Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

har tenkt å kjøpe meg eit modellfly. kva vil dere anbefale?

lurer på å kjøpe dette flyet http://www.rcbutikken.no/product_info.php?...1c01c6cfba98a92 kva meiner dere om dette?

Flyet er nok bra det, men det er absolutt ikke noe for nybegynnere! Hvis det er ditt første fly, så prøv heller noe høyvinget som Wilga 2000 eller en Cessna (dynam sin er meget bra) i tillegg til å enten få noen til å hjelpe deg i gang eller fly mye simulator først!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg vil egentlig bare skyte inn et spørsmål her. Lillebror har en RC-bil som kjører på fuel eller hva de kaller det, men jeg er usikker på om han noen gang har fått start på den. Må du ha en slik eletrisk startdrill for å få start på slike biler? Det er en helt standard slik fra Kyosho med en lengde på omtrent 60 cm.

Lenke til kommentar
Heisann, jeg vil egentlig bare skyte inn et spørsmål her. Lillebror har en RC-bil som kjører på fuel eller hva de kaller det, men jeg er usikker på om han noen gang har fått start på den. Må du ha en slik eletrisk startdrill for å få start på slike biler? Det er en helt standard slik fra Kyosho med en lengde på omtrent 60 cm.

 

Heisann!

 

Fuel er bensin (95 oktan) og nitro er, vel.. Nitro.. :)

 

Siden du sier Kyosho er det nok en Nitro bil (tror ikke de har noen fuel biler), og de kan være litt tricky å få igang.

 

Jeg vil annbefale deg på det sterkeste å ta den med til den lokale hobby sjappa, så hjelper de deg med å få den til å gå. Denne skal kjøres inn osv før du virkerlig kan ta av med den, noe som er veldig viktig med tanke på holdbarehet osv.

 

Som nevnt så er det mest sannsynlig snorstart på denne, men det er muligheter for å bytte ut snorstart med en innsats for drill, og det er også muligheter for å bruke en startboks, en boks du setter bilen oppå som driver svinghjulet rundt.

Snorstart er litt tungvint i starten under innkjøring da bilen kan være særdeles tungstartet, men etterhvert som den er kjørt inn skal det ikke være noe problem så sant du ikke kjører med dårlig blanding fra forgasseren da..

 

Håper jeg kunne hjelpe litt ;)

Lenke til kommentar

Bare for å pirke litt.

Ikke alle disse små motorene som ikke går på bensin kjører på nitro.

De kjører i all hovedsak på en oljeblanding av noe slag og noen velger en anelse iblandet nitro men det er ikke mange prosentene i såfall.

Og på godt norsk kalles dette for fuel/fuelmotorer.

Bensinmotorer kaller vi nettop.......bensinmotorer.

Innen heli og båt kjører de med nitro for her er det ønskelig med mere kraft en vanlig, mens fly igjen klarer seg fint uten.

Dette er i grunnen en smakssak men motoren varer lengere om du lar den gå uten nitro.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

*pirke tilbake*

Jeg har aldri sett noe som ikke bruker nitro, dvs de bruker forskjellig prosent med nitromethan, men det er fortsatt nitro.

 

Hvordan ville du fått en ren oljeblanding til å eksplodere over stempelet? ;)

 

Både heli og fly bruker gjerne 30% nitro, hvor biler gjerne ligger på 16 til 25%..

Når det gjelder forskjellen så er det nitro innholdet samt type olje brukt..

Legger ved en link til Model Technics så kan du se selv ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen i flyklubben her jeg bor som kjører på 30% på heliene sine ettersom det spiser motorer, de kjører på 15% alle sammen.

Naboen min som flyr fly kjører uten som også går fint.

Dieselbiler tenner da uten noe slags form for nitro så den ser jeg ikke som noe problem, det er jo glødepluggen som antenner det hele alikavel i en fuelmotor.

Lenke til kommentar

Vill ikke blandingen av olje og metanol antenne da?

 

EDIT.

Ser ut som jeg tar feil med tanke på nitro innhold, den laveste prosenten jeg finner på elefun i hvertfall er på 5% men selv der selges det som fuel og ikke nitro.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Nitro er forkortelse for nitrometan, og er en ingrediens i drivstoffet som blir brukt i mange modeller. Drivstoffet kaller vi fuel, selv om noen foretrekker å si nitro.

 

Red.: Altså har vi hovedsakelig 3 typer biler, båter, helikoptere og fly; elektriske, bensindrevne, og fuel-/nitrodrevne. Glødeplugger blir brukt fordi det er mer praktisk enn tennplugger. Tennplugger innebærer flere bevegende deler, og det går ikke så bra sammen med motorer om yter fra 25.000 til 50.000 omdreininger i minuttet, og over.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

heisann;)

 

har lenge ønsket meg en rc bil, og har bestemt meg for å kjøpe en nå til våren.

har skjekket litt med venner/familie og jeg har fått inntrykk av at biler som går på fuel(bensinbiler) er raskere og kraftigere enn EL. biler, men at det er MYE arbeid(skruing/mekking) med slike biler og at EL biler er mer "solide" og man slipper og skru så mye på de. så jeg lurer på hvilken bil jeg skal kjøpe?

bor på askøy(utenfor bergen) og vil helst kjøpe bilen i merkebutikk. vet at det er en kyosho butikk her så vurdere absolutt det. andre merker som aktuelle?

bilen skal være "off-road" og en slags blanding av "Mini Inferno bränsle " og "Monster Truck bränsle " altså en bil som tåler litt terreng(skal kjøre litt grus/jord/gress/stein og litt asfalt)men som også gjør mellom 60 og 90/100 km/t, men også terreng!

tenker å bruke ca. 3000NOK

eneste bilen eg har tenkt på er TR-18 men det er jo bensin................???

vil ikke mekke så mye

 

noen som kan hjelpe litt;)??

Lenke til kommentar

Kan desværre ikke hjelpe men intil for få år siden hadde vennene dine rett anngfående el og fuelmotorer hva kraft anngår.

Nå er dette snudd helt på hodet, men krafta som elbiler gir nå for tida koster ettersom batterier og elektronikk er dyrt.

Til sammenligning får man 4,2KW motor til heli og da snakker vi ikke burst men kontinuerlig, noe som blir 5,5 hester.

Monter en tilsvarende motor i en bil og du har ei kanonkule og her har du krafta helt fra bunnen til slutten av turtallsregisteret til motoren.

Lenke til kommentar
har tenkt å kjøpe meg eit modellfly. kva vil dere anbefale?

lurer på å kjøpe dette flyet http://www.rcbutikken.no/product_info.php?...1c01c6cfba98a92 kva meiner dere om dette?

Flyet er nok bra det, men det er absolutt ikke noe for nybegynnere! Hvis det er ditt første fly, så prøv heller noe høyvinget som Wilga 2000 eller en Cessna (dynam sin er meget bra) i tillegg til å enten få noen til å hjelpe deg i gang eller fly mye simulator først!

 

Temaet for alle begynnere er krasj, krasj og atter krasj. Det ser enkelt ut når noen kan det, men det er faktisk mye mye vanskeligere enn å fly et fly som man sitter inni.

 

En bra prosent av de som begynner, greier ikke å begynne med noe som de har sjanse til å greie å beherske, fordi det ikke ser tøft nok ut.. Cessna -type modellfly er bob bob. Det vil gå galt ganske fort, og sannsynligvis på første forsøk og flyet kan bli skikkelig ødelagt. Wilga må derimot være et veldig bra begynnerfly. Den lavvingede Dynam du lurer på er i alle fall ikke noe begynnerfly.

 

Dersom man ser bort fra føft og slikt så får man et komplett til bruk og veldig bra fly til å lære på for ca 800 kr . (Wing Dragon) Det har gammeldags motor batterier og radio, men det er da også ikke mange kronene det koster. Motoren og propellen er beskyttet og resten av flyet tåler det meste, gang etter gang etter gang. Man må bare fikse vingen litt av og til.

 

Seilfly-type fly er ok, men de er stivere å manøvrere, trenger mye mer plass og flygingen vil foregå mer på avstand.

 

Fly med balanseror bør man vente med. Et fly med sideror og høyderor er nemlig konstruert for lavere fart og er snillere og mer selvopprettende. Slik bør et nybegynnerfly være.

 

Dette er en diskusjon som noe viderekomne elsker, og det er som regel like mange meninger som det er fly og flygere.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noe ekspert på fly men f.eks. Cessna 182 får en del skryt som et bra nybegynnerfly.

Dette kommer både med og uten balanseror.

Personlig mener jeg at skal man begynne å fly så er balanseror et must selv på en trainer modell, for jeg har sett nok av modeller uten balanseror som ikke er noe gode å svinge med selv om de er selvopprettende.

Men igjen om man satser på en computerradio så kan man temme ned flyet i radioen slik at det flyr stabilt for en nybegynner, men det forutsetter at man forstår kreftene flyet utsettes for og hva de forskjellige kontrollflatene gjør.

 

Men uansett, å lære seg å fly innebærer krasj og atter krasj i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noe ekspert på fly men f.eks. Cessna 182 får en del skryt som et bra nybegynnerfly.

Dette kommer både med og uten balanseror.

Personlig mener jeg at skal man begynne å fly så er balanseror et must selv på en trainer modell, for jeg har sett nok av modeller uten balanseror som ikke er noe gode å svinge med selv om de er selvopprettende.

Men igjen om man satser på en computerradio så kan man temme ned flyet i radioen slik at det flyr stabilt for en nybegynner, men det forutsetter at man forstår kreftene flyet utsettes for og hva de forskjellige kontrollflatene gjør.

 

Men uansett, å lære seg å fly innebærer krasj og atter krasj i begynnelsen.

 

" som ikke er noe gode å svinge med selv om de er selvopprettende" Hvilke da ? Det finnes vel det og. Jeg hadde en seilflymodell m. side/høyderor (ferdigmodell) for mange år siden som ikke reagerte som den skulle. Den var treg til å svinge, og halveis i svingen begynte den å skru seg nedover. T-Hawk er forresten også en god,billig og uknuselig begynnermodell. Vingen der er imidlertid litt mer ømfindtlig, og farten noe høyere.

 

En modell konstruert for side/høyderor har relativt kraftig v-form på vingen, noe som bl.a. medfører at den gjerne retter seg opp selv dersom man slipper alt. Samtidig så svinger altså mange av disse disse flyene utrolig bra og ligger også stabilt i svingen. Det er egentlig utrolig. En slik modell har også en moderat hastighet, noe som igjen gir mindre ødeleggelse ved krasj !

 

En modell som er konstruert for ballanseror kan ikke samtidig ha selvoprettende egenskaper i form av saktegående ving med stor egenstabilitet, for da ville den ikke reagere tifredsstillende på utslag på ballanserorene. En ballanseror- modell flyr gjerne fortere og må styres mer aktivt hele tiden. Det stiller mye større krav til piloten. Det er ikke bare å slippe alt og be til de høyere makter når alt går i surr og man ikke lenger vet opp/ned, hit /dit og fram og tilbake.Dette skjer hele tiden for begynneren, og også for den litt viderekomne når flyet er litt på avstand.

 

Den Cessna du nevner m to vinger har sikkert en litt annen vingeprofil og mer v-fasong på den vingen som er uten ballanseror. Den kan da kanskje være en ok begynnermodell dersom den overlever krasjene.

 

For den som tenker på 3D-liknende flyging så stiller det seg helt anneledes. Da er det sikkert bare å sette i gang og fly. Farten er lav, ting skjer rett rundt hodet på deg,depronflyene er fjærlette og kan repareres på billig og enkel måte.

 

Simulator trening hjelper sikkert også -desidert !

 

Nå regner jeg ikke med å vikle meg mer inn i noen debatt om dette. Folk må selvfølgelig kjøpe det de vil og krasje og stå i alt de lyster. Det jeg snakker om her er aerodynamiske realiteter som man ikke kommer utenom. Når noen spør, så får jeg lyst til å si dette fordi jeg syntes det er interessant.

 

mvh

hr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...