Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At prisen på NiCd batterier er som de er virker på meg som gammel vane for LiPo batterier med bedre kapasitet koster mindre og selv med kjente merker.

Lærer du deg å behandle LiPo batteriene slik de skal er det en utrolig bra kraftkilde sammenlignet med alt annet jeg har vært borti.

 

Som en liten digresjon bestilte jeg 5 stykk 4S 14,8V 2200mAh LiPo batterier fra hobbycity i går kveld til den nette sum av 110$. :tease:

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
det er vist mye mer komplisert med lipo en jeg trodde, men hva er fordelen/bakdelen med lipo og hva koster et godt lipo batteri ?

Den store fordelen med LiPo er kapasitet per vektenhet. Før LiPo kom var det helt utenkelig å lage gode helikoptre, F3A-fly mm med batteridrift. Pris avhenger veldig av bruksområde (les: antall celler).

 

500 var ikke gratis, men kan sikkert være en grei pris for en god pakke.

Lenke til kommentar

La oss tenke litt gjennom RC flyging.

Om du skulle fly med nitro som er meget vanlig innen flyging så må du uansett fly med timer og timeren må justeres inn etter hvor lang tid det tar å tømme tanken for med alle typer kraftkilder, når resærvoaret er tomt kommer det ned på en eller annen måte uansett, så derfor flyr alle med timer, lipo eller nitro.

Skaffer du deg f.eks. en slik en HP-EOS0606iAD.jpg

http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 så hjelper den deg med alt det "vanskelige" innen behandling av LiPo batterier.

NiCd batterier brukte jeg når jeg kjørte rundt med elbiler på 80 tallet og de kostet fra 200 kroner og oppover på slutten av 80 tallet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
La oss tenke litt gjennom RC flyging.

Om du skulle fly med nitro som er meget vanlig innen flyging så må du uansett fly med timer og timeren må justeres inn etter hvor lang tid det tar å tømme tanken for med alle typer kraftkilder, når resærvoaret er tomt kommer det ned på en eller annen måte uansett, så derfor flyr alle med timer, lipo eller nitro.

Skaffer du deg f.eks. en slik en HP-EOS0606iAD.jpg

http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 så hjelper den deg med alt det "vanskelige" innen behandling av LiPo batterier.

NiCd batterier brukte jeg når jeg kjørte rundt med elbiler på 80 tallet og de kostet fra 200 kroner og oppover på slutten av 80 tallet.

 

 

hva er det lille krestkortet på siden?

Lenke til kommentar

Denne laderen kan brukes på både 230VAC og 12VDC så derfor klemmene.

Brettet er et balanseringsbrett for lipo batterier.

Hyperion har desværre egen standar på balanseringspluggene så ekstra balanseringsbrett må kjøpes i tillegg http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 om man har andre merker batterier.

I det røde og sorte hullet plugger man i ladekabler med bananplugger i den ene enden, og i den andre enden lodder man på sin egen favorittplugg for de batteriene man skal lade.

Og denne laderen lader NiCd, NiMh, LiPo, LiFe og blybatterier opp til 6 celler så den skulle dekke alle ladebehov innen hobbyen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Denne laderen kan brukes på både 230VAC og 12VDC så derfor klemmene.

Brettet er et balanseringsbrett for lipo batterier.

Hyperion har desværre egen standar på balanseringspluggene så ekstra balanseringsbrett må kjøpes i tillegg http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 om man har andre merker batterier.

I det røde og sorte hullet plugger man i ladekabler med bananplugger i den ene enden, og i den andre enden lodder man på sin egen favorittplugg for de batteriene man skal lade.

Og denne laderen lader NiCd, NiMh, LiPo, LiFe og blybatterier opp til 6 celler så den skulle dekke alle ladebehov innen hobbyen.

 

 

den var jo jævli dyr, man får mange liter med nitrobensin for det det koster for den

Lenke til kommentar
Den koster litt men noe må du alikavel ha til å lade senderbatterier, startbatterier, mottakerbatterier og gløder med og denne tar alle.

 

 

fulgte med lader til alle batteriene mine så, men finnes det oppladbare batteripakker til senderen ?

bruker 8 AA batteri (12v)

Lenke til kommentar
Avhengig av sender så gjør det det og selv om du bruker AA batterier kan denne lade de også ved å lage en plugg som passer inn i ladeinngangen på senderen.

 

 

har sett mange kontroller som har ladeinngang. synes alle kontroller skal ha det

 

 

Edit: er det noen som vet hvordan man kobler en ladeplugg på kontrollen eller har et lite skjema ?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg endelig prøvd nitrobilen min i dag, et år etter at jeg fikk den. Det er en Carson Offroad Fighter. Fikk endelig tusta meg til å sette på en ny starter nå. :D

 

Hvilket drivstoff er optimalt til denne bilen, nå bruker jeg med 16% nitro, burde jeg prøve med 20% eller 25%?

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg endelig prøvd nitrobilen min i dag, et år etter at jeg fikk den. Det er en Carson Offroad Fighter. Fikk endelig tusta meg til å sette på en ny starter nå. :D

 

Hvilket drivstoff er optimalt til denne bilen, nå bruker jeg med 16% nitro, burde jeg prøve med 20% eller 25%?

 

 

jeg bruker 25% og det var det jeg hørte fra min lokale hobbyshappe var best. 16% er såkalt "innkjøringsbensin", siden den inneholder mere olje i forhold til bensin så smører den motoren når den ikke har startet før

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...