Deppss Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Er det noe forskjell på lipo og Nimh batterier når det gjelder ytelse? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Ja. NiMh er en foreldet teknologi med tunge celler, begrenset kapasitet, kort levetid og en helt vanvittig selvutlading. Etter mitt syn. Men jeg er nok sjeldent lite glad i de. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Litium batterier kan vel gi betydelig flere amper enn et ni-mh batteri, ettersom jeg har forstått? Nå fikk jeg endelig prøvd nitrobilen min i dag, et år etter at jeg fikk den. Det er en Carson Offroad Fighter. Fikk endelig tusta meg til å sette på en ny starter nå. Hvilket drivstoff er optimalt til denne bilen, nå bruker jeg med 16% nitro, burde jeg prøve med 20% eller 25%? jeg bruker 25% og det var det jeg hørte fra min lokale hobbyshappe var best. 16% er såkalt "innkjøringsbensin", siden den inneholder mere olje i forhold til bensin så smører den motoren når den ikke har startet før Tror jeg skal kjøpe inn en kanne med 25% nitro da, takk for tipset. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Litium batterier kan vel gi betydelig flere amper enn et ni-mh batteri, ettersom jeg har forstått? Nå fikk jeg endelig prøvd nitrobilen min i dag, et år etter at jeg fikk den. Det er en Carson Offroad Fighter. Fikk endelig tusta meg til å sette på en ny starter nå. Hvilket drivstoff er optimalt til denne bilen, nå bruker jeg med 16% nitro, burde jeg prøve med 20% eller 25%? jeg bruker 25% og det var det jeg hørte fra min lokale hobbyshappe var best. 16% er såkalt "innkjøringsbensin", siden den inneholder mere olje i forhold til bensin så smører den motoren når den ikke har startet før Tror jeg skal kjøpe inn en kanne med 25% nitro da, takk for tipset. no problem Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei folkens. Har nå en Inferno MP 7.5 Sports (V1) og en Pure Ten Alpha 1:10 (V1) nitro bil. Vil gjerne ha noe elektrisk, er så sykt mye dill osv. med nitro. Vil også helst ha en on-road bil. Har sett litt på forskjellig, og funnet ut at Kyosho TF-5 ser kul ut, liker b.a. dekselet til bilen. Kan få den, lader og et 2,7 A batteri til rundt 1500 kroner. Er det et bra tilbud, hvordan er bilen? Bør jeg kjøpe lader som kan lade 2 batteri samtidig + ekstra batteri? På forhånd, takk for svar. Mvh Sebastian Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Kyosho sin TF-5 er helt super! Kjører den selv. Men om du er vandt til hastighetene fra nitro-biler kan nok TF-5-en skuffe litt da den bare går rundt 40km/t standard. Setter du, derimot, i ett børsteløst system i den, så vil den gå betydelig fortere. Hvorvidt du trenger en lader som tar 2 batterier på en gang er helt opp til deg. Men du bør skaffe deg en hurtiglader. Da lader du batteriene på ca 1 time. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Takk for kjapt svar. Fart er vel egentlig ikke så ekstremt viktig for meg, jeg vil bare ha noe som "virker" når jeg skruer på og går av når jeg trykker av, om du skjønner. Nitrobilene mine er ikke helt der... Den lokale banen skal også få fjernet kjettingene som ligger langs, slik at en kan kjøre der når en vil. Kun med elektrobiler, da. Naboer liker ikke støy! Når det gjelder batteri, hva bør jeg få tak i da? Hørt at det finnes forskjellige plugger, en var en traxxaz plugg som var svart. Den andre var hvit. Traxxaz pluggen skulle tåle mye mer juling (ikke fysisk) , stemmer dette? Det er også ulike størrelser i amper. fra 1600 til 3300, såvidt jeg vet. Hva bør jeg ha? Og dette med Lipo batteri, er det vits om jeg ikke kjører børsteløs? Endret 13. juni 2009 av -sebastian- Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Traxxas sine kontakter skal vist være bedre, ja. Ved bruk av kraftige batterier og motorer kan de vanlige Tamyia-kontaktene gå varme og i verste fall smelte. Det skal ikke Traxxas sine kontakter gjøre. Men om du kjører standard kan du fint bruke de vanlige kontaktene. Ett batteri på 3300mAh vil i bunn og grunn gi deg lengre kjøretid, og kanskje bittelitt høyere topphastighet enn et batteri på 1600mAh. Fordelene med LiPo-batterier er at de som regel har mye høyere kapasitet enn NiMh- og NiCd-batterier. De veier også mindre. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hva har du selv av batteri? Er det forresten noe lurt jeg kunne kjøpt av trimmingsdeler, utenom børsteløs motor? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Skummgummidekk er å anbefale. Da får du mye bedre grep. Jeg kjører børsteløst med 11,1 volt LiPo på 5000mAh, og 7,4 volt LiPo på 8000mAh Lenke til kommentar
vegham Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hvis du vil ha enda kraftigere plugger anbefaler jeg deans plugger. De tåler vesentlig større strømmer. Bruker de på så å si alle pakkene mine. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Å herregud, Bill! Det tipper jeg er rakett! Tror jeg får tak i 2 batteri på 2700 mAH og hurtiglader med to utganger. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Men før du bestiller ta en titt her http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u...mp;ParentCat=85 Dette er gode LiPo batterier som mange bruker i fly og heli og til en brøkdel av hva merkebatterier koster. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg kjøper eventuelt på O Sæland, som er en hobbybutikk i Sandnes. (15 min å kjøre) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Jeg bestilte 5 stykk 4S 2200mAh 20C batterier til hele 150$ inklusiv frakt, det er billig det. Det er første gangen jeg bestiller derfra men det er mange her i flyklubben her som faste kunder der og når pakketrackingen bekrefter at pakken er sendt morgenen etter at den blei bestilt er jeg ganske sikker på at de leverer. De leverer vist innen en uke om man velger EMS som leverandør. Endret 13. juni 2009 av perpyro Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Noen som har peiling på servoer? Til et .40 size fly trenger jeg vel standard størrelse? Men de koster jo alt fra under hundre til over 300 pr stk.. Jeg regner med at analoge servoer er godt nok, men hva utgjør den enorme forskjellen? Hvor mange kg må servoen klare å trekke? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Prøvde å få gang på Infernoen min i dag, hadde gjort klart med å lade alt av glødere, batteri osv. dagen før. Bilen startet med en gang! Jeg kjørte en del ganger opp og ned veien utenfor, så stopper bilen plutselig. Da jeg går bort for å starte den virker den helt dau. Jeg venter en 20 min, og bilen starter på første drag. Hva vil dette si? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Infernoen min er slik at den er vanskelig å starte hvis motoren er veldig varm. Du kan prøve å gi den en liten dram. Det pleier å hjelpe. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Har fått shina opp bilen jeg bytta til meg i fjor. Den var gulgrønn i fargen og hadde noen stygge klister og utslitte hjul. Jeg har satt på nye hjul med dobbel bredde, omlakkert den og satt på et K&N klister. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Noen som har peiling på servoer? Til et .40 size fly trenger jeg vel standard størrelse? Men de koster jo alt fra under hundre til over 300 pr stk.. Jeg regner med at analoge servoer er godt nok, men hva utgjør den enorme forskjellen? Hvor mange kg må servoen klare å trekke? Standardstørrelse servoer er nok riktig for de fleste .40-size flyene på markedet. Så lenge du ikke skal fly veldig fort, eller har vanvittige ror og -utslag trenger du ikke veldig kraftige servoer (4-5kg+ er nok). Disse er latterlig billige og helt greie. Forskjellen på billige og dyre servoer er som forskjellen på Ferrari og Fiat; Begge gjør jobben, men Ferrarien har gjerne bedre ytelse (hastighet og presisjon). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå