Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

@Cutthroat Bill: 40MHz er ikke noe problem. Om noe er det kanskje en fordel med bil relativt til 35MHz, kjører du med mange andre er det sjelden spesielt mange andre som har frekvenser i nærheten av deg.

 

@jacoobholm: Standardservoer funker fint, og du trenger 3. Etter hvert er det fint å ha sterke og presise servoer, men kommer man dit er det også gøy å ha noen modeller der man ikke trenger å være fullt så nøye på ting. Regulatorer har jeg ikke peiling på, dessverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regulatorer har jeg ikke peiling på, dessverre.

 

Var egentlig ikke regulator jeg mente, var fartskontroller med BEC. Regner med at en trenger en fartskontroller på nitro fly også?

 

 

hva skal du med det ? du bruker jo bare en servo til gassen på en nitromotor

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Var egentlig ikke regulator jeg mente, var fartskontroller med BEC. Regner med at en trenger en fartskontroller på nitro fly også?

I et nitrofly så kobles en servo til en liten arm på motoren som regulerer lufttilgangen til motoren, og dermed turtallet/hastigheten. Derfor trenger du her en ekstra servo for å regulere farten, i tillegg til de to(høyderor og sideror) eller tre(høyderor, balanseror og sideror) andre.

 

I et elektrofly så reguleres hastigheten ved å øke/redusere spenningen til motoren. Dette gjøres ved å bruke en fartsregulator, mekanisk eller elektronisk. En mekanisk fartsregulator trenger også en servo til å bevege en innrettning som styrer spenningen mens en elektronisk fartsregulator kobles direkte til mottakeren akkurat som en servo. Vil tro at de fleste fartsregulatorer i dag er elektroniske(hvertfall i fly).

 

Så svaret på spørsmålet ditt er at du trenger to eller tre servoer utenom avhengig av antall ror du har på flyet, høyderor, sideror og/eller balanseror. Svar på spørsmål nummer to er at et nitrofly trenger ikke fartsregulator, men en ekstra servo :)

Lenke til kommentar

Ah ok, stemmer.. Viser hvor mye jeg kan om motorer :p Så da ville jeg trengt 4 servoer; høyderor, sideror, balanseror og motoren. Jo mer jeg etterforsker saken, jo mer usikker blir jeg på hva jeg skal velge, hehe.. Får bare lukke øynene og velge, viktigste er jo å komme igang!

 

EDIT:

 

Hvor mye koster "spinnernut" til fly? Jeg fant propellerfeste, men dette er ikke det samme?

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar
Ikke kjøp spinner til å begynne med. Eller, om du kjøper den, ikke sett den på. Det blir noen harde landinger der det ryker propeller, og det tar såpass med tid å ta av spinner at det ikke er verdt det.

 

ok, jeg skal kjøpe men ikke bruke. Er det bare estetisk eller har det noen praktisk funksjon? Jeg lurte også på hva fuel koster per liter, og hvor lenge et fly flyr per liter?

 

EDIT:

 

@nomore: Takk for linken =)

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar
Ikke kjøp spinner til å begynne med. Eller, om du kjøper den, ikke sett den på. Det blir noen harde landinger der det ryker propeller, og det tar såpass med tid å ta av spinner at det ikke er verdt det.

 

ok, jeg skal kjøpe men ikke bruke. Er det bare estetisk eller har det noen praktisk funksjon? Jeg lurte også på hva fuel koster per liter, og hvor lenge et fly flyr per liter?

 

 

der jeg kjøper fuel koster den rundt 87 kr literen men de har kun 4liter 25 bensin og 1 liter 16 bensin

Lenke til kommentar

Stort sett estetisk, mulig den har en marginal aerodynamisk effekt – men dette er noe du kan tenke på etter at du er kvalifisert til VM i kunstflyvning. ;)

 

Fuel koster fra ca 250 for 4 liter. Forbruk er en ganske omtrentlig vitenskap, kjøper du en motor som bruker lite (OS 46LA, f.eks.) og putrer rundt på 1/3 gass varer en tank (3dl på trainere?) en liten evighet. Tipper man bruker 1.5-2dl eller noe på en gjennomsnittlig 20 minutters flight. En mer praktisk måte å se det på er at du med 40-size modell skal fly mye før det går mer enn en kanne i uken.

Lenke til kommentar

På hobbybutikken her så kjøpte eg 5 liter med nitro til kr 349,-. Innkjøringen på en hel tank(3dl?) så var den ca 17 minutt(høyt turtall og veldig rik blanding). Første flytur(på ca 5 minutt før eg kræsjet) så brukte eg ca 1/3 av tanken.

 

Når det gjelder spinner så har eg ikke hatt noen problem med denne enda(ødelagt tre propeller). At den er i veien skal eg være enig i og gjør det bare tungvindt å bytte propell. Men, dersom du bruker elektrisk starter på flyet(nitro motor) så har den faktisk et praktisk bruksområde, på grensen til at du må ha det :)

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Poenget med en spinner er jo at man må ha det visst man vil starte motoren med elektrisk starter.

Håndstarter man motoren er det unødvendig med spinner, selv om det ser litt penere ut.

Lenke til kommentar
Poenget med en spinner er jo at man må ha det visst man vil starte motoren med elektrisk starter.

Håndstarter man motoren er det unødvendig med spinner, selv om det ser litt penere ut.

 

Ah ok.. Er det stress med håndstart?

 

En annen ting jeg lurte på.. En trenger jo 100 dubbeditter i tillegg når en kjøper nitro fly;

 

propell, glødepluss, batterier til glødeplugg og mottaker/servoer

 

er det alt utenom fuel?

Lenke til kommentar
Gjest member-97590
Poenget med en spinner er jo at man må ha det visst man vil starte motoren med elektrisk starter.

Håndstarter man motoren er det unødvendig med spinner, selv om det ser litt penere ut.

 

Ah ok.. Er det stress med håndstart?

 

En annen ting jeg lurte på.. En trenger jo 100 dubbeditter i tillegg når en kjøper nitro fly;

 

propell, glødepluss, batterier til glødeplugg og mottaker/servoer

 

er det alt utenom fuel?

 

Fant det vanskelig å håndstarte min OS 46LA når eg fikk den. Så eg kjøpte meg en elektrisk starter, da starter den enkelt som bare det.

 

Så fremt man har mye verktøy fra før av, er det alt du trenger ja.

Har man ikkje mye verktøy, kan eg garantere deg at du vil trenge skrutrekkere i noen forskjellige størrelser, og ikkje minst skiftenøkkel(gjerne en liten en).

Noen ganger følger det heller ikkje med Umbraco-nøkkel som man trenger til å stramme stagene på noen servoer(iallefall på Futaba sine).

 

Er også greit med blå locktite som man bruker på muttere så de sitter ekstra godt og ikkje løsner ved vibrasjoner.(kan skaffes feks her)

 

Har du alt dette, skal det nok ikkje mye til før du er i luften.

Lenke til kommentar
Har du alt dette, skal det nok ikkje mye til før du er i luften.

 

Supert! Tackar och bockar!

 

EDIT:

 

Si at jeg kjøper meg et nitro calmato fly. Blir jeg fort lei dersom jeg kjøper en høyvinget trainer kontra en lavvinget trainer? Jeg kommer ha instruktør til stede under opplæring.

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar
Si at jeg kjøper meg et nitro calmato fly. Blir jeg fort lei dersom jeg kjøper en høyvinget trainer kontra en lavvinget trainer? Jeg kommer ha instruktør til stede under opplæring.

Sjelden noe stort problem. Jeg hadde en del halvferdige prosjekter en del av sommeren i fjor, og endte opp med å bruke en trainer i noen uker (riktignok en med litt mer fres enn Calmato, men ...), kan ha det kjemepmorsomt med den. Rolling circles, inverted lowpass en halvmeter over åkeren, det meste av nordic-programmet osv. :)

Lenke til kommentar

Ok, ok, ok. Nå er eg lettere frustrert. Fikset fly(etter forrige uhell), perfekt flyvær og ved godt mot. Pakker ned alt eg trenger og reiser ut til "flystripa". Litt styr med ekstrautstyret(fastmontert påfyllingsnippel) eg monterte i under forrige reparasjon, som ikke fungerer, men vi fikk start på flyet til slutt. Tar av(om vi kan kalle det det). Etter 10 sekund går flyet rett i en fjellskråning(fikk ikke flyet opp, og når det først kom opp så var det for sent). Og eg hadde ikke bærepose til alle vrakrestene...

 

Eg har nå kjøpt meg et brukt elektrofly(parkflyer) så eg faktisk kan lære meg å fly på et mindre område. I mens eg øver med det så kan eg finne et annet nitrofly som eg skal ødelegge. Heldigvis er alt av servoer, mottaker, batterier og motor hel. Bilder kommer om litt :p

Lenke til kommentar

Da har jeg fått pakken ifra elefun, raskt levering, men er vel mest pga at de kom i bobleplastkonvolutt.

I pakken var det et par glødeplugger, ny gløder, bensinpumpe (primer) og bensinfilter.

 

Da jeg vet ny ramme og midtankmod kit er i posten (fedex) ifra UK, gikk jeg igang med å skru ifra hverandre bilen.

 

Så den ser per nå sånn ut.

 

 

post-86587-1244309387_thumb.jpg

 

 

Jeg "trenger" å få renset delene skikkelig, noen som har noen gode råd, varmt vann m/salo og bøtte på alt som tåler det, og trykkluft på motor/servo?

Plasten og metallet burde vel tåle saloblanding greit, har brukt trykkluft til nå, men ble ikke gjort etter siste kjøring, og tenkte jeg skulle ta en skikkelig rens nå før jeg får nye deler og skal skru (mindre søl).

Lenke til kommentar

@nomore. Kjipt. Forhåpentligvis har du radioutstyret og motor i god behold, og det begrenser jo kostnaden ved nytt fly mye. Det du skriver gjentar vel egentlig bare viktigheten av å ha god plass og gode venner når man skal lære å fly ...

 

@lain: Rødsprit på det som tåler det. Fjerner fuel og annet graks sjeldent effektivt. Men luft godt/bruk en skikkelig maske, å sitte i rødspritdunst over tid kan ikke være særlig sunt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...