeller er bestilfra Komplett, og jeg har delvis reparert den ene propellen. Utrolig hva som kan gjøres med litt brun teip. :cool:

Morsomt! Tror jeg får kjøpe meg et slikt småfly. Prøv å få tatt noen bilder neste gang. ;)

Lenke til kommentar
Skal prøve flyet klokka seks med noen venner. Full rapport kommer!

 

EDIT:

Det fulgte med tre propeller i pakken. Samtlige knuste, og høyrevingen knakk. Alt er heldigvis reparert nå.

 

Å lette er usannsynlig vanskelig, så vi fant ut at hvis en løp med flyet, og flyet hadde full guffe, så fløy den. Vanskelig å styre i litt vind, though, så da styrtet den i bakken etter ti sekunder, fordi vinden gjorde at jeg mistet kontrollen over flyet.

 

Jævlig morsomt! :D  Fem nye propeller er bestilfra Komplett, og jeg har delvis reparert den ene propellen. Utrolig hva som kan gjøres med litt brun teip. :cool:

Når flyene er så små så er de veldig ømfintlige for vind. For en "erfaren" :p R/C pilot så er oftest ikke vinden så stort problem, men når du skal gjøre første "flighten" så sørg for at det er så godt som HELT stille.

 

Også, å fikse propellene med brunteip er ofte ikke så lurt, da det både gjør propellen skjevt balansert og mye svakere. Nå er det vel ikke snakk om så veldig høyt turtall på den, men hvis det hadde vært direktedrift så kan propeller være livsfarlig. Når den begynner å gjøre 15-16 000 rpm, så skulle det ene bladet slites løst... Det vil ha relativt god fart når det flyr ut.

 

 

Men uansett, bra du ikke gir opp etter første krasjen!! :thumbup:

Noen gjør det også. :no:

 

 

EDIT: Kom akkurat på det nå, lynlim (cyanoakrylat - CA - superlim, kjert barn har mange navn :p )går fint å fikse saktegående propeller, men jeg er svært tvilsom på at brunteip kan gi alt for gode resultater.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Altså:

 

Jeg nekter å tro at noen kunne flydd flyet jeg har i den lille vinden det var i dag. Flyet holdt på å blåse bort bare det kom et lite vindpust. :D

 

Igjen, vi tester jo selvsagt alt på bakken først, at propellen fungerer properly. Vi har også planer om å kjøpe superlim - in case brunteip ikke fungerer.

 

Akkurat nå sitter flyet strippet ved siden av meg, etter at jeg har satt sammen delene som falt av under det heidundrande krasjet. Det sto to jenter på ti år (I guess) ved siden av og så på. De sa til hverandre i det vi krasjet: "De må jo lære å lande før de flyr". :lol:

 

Hvordan skal man lære det, kan De vennligst forklare meg det, kjære frøken? Jo, ved å prøve. Men, jeg prøvde ikke å lande - flyet bare ble tatt av vinden.

Lenke til kommentar

Hehe... Hørtes egentlig kjent ut. :p

Flyet jeg lærte meg å fly med, nr.2, en Cub av type Multiplex var også ute for endel vind. Det tilfellet jeg husker best hadde jeg det i luften, i masse vind. Hadde ikke kontroll på det i det hele tatt. Problemet var at flyet søkte seg inn mot hodet på naboen vår som sto å snakket med faderen.

Siste gangen jeg sneiet hodet på han var flyet ikke mer enn 10 cm, før han kastet seg unna. Fikk da beskjed om å få flyet ned, uansett hvilke skader det ville påføre flyet. :(

Lenke til kommentar
Hehe.

 

Altså, de reklamerer flyet som "nesten uknuselig". Jeg ville mye heller hatt en "nesten uknuselig" propell enn et fly.

 

Er det normalt å ha en fetisj på å ødelegge flymodellpropeller? :D

Ja det tror jeg da... Hvem har liksom ikke følt en hvis nytelse av å se en propell bli knekt?! :ermm:

 

Men den propellen, har du mulighet for å finne ut hvilken dimensjoner det er på den? Kanskje legge opp et par bilder. Det er godt mulig det lar seg få tak i propeller som ikke er så sprø, som kan tåle en liten dunk uten å knekke. :)

Lenke til kommentar

noen av de line flyene vi hadde der kunne man gjøre hva man ville med proppelen den knakk ikke og bare den fikk ligge rolig i noen min. så var den god som ny. kunne vri alt man ville og uansett så ble den like fin igjen etter på.

 

kan det være riktig at tuppen på bladet i et R/C helikopter holder 900km/t? mener de store med nitro motor. vingespenn på 1,5M veit bare at jeg hørte om det engang. var vist livsfarlig, kuttet hodet av deg gikk du for nære :p skummelt azz... grunnen til at jeg hørte om det var en IDIOT som hadde festet maskinen til bakken for å se om det startet og for at det ikke skulle stikke av da bandt han jo det fast. det gikk opp på fulle pepper han var korttenkt så han puttet bare fingeren borti for å få stoppet det. resten kan vel tenkes

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

Propeller er farlig ja.. Var en fyr som bodde et lite stykke unna hjemplassen min som fortalte en historie om da han drev med det. Han hadde glowmotor på flyet, og da han skulle takse fyet ut la han merke til at fremhjulet ikke sto helt rett, så han skulle justere det. Det som skjedde var at han fikk hånden inn i propellen og vips har mye av hånden forvandlet til kjøttdeig-lignende stoff.

