Cutthroat Bill Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Slash-en er så høy at jeg regner med den letter før den når 90 km/t. Men jeg hadde håpet jeg skulle klare 80 i alle fall. Jeg har egentlig veldig lite lyst til å kjøpe nye hjul til 600,- nå, men det må nesten gjøres om jeg skal fortsette å kjøre med bilen. Det sliter så fælt på hjulopphenget når det er kast i hjulene. Også tømmes batteriene unødig fort med den ekstra motstanden ubalanserte hjul medbringer. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Slash-en er så høy at jeg regner med den letter før den når 90 km/t. Men jeg hadde håpet jeg skulle klare 80 i alle fall. Jeg har egentlig veldig lite lyst til å kjøpe nye hjul til 600,- nå, men det må nesten gjøres om jeg skal fortsette å kjøre med bilen. Det sliter så fælt på hjulopphenget når det er kast i hjulene. Også tømmes batteriene unødig fort med den ekstra motstanden ubalanserte hjul medbringer. Balanser hjulene da vel. Man får kjøpt utstyr for å balansere propeller for modellfly ganske billig. Eller mener du at det er kast i hjulene altså at de er urunde? Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Jeg kom på å tenke på det med spoiler... Hvor høy fart trengs det for at den spoiler blir brukbar? Endret 24. mars 2009 av Deppss Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Rent teknisk sett gir spoileren effekt med en gang bilen begynner å trille. Til og med hvis det blåser i riktig retning på en stillestående bil så vil spoileren gi downforce. Men i forhold til bilen er spoilerne til en RC-bil vannvittig store, så det skal nok ikke så mye til før bilen endrer karakter. 30 km/t, kanskje. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg merket faktisk forskjell da spoileren på Rustleren min ble revet av. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg merket faktisk forskjell da spoileren på Rustleren min ble revet av. Oisann... det betyr bare den ting! Du har kjørt ALT for fort! xD Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Vil jeg merke nor ulemper hvis jeg bytter ut senterdiffen i buggyen med en sperret en? Som jeg leste i denne tråden noen sider tilbake, det er kjedelig å ha firehjulstrekk, og se bilen stå og spinne på ett hjul. Fikk erfare det i dag. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Hvis du opplevde det så må vel bilen din ha 3 differ da...? (vil si at det er ganske uvanlig) Bilen min spinner minst på 2 hjul... Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Jepp. 3 differ. En bak, en foran og en i midten. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Vil jeg merke nor ulemper hvis jeg bytter ut senterdiffen i buggyen med en sperret en? Som jeg leste i denne tråden noen sider tilbake, det er kjedelig å ha firehjulstrekk, og se bilen stå og spinne på ett hjul. Fikk erfare det i dag. du trenger da ikke bytte ut senterdiffen, kjøp inn litt 100 000 silicone-olje ha en god del i diffen. dette vil gjøre at diffen jobber treigere og dermed får du diff som ikke er sperret, men fortsatt drar på begge akslingene på en gang, nesten uansett hva, men om f.eks fremhjulene sitter fast vil du ikke ødelegge diffen av den grunn, slik du kan gjøre hvis du sperrer den helt. jeg har bedre erfaring med dette enn standard sperring ihvertfall... testet bilen min med klatring både før og etter jeg gjorde dette, en stooor forskjell. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Her fant jeg noe greier. Han det være det jeg ser etter? Det er slik at høyere W er best, ikke sant? Jeg har en diff av støpjern jeg ikke bruker. Er den brukbar? Så slipper jeg å rote med den jeg allerede har som funker greit i tilfelle jeg igjen får bruk for en "ikke-seig" diff. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Her fant jeg noe greier. Han det være det jeg ser etter? Det er slik at høyere W er best, ikke sant? Jeg har en diff av støpjern jeg ikke bruker. Er den brukbar? Så slipper jeg å rote med den jeg allerede har som funker greit i tilfelle jeg igjen får bruk for en "ikke-seig" diff. W-tallet sier noe om hvor tyntflytende det er, er ikke noe som er direkte bedre enn noe annet. 100 000 er ca som sirrup, 10 er vel rundt lampeolje ett sted, ekstremt tyntflytende. hvor man får tak i 100 000 olje aner jeg ikke, jeg fant det på min lokale RC-butikk, har ikke funnet noe på nett.... om din diff av støpejern fungerer eller ikke er vanskelig for meg å svare på. men, er bare å vaske bort olja i diffen, så har du en god, normal diff etterpå edit: fant oljen her: http://www.amainhobbies.com/product_info.p...roducts_id/4517 ikke norsk men... Endret 27. mars 2009 av aklla Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Vet noen hva jeg kan få for en Novak Explorer II fartsregulator, og en Reedy MVP 27 turn Stock motor med ferdiglodda ledninger og støykondensatorer? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvorfor museumsutstyr med lav virkningsgrad når børsteløst allerede finnes i markedet, kjøretidene er korte nok som de er og børste motorer gjør ikke sagen noe bedre, og når du skal ha både regulator og motor så hvorfor ikke konvertere til børsteløst? Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Sikkert ikke alle som er interessert i det siste på markedet, da det fortsatt er noe dyrere. Da kom jeg på en ting.. Vet noen forskjellen til åssen en "gammel" regulator og en for førsteløs funker? Jeg har hørt noe med at man ikke skal bruke en "gammaldags" regulator til en børsteløs motor for det kan ødelegge regulatoren. Trekker ikke de børsteløse motorene mindre strøm da, med tanke på at de har høyere virkningsgrad? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Det medfører riktighet at gamle regulatorer ikke fungerert på børsteløs. En børsteløs motor er i prinsippet en vrengt 3~ motor med fastmagneter. Regulatoren til denne lager 3~ firkantpulser og ved å endre på frekvensen på pulsene regulerer den turtallet. Regulator for børste motor klipper rett og slett opp DC spenningen i pulser og kjører et pulstog til motoren. Jo lengere pulsene er på jo fortere går den og jo lengere pulsene er av jo saktere går det. Altså pulsbredde modulering på dårlig norsk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Du vil ikke en gang få koplet en gammel regulator til en børsteløs motor da børsteløse motorer har 3 strømledninger og ikke 2 som på børstemotorer. At børsteløse motorer trekker mindre strøm er ikke nødvendigvis riktig. Siden de har mye høyere virkningsgrad kan man lage MYE kraftigere motorer. 2000 watt på en børstemotor f.eks. ville sansynligvis forvandla den til en kullklump. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Men grunnet den økte virkningsgraden vil du få mere kraft av en børsteløs motor sammenlignet med børstemotor for samme mengde tilført kraft. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Men grunnet den økte virkningsgraden vil du få mere kraft av en børsteløs motor sammenlignet med børstemotor for samme mengde tilført kraft. Stemmer. Men pga den høye virkningsgraden kan du også sende mye mere effekt til motoren. Eksempel: Børstemotor på 200 watt, 50% virkningsgrad. Ca. 100 watt med varme. (Omtrent dobbelt så mye effekt som en tålig kraftig loddebolt). Børsteløs motor på 900 watt, 87% virkningsgrad. Ca. 117 watt med varme. Høy virkningsgrad gir mindre varme som igjen gjør at du kan ta ut mer effekt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Som et eksempel så kan du jo ta en titt på spech til denne motoren http://www.readyheli.com/Scorpion_HK_4035_.../hk4035-630.htm 430gram og 4200W kontinuerlig. Jeg har sett ankermotorer til båter på 2KW og det er store klumper med motor med tykke skinner inni til spoler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå