lain Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Tar det nok med meg ut, ser ikke helt for meg at det blir særlig bra rensing om jeg sitter og ruser meg på rødsprit. Hvordan er rødsprit på plasten? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Tipper plasten som sådan klarer seg greit, men lakken er det fort verre med, dessverre. Lenke til kommentar
lain Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hm, kanskje salo eller jiff er tingen på plast, evt plast wipes thingy ifra statoil. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Vet ikke hva det er i wipesene, men avfettingsmiddel fungerer rimelig greit (selges på bensinstasjoner). Det er dette jeg bruker for å vaske flyet etter å ha flydd en dag, rødsprit er noe jeg bruker en sjelden gang, om noe virkelig har blitt innsauset i fuel. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Her er resultatet av siste flytur. Et nytt fly koster ca kr 800. Motor og radioutstyr er uskadet, så ja, det begrenser jo utgiftene. Tanken min nå er ganske enkelt at å lime kommer til å ta 2-4 timer minst, et nytt fly(tilsvarende) koster ca kr 800 + frakt + arbeid mens den parkflyeren eg linket til tidligere får eg for ca kr 700, med to batterier, klar til bruk. Så da kan eg trene med det mens eg bestemmer meg for hvilket 40-size nitro fly eg skal kjøpe etterpå(som eg da har alt utstyr til). Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Her er resultatet av siste flytur. Et nytt fly koster ca kr 800. Motor og radioutstyr er uskadet, så ja, det begrenser jo utgiftene. Tanken min nå er ganske enkelt at å lime kommer til å ta 2-4 timer minst, et nytt fly(tilsvarende) koster ca kr 800 + frakt + arbeid mens den parkflyeren eg linket til tidligere får eg for ca kr 700, med to batterier, klar til bruk. Så da kan eg trene med det mens eg bestemmer meg for hvilket 40-size nitro fly eg skal kjøpe etterpå(som eg da har alt utstyr til). du kan jo bare ta å tape hele grei sammen med litt lerretstape (gaffateip) :!: Edit: 1:hvorfor er det 3 ledninger på elmotorer, er det trefasa strøm eller ? 2:har litt lyst på en lite el fly som ikke kostet mere enn et par hundre kroner helst noe tregt siden jeg aldrig har holdt på med fly før Endret 7. juni 2009 av Mr. A Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) 1:hvorfor er det 3 ledninger på elmotorer, er det trefasa strøm eller ? 2:har litt lyst på en lite el fly som ikke kostet mere enn et par hundre kroner helst noe tregt siden jeg aldrig har holdt på med fly før 1. Ja det er vrengt 3 fase motor der stator står i senter og fastmagneter roterer rundt. Disse motorene går da på 3 fase firkantpulser som speedkontrolleren lager ved å hugge opp likespenningen fra batteriet og distribuere på de 3 ledningene. 2. Her er vel det du leter etter http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 Lite, robust og lettflydd. Den er meget enkel å fly og det tar ikke mange batteripakkene før du takler denne bra. Ulempen er at batteriet er innebygget i flyet så mellom ladingene må du rett og slett vente. Endret 7. juni 2009 av perpyro Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 1:hvorfor er det 3 ledninger på elmotorer, er det trefasa strøm eller ? 2:har litt lyst på en lite el fly som ikke kostet mere enn et par hundre kroner helst noe tregt siden jeg aldrig har holdt på med fly før 1. Ja det er vrengt 3 fase motor der stator står i senter og fastmagneter roterer rundt. Disse motorene går da på 3 fase firkantpulser som speedkontrolleren lager ved å hugge opp likespenningen fra batteriet og distribuere på de 3 ledningene. 