Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Lithium-batterier er forholdsvis ny i R/C-hobby'en. De er vanskeligere å produsere, men kapasiteten i forhold til vekten er mye bedre enn på nicd/mh.

Lithium-batterier har også ett lavere spenningsfall under høy belastning, noe som gjør at de yter mer. Det er noen av grunnene til at lithium-batterier er dyrere enn vanlige batterier.

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men altså, hvis man har to batterier, et nicd og et lithium, og disse har akkurat samme spesifikasjonene.

 

La oss si

11.1Volt

20Ampere

2100mAh

 

Vil ikke disse da yte relativt likt?

De er vel _målt_ til å ha f.eks. 2100mAh og 20Ampere... slik at de i utgangspunktet hvis målemetoden har vært lik, gi den samme effekten?

Lenke til kommentar

De vil ikke yte veldig likt nei. Dette fordi ett Lithium-batteri har en lavere indre motstand enn Nicd, noe som gjør at spenningstapet over batteriet er mindre. Derfor vil motoren få høyere spenning med ett Lithium-batteri enn med ett Nicd-batteri, noe som gjør at den yter mer. Når i tillegg batteriet er lettere og mindre, vil f.eks en bil eller ett fly gå enda fortere....

Lenke til kommentar

Takker for svar. Motoren i bilen min er sånn standard "bruk og kast" motor, så den er nok ikke av de kraftigste akkurat. Men mulig jeg kjøper en ny en hvis jeg får dilla igjen da, så er jo greit å kjøpe et batteri som tåler litt ja.

Lenke til kommentar

Ja nei jeg forstår, men da vil de jo faktisk yte relativt likt, bare med en liten fordel i lithium'ens retning. En enda større en når det kommer til fly pga den lave vekten.

 

Når det gjelder ampere så skjønner jeg jo dette, den er jo atlså oppgitt til å klare å levere en f.eks. kontinuerlig mengde Àmpere.

 

Men hvis den klarer færre ampere så vil man jo også ha et batteri som leverer mindre.

 

Men etter hva jeg har sett av priser på lithium batterier så kan man jo fint få et GODT batteri ned i 300 kroner.. og det er jo ikke så ille...

 

Nå har jeg ikke sjekket så grundig hva NiCD ligger på, men skulle ikke tro det skilte så VELDIG mye...

Lenke til kommentar

NiCd har vel aldri hatt store problemer med høy indre resistans slik NiMH har hatt. I tillegg har NiCd den store fordelen at de tårel stort sett alt. Selv har jeg en pakke som gikk i havet, og ble liggende til det ble fjære før jeg kunne gå ut å hente den. Skylte pakken i ferskvann og tørket den. Pakken lever idag i beste velgående.

NiCd kan også hurtiglades mye bedre enn NiMH og LiIon/LiPo. Vet ikke nøyaktig hvor mye du skal lade NiMH pakker på, men Li-pakker skal aldri lades medd mer enn 1C. Det betyr at det blir å ta minst en time å lade en pakke uansett. På NiCd så har jeg flere gansger laddet min 1400mAh pakke med 4-5A uten problemer.

Lenke til kommentar

Nei. På NiMH kan det stå i databladene på cellene hvor mye de greier å levere. På NiCd har jeg aldri opplevd at de ikke greier å levere nok strøm.

På lithium derimot kan det vel sies å være delvis rett.

En pakke som er stemplet med 10C betyr at den kan levere 10 x kapasiteten på pakken. Da vil en pakke som er 1500mAh greie å levere 10C x 1,5Ah = 15A.

Pakken som er på 3000mAh greier derimot å levere 10C x 3Ah = 30A.

 

Konklusjonen er altså at strømmen en pakke greier å levere er oppgitt i et C-nummer, iallefall på LiPo/LiIon pakker. Grunnen til at det blir oppgitt mye mer på lithium i forhold til NiCd og NiMH er det at lithiumpakkene eksploderer opp i flammer (!!!) når du drar for mye strøm fra dem.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Grunnen til at det blir oppgitt mye mer på lithium i forhold til NiCd og NiMH er det at lithiumpakkene eksploderer opp i flammer (!!!) når du drar for mye strøm fra dem.

En liten overdrivelse her. Lithium-batterier er usikre, men de tåler en god del mer strømtrekk en spesifisert. Det som skjer er at pakken mister mye av sin kapasitet, og varer kortere og kortere hvis strømtrekket er høyere en det pakken er beregnet for.

Men, hvis lithium-batterier lades feil, da er det tingene kan gå gale. En liten feil under ladning, og pakken kan gå i luften. Derfor lader jeg mine lithium-batterier i en kraftig stålboks.

Lenke til kommentar
Derfor lader jeg mine lithium-batterier i en kraftig stålboks.

du er på den trygge siden ja. hehe.....

 

men er det så mye som kan bli øderlagt a? i såfall holder det ikke med en plastikkbolle over elns?

En plastbolle du :p

 

Ett lithium-batteri er i realiteten en tikkende bombe, hvis den behandles uforsiktig. Når batteriet smeller, begynner det ikke å småputre, det eksploderer i ett flammehav, og spytter napalm-lignende stoff lang vei. Sjekk denne videoen hvis du ikke er overbevist:

http://rc.andersh.com/video/lithiumbattery.wmv

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Stoffet er jo ikke annet enn lithium, som er et ekstremt reaktivt og brannfarlig. Legger du lithium i vann så eksploderer det også.

Det å legge dem i en stålboks er faktisk ikke trygt det heller.

 

Her er en tråd om en som la en relativt stor LiPo pakke i en .50 kal ammo-boks, men resultatet var det samme. Stor flammekule slo opp av boksen og sprengte lokket av.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

En stålboks som er helt tett er ikke trygt nei. Jeg har lagd en del luftehull på lokket, slik at en evn. lipo-brann slipper trykket ut der, uten å sprenge hele boksen. Sørger selvfølgelig for at det ikke ligger noe oppå/over boksen under ladning....

 

edit: har planer om å teste boksen snart :D

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...