Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Alle" sier det er lurt å begynne med balanseror først som sist. Men i dag hørtes det fornuftig ut å koble ut dette mtp at det var min første tur, og eg føler også at det hjalp litt(eller, i grunn så var det full panikk på stikkene så en ekstra kanal hadde ikke akkurat gjort det værre). Eg får se hva eg finner på på neste tur. Det er ingen klubber her eg bor nei. Eg har i lengre tid prøvd å finne en, og den eg fant var sist oppdatert i 04/05(hjemmesiden). Adressene som der var brukt har eg ikke fått respons på. Det var forholdsvis tilfeldig at eg kom over min tidligere kollega som har mye erfaring med modellfly fra tidligere og nå flyr han mye helikopter. Det vise seg nå at han vurderer å få startet en klubb og etter hva han sier så blir det den eneste nåværende klubben her eg bor. Det finnes to klubber om eg reiser et stykke(4-8 mil), men ikke kjenner eg de og det høres litt stress ut å måtte kjøre så langt for å fly(det holder at eg må kjøre 8 mil til jobb hver dag).

 

Men nå som eg oppdaget denne "gjengen" så kommer eg nok til å henge meg på dem som en klegg. Det var snakk om de kanskje skulle ut og fly i morgen og da blir eg med(kun for å se, naturlig nok nå).

 

Regner med å få påbegynt reparasjonene i neste uke og da er eg kanskje klar til neste helg. Eg oppdaget nå også at dyseskruen har blitt slått skjev. Litt usikker på om eg trenger ny eller om det holder at eg retter den ut(slik den står nå kan eg ikke vri den rundt, enten fordi den er presset inn i flykroppen eller fordi den er skjev).

 

Uansett, eg tror nok eg skal vurdere litt simulatorflyving. Dette med kontroll på stikkene var ikke så enkelt som først antatt :)

Lenke til kommentar

Simulator kan være greit, men om du får hjelp fra kollegaen din et par kvelder er mye gjort. Som sagt, 7-8 flyturer fordelt over 3 kvelder så kan du fly. Det blir sikkert noen litt harde landinger med propeller som ryker også etter det, men det er ikke vanskeligere enn at det grunnleggende sitter.

Lenke til kommentar

Under kræsjet mitt klarte eg å få en knekk på dysenåla:

post-14502-1243787102_thumb.jpg

 

Holder det at eg retter denne ut eller må eg bestille ny dyse?

 

Obs: På bildet ser det ut til at dysen er slått veldig langt bak i forhold til utskjæringen på flykroppen, men det var mer dårlig arbeid av meg. Dysen er nå slått inn i flykroppen og det gjør at eg ikke får justert på den. Dette vil naturligvis ordne seg om eg retter den opp igjen, eller kjøper ny.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Så vidt eg har fått med meg er det størrelsen på flyet som er den største utfordringen angående plass. Større fly krever større område å starte på, lande på og kræsje på. Bråket som følger med merket eg selv ikke var store greiene når det først kom opp i luften selv om det kan være greit å ikke fly over naboens hage, og ikke minst vise normalt hensyn.

Lenke til kommentar
Kanskje en Super Cub.. Den var veldig lett, bare 1,2m vingespenn. Den er nok vanskelig å fly dersom det er noe vind.

Halehjul er krøll, denne har heller ikke balanseror og ikke minst har den en knøttliten motor. Dette er vel nesten en forvokst park flyer, ikke en trainer.

 

Idealtrainer:

V-profil på vingen (da retter den seg opp selv)

40-size

Høyvinget (mer stabil)

Nesehjul (enklere å håndtere på bakken)

Høyde-, side- og balanseror

Enkel å fikse – det viktigste er at en får flydd mye

Lenke til kommentar

Den høyvingede burde være et bra alternativ!

 

Burde gå greit med lavvinget, i alle fall med litt hjelp. Den lavvingede er ikke selvopprettende i samme grad, men til gjengjeld er den bedre i akrobatikk. (Roll blir fort litt tønneaktig med høyvinget trainer ...)

Lenke til kommentar

Et problem eg har lagt merke til. På potta som er koblet til motoren så drypper det bensin/olje selv flere dager etter at eg har hatt motoren i gang. Noen som vet hva dette kommer av? Dryppinga kommer i fra skjøten i mellom den fremfre delen av potta, og den bakre.

post-14502-1244050625_thumb.jpg

 

Ved første flytur så påpekte en annen som var med at den bakre delen roterte rundt når motoren var i gang. Eg tok da å festet den ved å skru så godt til eg kunne på den bakre mutteren og fremre skruen(lang gjennomgående skrue). Dette hjalp på roteringen(ser det ut til), men nå drypper det. Eg er litt usikker på om det dryppet før dette, da eg kun har kjørt motoren i gang to ganger over lengre tid(først innkjøring så første flytur).

