Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Slash-en er så høy at jeg regner med den letter før den når 90 km/t. :p Men jeg hadde håpet jeg skulle klare 80 i alle fall.

Jeg har egentlig veldig lite lyst til å kjøpe nye hjul til 600,- nå, men det må nesten gjøres om jeg skal fortsette å kjøre med bilen. Det sliter så fælt på hjulopphenget når det er kast i hjulene. Også tømmes batteriene unødig fort med den ekstra motstanden ubalanserte hjul medbringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slash-en er så høy at jeg regner med den letter før den når 90 km/t. :p Men jeg hadde håpet jeg skulle klare 80 i alle fall.

Jeg har egentlig veldig lite lyst til å kjøpe nye hjul til 600,- nå, men det må nesten gjøres om jeg skal fortsette å kjøre med bilen. Det sliter så fælt på hjulopphenget når det er kast i hjulene. Også tømmes batteriene unødig fort med den ekstra motstanden ubalanserte hjul medbringer.

 

Balanser hjulene da vel. Man får kjøpt utstyr for å balansere propeller for modellfly ganske billig.

Eller mener du at det er kast i hjulene altså at de er urunde?

Lenke til kommentar

Rent teknisk sett gir spoileren effekt med en gang bilen begynner å trille. Til og med hvis det blåser i riktig retning på en stillestående bil så vil spoileren gi downforce.

 

Men i forhold til bilen er spoilerne til en RC-bil vannvittig store, så det skal nok ikke så mye til før bilen endrer karakter. 30 km/t, kanskje.

Lenke til kommentar
Vil jeg merke nor ulemper hvis jeg bytter ut senterdiffen i buggyen med en sperret en?

 

Som jeg leste i denne tråden noen sider tilbake, det er kjedelig å ha firehjulstrekk, og se bilen stå og spinne på ett hjul. Fikk erfare det i dag. :p

 

du trenger da ikke bytte ut senterdiffen, kjøp inn litt 100 000 silicone-olje ha en god del i diffen.

dette vil gjøre at diffen jobber treigere og dermed får du diff som ikke er sperret, men fortsatt drar på begge akslingene på en gang, nesten uansett hva, men om f.eks fremhjulene sitter fast vil du ikke ødelegge diffen av den grunn, slik du kan gjøre hvis du sperrer den helt.

 

jeg har bedre erfaring med dette enn standard sperring ihvertfall...

testet bilen min med klatring både før og etter jeg gjorde dette, en stooor forskjell.

Lenke til kommentar

Her fant jeg noe greier. Han det være det jeg ser etter? Det er slik at høyere W er best, ikke sant?

 

Jeg har en diff av støpjern jeg ikke bruker. Er den brukbar? Så slipper jeg å rote med den jeg allerede har som funker greit i tilfelle jeg igjen får bruk for en "ikke-seig" diff.

Lenke til kommentar
Her fant jeg noe greier. Han det være det jeg ser etter? Det er slik at høyere W er best, ikke sant?

 

Jeg har en diff av støpjern jeg ikke bruker. Er den brukbar? Så slipper jeg å rote med den jeg allerede har som funker greit i tilfelle jeg igjen får bruk for en "ikke-seig" diff.

 

W-tallet sier noe om hvor tyntflytende det er, er ikke noe som er direkte bedre enn noe annet.

100 000 er ca som sirrup, 10 er vel rundt lampeolje ett sted, ekstremt tyntflytende.

hvor man får tak i 100 000 olje aner jeg ikke, jeg fant det på min lokale RC-butikk, har ikke funnet noe på nett....

 

om din diff av støpejern fungerer eller ikke er vanskelig for meg å svare på.

men, er bare å vaske bort olja i diffen, så har du en god, normal diff etterpå :)

 

edit: fant oljen her: http://www.amainhobbies.com/product_info.p...roducts_id/4517

ikke norsk men...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hvorfor museumsutstyr med lav virkningsgrad når børsteløst allerede finnes i markedet, kjøretidene er korte nok som de er og børste motorer gjør ikke sagen noe bedre, og når du skal ha både regulator og motor så hvorfor ikke konvertere til børsteløst?

Lenke til kommentar

Sikkert ikke alle som er interessert i det siste på markedet, da det fortsatt er noe dyrere.

 

Da kom jeg på en ting.. Vet noen forskjellen til åssen en "gammel" regulator og en for førsteløs funker? Jeg har hørt noe med at man ikke skal bruke en "gammaldags" regulator til en børsteløs motor for det kan ødelegge regulatoren. Trekker ikke de børsteløse motorene mindre strøm da, med tanke på at de har høyere virkningsgrad? :hmm:

Lenke til kommentar

Det medfører riktighet at gamle regulatorer ikke fungerert på børsteløs.

En børsteløs motor er i prinsippet en vrengt 3~ motor med fastmagneter.

Regulatoren til denne lager 3~ firkantpulser og ved å endre på frekvensen på pulsene regulerer den turtallet.

 

Regulator for børste motor klipper rett og slett opp DC spenningen i pulser og kjører et pulstog til motoren.

Jo lengere pulsene er på jo fortere går den og jo lengere pulsene er av jo saktere går det.

Altså pulsbredde modulering på dårlig norsk.

Lenke til kommentar

Du vil ikke en gang få koplet en gammel regulator til en børsteløs motor da børsteløse motorer har 3 strømledninger og ikke 2 som på børstemotorer.

 

At børsteløse motorer trekker mindre strøm er ikke nødvendigvis riktig. Siden de har mye høyere virkningsgrad kan man lage MYE kraftigere motorer. 2000 watt på en børstemotor f.eks. ville sansynligvis forvandla den til en kullklump.

Lenke til kommentar
Men grunnet den økte virkningsgraden vil du få mere kraft av en børsteløs motor sammenlignet med børstemotor for samme mengde tilført kraft.

Stemmer. Men pga den høye virkningsgraden kan du også sende mye mere effekt til motoren.

 

Eksempel: Børstemotor på 200 watt, 50% virkningsgrad. Ca. 100 watt med varme. (Omtrent dobbelt så mye effekt som en tålig kraftig loddebolt).

 

Børsteløs motor på 900 watt, 87% virkningsgrad. Ca. 117 watt med varme.

 

Høy virkningsgrad gir mindre varme som igjen gjør at du kan ta ut mer effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...