Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litium batterier kan vel gi betydelig flere amper enn et ni-mh batteri, ettersom jeg har forstått?

 

Nå fikk jeg endelig prøvd nitrobilen min i dag, et år etter at jeg fikk den. Det er en Carson Offroad Fighter. Fikk endelig tusta meg til å sette på en ny starter nå. :D

 

Hvilket drivstoff er optimalt til denne bilen, nå bruker jeg med 16% nitro, burde jeg prøve med 20% eller 25%?

 

 

jeg bruker 25% og det var det jeg hørte fra min lokale hobbyshappe var best. 16% er såkalt "innkjøringsbensin", siden den inneholder mere olje i forhold til bensin så smører den motoren når den ikke har startet før

Tror jeg skal kjøpe inn en kanne med 25% nitro da, takk for tipset.

Lenke til kommentar
Litium batterier kan vel gi betydelig flere amper enn et ni-mh batteri, ettersom jeg har forstått?

 

Nå fikk jeg endelig prøvd nitrobilen min i dag, et år etter at jeg fikk den. Det er en Carson Offroad Fighter. Fikk endelig tusta meg til å sette på en ny starter nå. :D

 

Hvilket drivstoff er optimalt til denne bilen, nå bruker jeg med 16% nitro, burde jeg prøve med 20% eller 25%?

 

 

jeg bruker 25% og det var det jeg hørte fra min lokale hobbyshappe var best. 16% er såkalt "innkjøringsbensin", siden den inneholder mere olje i forhold til bensin så smører den motoren når den ikke har startet før

Tror jeg skal kjøpe inn en kanne med 25% nitro da, takk for tipset.

 

 

no problem :)

Lenke til kommentar

Hei folkens. Har nå en Inferno MP 7.5 Sports (V1) og en Pure Ten Alpha 1:10 (V1) nitro bil. Vil gjerne ha noe elektrisk, er så sykt mye dill osv. med nitro. Vil også helst ha en on-road bil. Har sett litt på forskjellig, og funnet ut at Kyosho TF-5 ser kul ut, liker b.a. dekselet til bilen. Kan få den, lader og et 2,7 A batteri til rundt 1500 kroner.

 

Er det et bra tilbud, hvordan er bilen?

 

Bør jeg kjøpe lader som kan lade 2 batteri samtidig + ekstra batteri?

 

På forhånd, takk for svar. Mvh Sebastian :)

Lenke til kommentar

Kyosho sin TF-5 er helt super! Kjører den selv. Men om du er vandt til hastighetene fra nitro-biler kan nok TF-5-en skuffe litt da den bare går rundt 40km/t standard. Setter du, derimot, i ett børsteløst system i den, så vil den gå betydelig fortere.

 

Hvorvidt du trenger en lader som tar 2 batterier på en gang er helt opp til deg. Men du bør skaffe deg en hurtiglader. Da lader du batteriene på ca 1 time.

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar. Fart er vel egentlig ikke så ekstremt viktig for meg, jeg vil bare ha noe som "virker" når jeg skruer på og går av når jeg trykker av, om du skjønner. Nitrobilene mine er ikke helt der...

 

Den lokale banen skal også få fjernet kjettingene som ligger langs, slik at en kan kjøre der når en vil. Kun med elektrobiler, da. Naboer liker ikke støy!

 

Når det gjelder batteri, hva bør jeg få tak i da? Hørt at det finnes forskjellige plugger, en var en traxxaz plugg som var svart. Den andre var hvit. Traxxaz pluggen skulle tåle mye mer juling (ikke fysisk) , stemmer dette?

 

Det er også ulike størrelser i amper. fra 1600 til 3300, såvidt jeg vet. Hva bør jeg ha? Og dette med Lipo batteri, er det vits om jeg ikke kjører børsteløs?

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Traxxas sine kontakter skal vist være bedre, ja. Ved bruk av kraftige batterier og motorer kan de vanlige Tamyia-kontaktene gå varme og i verste fall smelte. Det skal ikke Traxxas sine kontakter gjøre. Men om du kjører standard kan du fint bruke de vanlige kontaktene.

 

Ett batteri på 3300mAh vil i bunn og grunn gi deg lengre kjøretid, og kanskje bittelitt høyere topphastighet enn et batteri på 1600mAh.

 

Fordelene med LiPo-batterier er at de som regel har mye høyere kapasitet enn NiMh- og NiCd-batterier. De veier også mindre.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte 5 stykk 4S 2200mAh 20C batterier til hele 150$ inklusiv frakt, det er billig det.

Det er første gangen jeg bestiller derfra men det er mange her i flyklubben her som faste kunder der og når pakketrackingen bekrefter at pakken er sendt morgenen etter at den blei bestilt er jeg ganske sikker på at de leverer.

De leverer vist innen en uke om man velger EMS som leverandør.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Prøvde å få gang på Infernoen min i dag, hadde gjort klart med å lade alt av glødere, batteri osv. dagen før. Bilen startet med en gang! Jeg kjørte en del ganger opp og ned veien utenfor, så stopper bilen plutselig. Da jeg går bort for å starte den virker den helt dau. Jeg venter en 20 min, og bilen starter på første drag.

 

Hva vil dette si?

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på servoer? Til et .40 size fly trenger jeg vel standard størrelse? Men de koster jo alt fra under hundre til over 300 pr stk.. Jeg regner med at analoge servoer er godt nok, men hva utgjør den enorme forskjellen? Hvor mange kg må servoen klare å trekke?

Standardstørrelse servoer er nok riktig for de fleste .40-size flyene på markedet.

Så lenge du ikke skal fly veldig fort, eller har vanvittige ror og -utslag trenger du ikke veldig kraftige servoer (4-5kg+ er nok). Disse er latterlig billige og helt greie. Forskjellen på billige og dyre servoer er som forskjellen på Ferrari og Fiat; Begge gjør jobben, men Ferrarien har gjerne bedre ytelse (hastighet og presisjon).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...