Lenke til kommentar
Et problem eg har lagt merke til. På potta som er koblet til motoren så drypper det bensin/olje selv flere dager etter at eg har hatt motoren i gang. Noen som vet hva dette kommer av? Dryppinga kommer i fra skjøten i mellom den fremfre delen av potta, og den bakre.

post-14502-1244050625_thumb.jpg

 

Ved første flytur så påpekte en annen som var med at den bakre delen roterte rundt når motoren var i gang. Eg tok da å festet den ved å skru så godt til eg kunne på den bakre mutteren og fremre skruen(lang gjennomgående skrue). Dette hjalp på roteringen(ser det ut til), men nå drypper det. Eg er litt usikker på om det dryppet før dette, da eg kun har kjørt motoren i gang to ganger over lengre tid(først innkjøring så første flytur).

 

 

det skjer med hpi savagen min også, det er helt normalt siden det er en 2 takts. da er det olje i bensinen

og det som ikke brukes i motoren blir "kastet" ut i eksospotta og drypper sakte ut

Lenke til kommentar

Dersom jeg kjøper Kyosho Calmato 1400 SP EP som er linket over, hvilke servoer bør jeg ha? Den veier ca 1,6-1,8kg, en brushless motor som drar 350W og trenger en regulator på 50A+.. standard servoer? hvor mange kg må de klare? Og et siste nybegynner spørsmål; jeg trenger 3stk?

 

EDIT:

 

Jeg lurte også på om denne regulatoren vil passe til flyet. På sidene til Kyosho står det 50A+, og denne regulatoren har 55C burst.

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar

hihi, føler meg som en unge som venter på julekvelden.

 

Bestilt endel nye deler til savage, skal mer eller mindre bygge den helt om, og oppgradere diverse.

 

- fuelpumpe

- fuelfilter

- 2 x 300mm Servo Extention Lead

- Exstended 1inch rear & 6mm Front Package & Dog bone - 4mm LCG TVP

- Innovative-RC Pro Mid Tank mod Kit

- HPI Firestorm battery box

- Mugen Fuel Tank - 150cc

- CEN RX & Battery Box

 

Vet det står 2x batteri boks, men firestorm boksen skal muligens brukes på en annen bil. Uansett 40 spenn eller noe bare for den.

 

Ser også på å kjøpe ny radio m/mottaker og en ny servo for å skifte ut den som per i dag er styre servo, planen er da evt å sette den gamle styre servoen som throttle servo.

 

Er det noen grunn til å IKKE gå for f.eks denne setupen?

FUT-FP2PL FUTABA Futaba Megatech 2PL 40Mhz AM NOK 795.00

FUT-FPR152JE40 FUTABA R152JE 2 kanalers mottager, 40 Mhz NOK 215.00

FUT-S3305 FUTABA S3305 servo NOK 395.00

Totalt NOK 1405.00

 

Er det noen negative grunner til å ikke gå for 40mhz, eller er det ingen grunn i heletatt i å bytte ut hva som orginalt følger med savage, om jeg ikke går for 2,4Ghz med engang?

Jeg må innrømme at kost spiller en ganske stor rolle, da jeg har brukt endel på andre ting (mulig feilprioritering), og den "pakken" ifra futaba koster ca 50% av en 2,4Ghz sender, og da mangler jeg fortsatt servo og mottaker.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg likevel satt litt mer penger i radioen, også gått for en 2,4Gh. Hvis radioen du har i listen din der er en FM-radio, så får du ikke særlig bra rekkevidde. Med min Hitec-radio har jeg rundt 40 meter, tenker jeg. Kanskje mindre. Og hvis da bilen forsvinner under høyspentledninger så mister jeg nesten all kontroll. AM-radioer har, etter min lille erfaring, lengre rekkevidde, og mindre glitch.

Lenke til kommentar

Ser ut som at det er FM ja, trodde AM der sto for akkurat det, AM, men under band står det FM.

 

Jeg får dure litt rundt med hva jeg har så lenge, også får jeg heller vente til neste oppgradering med radio, og bruker litt ekstra da.

 

edit: en annen side sier am, jeg er forvirra.

 

edit2:

 

Det er vist 2 ca like versjoner av den radioen. En FM og en AM, jeg får ta en tur innom impx og høre hvilken de har, og hva han anbefaler.

Jobber på lillehammer, så er ikke direkte stress å ta turen innom. Hadde ikke planer om å kjøpe via nettet uansett egentlig, dumt å betale frakt når man ikke trenger.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...