 

Hastigheten ute på tuppen av propellen kan være ganske høy også. På den Cuben til Bandidos Pelle så er det vel en giret 350 motor (eller noe der i gården). Den har ikke så veldig høyt turtall, tipper den ligger på 5-6000 rpm på propellen.

 

Slike mye propeller som du nevner, oddis89, er det som oftest er brukt på saktegående elektrofly.

På propeller oppgis målene i tommer, og det kan stå f.eks. 9 x 5" som betyr at diameteren er 9". 5-tallet betyr at propellen ville skrudd seg frem 5" hvis den gikk i fast stoff eller annet den ikke mister grepet i, på en omdreining.

For å finne en propell du kan erstatte med som er mykere må du vite hvor mye vrid det er på den også. Dette står gjerne oppgitt i boken til flyet eller noe sånn.

Lenke til kommentar
kan det være riktig at tuppen på bladet i et R/C helikopter holder 900km/t? mener de store med nitro motor. vingespenn på 2,5M veit bare at jeg hørte om det engang. var vist livsfarlig, kuttet hodet av deg gikk du for nære :p skummelt azz... grunnen til at jeg hørte om det var en IDIOT som hadde festet maskinen til bakken for å se om det startet og for at det ikke skulle stikke av da bandt han jo det fast. det gikk opp på fulle pepper han var korttenkt så han puttet bare fingeren borti for å få stoppet det. resten kan vel tenkes

[brife med matteskillz]

O= 3.14 x 1.5m

O= 4.71m

 

(4.17m x 2000RPM): 60= 139m/s

139 m/s= 500km/t!!!

[/brife med matteskillz]

 

Det regnestykket gjaldt for en raptor 90, som er ett av de største nitro-heli'ene vanlige personen får fatt i...

Uansett, har hørt om flere ulykker, den værste var om en som nettopp hadde fått seg helikopter, og ble lært opp av en instruktør. Instruktøren så litt vekk, eleven mast kontrollen og instruktøren mast hodet :ohmy:

Lenke til kommentar
Hehe.

 

Altså, de reklamerer flyet som "nesten uknuselig". Jeg ville mye heller hatt en "nesten uknuselig" propell enn et fly.

 

Er det normalt å ha en fetisj på å ødelegge flymodellpropeller? :D

Kan du finne ut hvilken diameter akslingen er på?

Finnes en genial ting som kalles propsaver, og du gjettet riktig, den redder propeller :D Fester propsaver'en på akslingen, og propellen på propsaveren vha stikk. Treffer du noe, bare bøyer den seg unna :D

 

saverneu.jpg

http://www.mosshobby.no/pd1498883111.htm?categoryId=25

Lenke til kommentar

Heisann!

 

har nå lest litt på denne siden og synes det virker utrolig kult med modellfly, skulle gjerne ha begynt selv. men har ikke fnugg peilig på hva som skal handles inn for å få et fungerende modellfly.

 

kunne gjerne tenkt meg å begynne med denne modellen

 

eller kanskje dere har noen andre forslag til et fly? hva må jeg kjøpe ekstra for at flyet skal funke? noen som kan sette opp en liste?

Lenke til kommentar
Jeg er litt uenig i Explorer når det gjelder nybegynnerfly. Jeg anbefaler en lettflygende billigere Pico Stick, han anbefaler en dyrere, vanskeligere fly Twin star. Men Twin Star'en er ett fly du kan vokse litt i, mens pico sticken har du i ett par mnd, før du blir lei og går videre i hobbyen.

 

Hvis noen ber meg om å settte sammen en nybegynner-pakke, ville det blitt noe slikt. Pakken kan bli billigere hvis noen deler bestilles fra utlandet, men tror ikke en nybegynner har særlig lyst til å handle fra Japan.

 

Pico-stick 365 NOK

1309.jpg

http://elefun.net/webshop/aspx/produkter.aspx?vareID=1309

 

Optic 6 m/ 4 stk Hs-55 servoer og Electron 6 mottaker 2200 NOK:

101346.jpg

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5...=161&subgid=162

 

GWS ISC50 regulator 120 NOK:

928.jpg

http://elefun.net/webshop/aspx/produkter.aspx?vareID=928

 

2xLi-poly 7.4V 320 NOK:

1414.jpg

 

Lader 299 NOK:

718_image3.jpg

http://mosshobby.no/pd1102599896.htm?categoryId=30

 

Total pris: ca 3300

 

Dette er en pakke med utstyr du kan vokse med, og kontrollen kan brukes til det meste på markedet, tilogmed helikopter. Prisen blir lavere ved kjøp av en dårligere kontroll, men akkurat på det området er det verdt å spandere litt mer hvis du vet du skal være i hobbyen.

Quoter meg selv eg :p

Den mustangen er absoulutt ikke ett nybegynnerfly, grunnet høy hastighet, ustabil, og følsom på stikkene. Den pakken jeg har satt sammen mener jeg er en god nybegynnerpakke, men hvis du ikke liker flyet, kan moss hobby sin e-starter, eller easy-star som explorer anbefaler brukes :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...