Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Ja det er litt greier å tenke på med lipo batterier men med en grei computerlader er man godt hjulpet.

Man lader opp batterieriene før man flyr med 1C for da er man i hvertfall på den sikre siden.

Man flyr innen en uke etter at batteriene er ladet.

Man flyr aldri lengere en 80% av kapasiteten på batteriene og det er her computerladeren kommer til sin rett da den forteller hvor mange mAh den har puttet tilbake i batteriene og man justerer timeren i radioen etter dette for elektro eller fuel, når batteriene eller tanken er tom kommer det ned.

Skal man ikke fly på en stund setter man laderen i store mode oog den vil lade opp/ut batteriene til de har nådd nominell spenning og da kan de lagres i romtemperatur over lang tid.

 

Det var vel det hele med lipo batterier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flyet eg kjøpte har ikke LiPo batterier, men NiMh. Men uansett. Eg har egentlig en følelse av at det er smak og behag, samt at erfaring kanskje kan gjøre at eg endrer mening. Som den nybegynneren eg er synes eg batterier var makelig greit å komme i luften med, men eg føler at fuel gir mer kraft og muligheter for lengre flytid.

 

En annen ting som eg ser er at batterier har et begrenset antall ladesykluser, så en viss(mindre) utgift er det vel her også?

Lenke til kommentar

Her er mye smak og behag selvsagt og nitro gir enda lengere flytider men hva vekt til kraft forholdet angår er det ingenting som slår LIPO+børsteløs motor.

De råeste heliene flyr faktisk på el.

4,2KW kontinuerlig og det dobbelte i peak på et 90 size heli er imponerende hva kraft anngår men det går selvsagt på bekostning av flytiden.

Som sagt smak og behag.

Lenke til kommentar
En ting er hvertfall sikkert, det er mye å utforske i denne hobbyen, og eg gleder meg :)

 

Jepp =) Jeg har også lyst på et fuel fly en gang, men føler at siden jeg fant et billig elektrisk fly, som er laget i elapor som er holdbart, så er det ingen dum ide å begynne med det =) Ikke like skummelt heller som du sier! Du må oppdatere bloggen din ;D

Lenke til kommentar
En ting er hvertfall sikkert, det er mye å utforske i denne hobbyen, og eg gleder meg :)

 

Jepp =) Jeg har også lyst på et fuel fly en gang, men føler at siden jeg fant et billig elektrisk fly, som er laget i elapor som er holdbart, så er det ingen dum ide å begynne med det =) Ikke like skummelt heller som du sier! Du må oppdatere bloggen din ;D

En TS II med børsteløse motorer er i mine øyne ett bedre på fly enn en fuel-trainer på alle måter, og ytelsen er helt på linje med ett glowfly i samme klasse.

 

 

Ønsker du mer fart og spenning når du behersker Twin Staren så vil jeg istede for ett fuel-fly anbefale en FunJet. Av alle fly jeg har flydd (og det begynner å bli endel, både el. og fuel) så er FunJeten uten tvil det morsomte jeg har hatt. Er nå på min tredje FJ og elsker fortsatt å fly den.

Lenke til kommentar

på mandagen kjøpte en kompis av meg en kyosho MFR, og i går var vi å kjørte litt rundt og tuna den litt for å oppnå toppfart, men når den kom til ett spesiellt turtall så holdt den på å kveles uansett innstillning, vi stillte begge veier og kom fremdeles ingen vei. er det motoren på den bilen som er veldig følsom?

 

forslag ?

 

 

 

takker for svar :)

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Ja det er litt greier å tenke på med lipo batterier men med en grei computerlader er man godt hjulpet.

Man lader opp batterieriene før man flyr med 1C for da er man i hvertfall på den sikre siden.

Man flyr innen en uke etter at batteriene er ladet.

Man flyr aldri lengere en 80% av kapasiteten på batteriene og det er her computerladeren kommer til sin rett da den forteller hvor mange mAh den har puttet tilbake i batteriene og man justerer timeren i radioen etter dette for elektro eller fuel, når batteriene eller tanken er tom kommer det ned.

Skal man ikke fly på en stund setter man laderen i store mode oog den vil lade opp/ut batteriene til de har nådd nominell spenning og da kan de lagres i romtemperatur over lang tid.

 

Det var vel det hele med lipo batterier.

 

bare 80%, bar ikke det litt lite da, hvor lang kjøretid blir det da på et vanlig lipo bateri?

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt hva du mente med bare 80% men kjører du lengere en 80% kan batteriet ta permanent skade av det.

Dette gjelder helt vanlige lipo batterier.

 

 

det jeg mente var at jeg er vant til "vanlige" batterier og man bruker jo batteriet til det er fritt for strøm.

Lenke til kommentar

Det du refererer til er nok NiCd og NiMh batterier som har godt av å bli kjørt helt ut mens LiPo batterier er annerledes, de tar skade av utladning lavere en 3V pr. celle eller 80% av kapasiteten ved kjøring.

Dette er viktig for det er lett å waiste en batteripakke til en 500 lapp ved å være uforsiktig.

Lenke til kommentar
Det du refererer til er nok NiCd og NiMh batterier som har godt av å bli kjørt helt ut mens LiPo batterier er annerledes, de tar skade av utladning lavere en 3V pr. celle eller 80% av kapasiteten ved kjøring.

Dette er viktig for det er lett å waiste en batteripakke til en 500 lapp ved å være uforsiktig.

 

 

hvordan skal du vite når du har brukt ca 80%, og tar det skade uansett hvis du kjører over 80% eller kan du være heldig å ikke skade det ?

 

 

var forresten nettopp å kjørte savagen min, og det ser ut som om jeg må levere den inn til min lokale hobbysappe, vet ikke hva som er galt, men når motoren er i gang så hører jeg en høyfrekvent lyd som om et lager har skjært seg, og jeg har ingen peiling på reparasjon av motoren + at jeg tror at envislageret på starteren er gått til h*****e

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
hvordan skal du vite når du har brukt ca 80%, og tar det skade uansett hvis du kjører over 80% eller kan du være heldig å ikke skade det ?

Slik eg forstår det så skal man bruke timeren på radioen, evnt ei stoppeklokke utenom som gir varsling når et visst antall minutter er brukt. I bunn og grunn er dette det same som med fuel(varsling før man er tom for fuel), men med fuel blir ikke batteriet ødelagt.

Lenke til kommentar

Mange regulatorer reduserer turtallet litt når spenningen på cellene faller mot kritisk nivå, så da er det bare å ta hintet og komme seg ned. Ellers er timer på radioen en grei variant. 80% er ikke eksakt, ei heller under 3V, så akkurat når man tar knekken på batteriene varierer litt.

 

Dette er ikke noe stort problem, bare å være litt oppmerksom på det så går det helt fint.

Lenke til kommentar

Den enkleste måten er å time flyturen for deretter å sjekke med laderen hvor mange mAh den har puttet tilbake i batteriet under lading og justere timere etter det.

80% regelen er ikke absolutt men 3V pr. celle er det.

Ved f.eks. å sette laderen i store (lagring) og lade ut/opp batteriet til nominell spenning så går det mere en 80% av kapasiteten inn i batteriene ved lading igjen etterpå men spenningen er aldri under 3,7V pr. celle ved bruk av store funksjonen.

Men bikker du 80% under flyging er det værre grunnet mye høyere strømtrekk en det laderen lader ut med.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
det er vist mye mer komplisert med lipo en jeg trodde, men hva er fordelen/bakdelen med lipo og hva koster et godt lipo batteri ?

 

Fordelen er vel at det er mindre gris, og billigere i lengden(?). Dersom du bestiller på hobbycity.com så trenger ikke et batteri koste all verden, men det kommer selvsagt ann på hva du skal fly.. Jeg tenkte på et 4000mAh 11.1V 20C batteri.. det kostet vel 43dollar eller noe(270kr). Her kommer selvsagt frakt i tillegg så det er kanskje lurt å bestille mer enn ett batteri, eller finne flere ting du trenger, og bestille samlet. På hobbycity får du også lov å skrive verdien på pakken når du bestiller, slik at du kan holde deg under 200kr ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...