2. Her er vel det du leter etter http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 Lite, robust og lettflydd. Den er meget enkel å fly og det tar ikke mange batteripakkene før du takler denne bra. Ulempen er at batteriet er innebygget i flyet så mellom ladingene må du rett og slett vente. tusen takk for svar, men det står at det er laget av EPP, er det noe slags isopor el ? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Ja det er en type isopor men den er mye seigere en vanlig isopor. Har faktisk fløyet dette litt selv for et par år siden så jeg vet at det tåler en krasj eller 10. Utrolig morsomt når det er på den litt mere vindstille delen av værspekteret Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Ja det er en type isopor men den er mye seigere en vanlig isopor.Har faktisk fløyet dette litt selv for et par år siden så jeg vet at det tåler en krasj eller 10. Utrolig morsomt når det er på den litt mere vindstille delen av værspekteret en kompis av meg hadde noe lignende og det ble ødelagt etter en dag med flying. er det dyrt og kjøpe servoer og en motor og bygge et lite fly av tre? Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Kanskje en Super Cub.. Den var veldig lett, bare 1,2m vingespenn. Den er nok vanskelig å fly dersom det er noe vind. Halehjul er krøll, denne har heller ikke balanseror og ikke minst har den en knøttliten motor. Dette er vel nesten en forvokst park flyer, ikke en trainer. Idealtrainer: V-profil på vingen (da retter den seg opp selv) 40-size Høyvinget (mer stabil) Nesehjul (enklere å håndtere på bakken) Høyde-, side- og balanseror Enkel å fikse – det viktigste er at en får flydd mye Skal faktisk gå så langt som å påstå at du sitter fast for 15 år siden. Idealtraineren har ikke glowmotor, og overlever lengre uten understell i det heletatt. Og om du anbefaler balsafly så er de slett ikke enkle å fikse, i forhold til f.eks. Multiplex sine elapor-fly. I tillegg så er det lettere å lande ett fly med to hjul forran og ett bak når man er ny, hvordan de håndteres på bakken betyr mye mindre i den sammenheng. Fordelene med elektro idag er så store at det egentlig ikke er noen grunn for å gå for glow lengre, får stortsett mer kraft/vekt med elektro, de er mye (!) enklere å håndtere, bråker mye mindre og man slipper at flyet blir griset inn med olje etter hver eneste tur. For ikke å snakk om den befrielsen å slippe å sitte å ikke få start på motoren, for så å skal holde på å tune forgassernålen slik at motoren ikke stopper for deg i luften. Observerte i vinter en person som hadde en glowtrainer da vi med klubben var å flydde på ett islagt vann. Var rundt -15 grader og så snart de fikk start på motoren, så var det å holde hånden i den mildt sagt iskalde propellstrømmen for å få den til å gå riktig. Så var det å ta flyet ut på stripen som var lagd på isen, og så snart de gav litt gass, så stoppet flyet. Jeg lo litt for meg selv, koblet til batteriet og flydde til jeg var kald på fingrene før jeg landet igjen. Flyet mitt var en Multiplex FunJet med ca 800W inn på motoren, går fort, er gøy og drar vertikalt på litt under halv gass. Dersom en har lyst å begynne fly med elektro(er helt nybegynner), hva bør en da velge? Helst et noe større fly, type size 40? Jeg så litt på Twinstar 2. Jeg kan ihvertfall trygt anbefale Twin Star II, har en slik selv, og har hatt (og flydd) den i flere år. Som ny er den ett veldig pent fly, og det er gøy å fly med to motorer, men det som virkelig gjør den fantastisk er at man kan fly den i bakken, i trær, i folk man flyr ilag med osv. uten at det skal mer enn en dråpe med lynlim for å komme i luften igjen. Materialet flyet er lagd i er rett og slett veldig sterkt, og siden det tler alt av løsemidler (vanlig lakk, vanlig lynlim osv. uten å smelte) så er det veldig greit både å bygge og å fikse. Vil ikke anbefale å kjøpe RR-utgaven da, den er alt for dyr og undermotorisert. Kjøp istede basic-utgaven, bestill ett par 3 cellers LiPo-batterier og to børsteløse motorer fra Hobbycity, og få ett utrolig morsomt akrobatisk fly. Har du radioutstyret til det så kan du også sette opp slik at du får differential thrust når du benytter sideroret. Selv bygget jeg min Twin Star II som ett kosefly for å fly i skumringen og sånn, derfor er det utstyrt med lys. Dette ser utrolig kult ut, men førte til masse ekstra arbeid under bygging, vil derfor ikke anbefale det. Annen ting som er litt kult, som du bare ikke kan gjøre uansett hvilken trainer/glowfly du kan kjøpe ser du her: . Endret 7. juni 2009 av Explorer Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Her er resultatet av siste flytur. Dette kan du fikse om du gidder. Bare å vurdere om tiden det tar er verdt mer enn 800. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) er dette et bra fly ? http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 Endret 7. juni 2009 av Mr. A Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Nei den der er alt annet en bra. Dette er en kontorleke med løvtynne isoporvinger med 1 motor som gjør at det trenger haleror, noe den forsåvidt har men fungerer alt annet en bra. Hvordan jeg vet det....min lillebror kjøpte et slik et og det tåler krasj generelt dårlig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Dette kan du fikse om du gidder. Bare å vurdere om iden det tar er verdt mer enn 800. Ja, det kan nok fikses. Men eg vurderer dette opp mot følgende: - tid eg må bruke på å fikse det kontra kjøpe ett nytt. - kvalitet på mitt reparasjonsarbeid. - endringer i strukturstyrken i flyet etter x-antall reparasjoner. Eg fikk en kraftig skade på vingen etter første flyforsøk. Denne fikk eg reparert på ca 3 timer. Greit nok. Skaden som er kommet nå er en del større og vil nok ta meg(meg=uerfaren ) 4-6 timer og pga min korte erfaring med reparering av fly så er eg redd for at resultatet ikke blir så sterkt som det burde vært og kan føre til enda større skade neste gang. Eg vurderer det derfor slik at det beste blir å investere i et nytt fly(ca 2 timers montering). En annen ting er at eg er veldig utolmodig av meg(små barn, store gleder?) og har til nå brukt mye tid på å komme meg opp i luften og allikevel kun fått ca 5 minutts flytid. Så når eg nå fikk tilbud om å kjøpe et brukt elektrofly til under prisen av et nytt nitrofly så falt eg for den fristelsen. Siden flyet er elektro, og noe mindre, så kan eg øve meg på å fly på flere og mindre steder. Eg er ikke avskrekket nitromotorer så eg vil definitivt kjøpe et nytt slik fly og prøve igjen, men nå først etter å ha fått litt praktisk stikkeerfaring. Så håper eg at min erfaring med oppstart av nitrofly kan hjelpe jacoobholm med å velge. Eg har så langt brukt ca 3,5k på fly, radio, motor, servo og diverse utstyr. I tillegg måtte eg kjøpe litt verktøy. Nå, etter å ha ødelagt flyet enda en gang, har eg kjøpt en brukt elektropakke(inkl 2.4GHz sender/mottaker og to batterier(ikke LiPo)) til ca kr 700,-(nypris ca kr 1500). Eg kan ikke bruke noen av disse delene på nytt på andre fly, men eg kommer meg fortere opp i luften til en billigere penge. Endret 7. juni 2009 av nomore Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Selv bygget jeg min Twin Star II som ett kosefly for å fly i skumringen og sånn Ja, det tenker jeg også, at den er lett å fly "hvor du vil", lager lite lyd, lett å reparere. Men det eneste jeg er redd for er at den sliter i litt vind.. Jeg så på denne eller denne elektriske modellen. Den er noe tyngre(?) og større(?) og er kanskje bedre å lære å fly med en instruktør. EDIT: eneste med disse er at det blir noe dyrt med de andre elektriske komponentene, som batterier og fartsregulator. Er det noen grunn til å ha 3cellers batteri? Det viktigste er vel hvor mye ampær batteriet klarer å levere? så det er vel det samme om det er 2 eller 3 celles, 7.4 eller 11.1V? Endret 7. juni 2009 av jacoobholm Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Selv bygget jeg min Twin Star II som ett kosefly for å fly i skumringen og sånn Ja, det tenker jeg også, at den er lett å fly "hvor du vil", lager lite lyd, lett å reparere. Men det eneste jeg er redd for er at den sliter i litt vind.. Jeg så på denne eller denne elektriske modellen. Den er noe tyngre(?) og større(?) og er kanskje bedre å lære å fly med en instruktør. Twin Star takler vind meget fint.Med ett normalt oppsett med LiPo-batteri og børstemotorer (slik jeg flyr min) så har den ikke noe problem å fly i mye vind. Monterer du børsteløse motorer i tillegg så flyr flyet uansett vær, men blir jo også vanskeligere. Jeg vil allikevel påstå at du kan fly i mye mer vind med en TSII enn med en Calmato, rett og slett siden Twin Staren lander på buken. Mye lettere å få den ned i ett stykke da. EDIT: eneste med disse er at det blir noe dyrt med de andre elektriske komponentene, som batterier og fartsregulator. Er det noen grunn til å ha 3cellers batteri? Det viktigste er vel hvor mye ampær batteriet klarer å levere? så det er vel det samme om det er 2 eller 3 celles, 7.4 eller 11.1V? Regner med du sjekket linken il Hobycity, nei? Jeg bruker samme batteripakkene til både FunJet og Twin Star (pakkene er 2200mAh 11,1V av merket Hextronic). Jeg kjøpte disse pakkene for under 200 kroner per stykk, og de har ingen problemer med å levere 800W i FunJeten uten å bli varme engang. Mulig at en lik pakke til 700 kroner fra Elefun ville tålt noen flere ladinger (tvilsomt) eller kanskje gitt noen få ekstra watt på full belastning (sannsynlig), men ikke nok til at jeg synes det er verdt det. Og den enkleste måten å få mer futt ut av flyet er å øke antallet celler, gitt at du har to pakker med 2 og 3 celler og samme kapasitet, så vil pakken med 3 celler gi rundt 33 prosent høyere effekt. På Twin Star II så må du ha to celler i pakken hvis du skal fly med de orginale børstemotorene, selv hadde jeg to Speed 480 motorer liggende fra ett annet fly. Disse motorene tåler litt høyere spenning, og dermed kunne jeg bruke 3 cellers batterier. Ville allikevel idag ikke vært i tvil om å bruke børsteløse motorer (som også er kjempebillig fra Hobbycity). Endret 7. juni 2009 av Explorer Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Thihi, jeg burde seriøst låse inne visa kortet. Uansett, i vent på nye TVPs i posten, har jeg bestilt meg nytt karosseri til savagen. Og tenkte jeg skulle gå for noe litt utenom det vanlige. Folk som har spilt halo burde kjenne den igjen. 170 spenn + 50 spenn i frakt ifra usa, ferdig lakkert med decals osv på eget ark. Så på prisen i norge på vanlige karosseri, og fant ut at jeg har 2 jeg kan bruke til bashing, så lite poeng å betale 350-450 spenn for et nytt bare for show. Hva tror folket? ^^ Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Dæven... Skulle akkurat si at den ligner no jævlig på warthog'en fra Halo... Med den så er du jo kongen på rc-banen Det eneste du mangler da er, Master Chief xD Hvor har du bestilt det fra da? Endret 7. juni 2009 av Deppss Lenke til kommentar
Ijurichi Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Vel, Får ca 1-3 år siden fikk jeg en Savage 3,5 av noen helt gratis. og nå har jeg endelig fått den til og funke:p Så jeg lurer på om noen vet om noen sider osv hvor mange kan lære og skru på hvilke feil osv.p? Og finnes det en eller annen siden hvor mange kan designe karoseriet sitt selv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå