sedsberg Skrevet 4. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2008 En del fartsregulatorer har også innebygd LiPo cut-off som kutter strømmen før batteriet er for utlada. Man får også separate LiPo-cut-off-moduler man kan montere selv. Lenke til kommentar
cc Skrevet 4. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2008 LiPo: Lithium polymer (LiPo) batterier må ikke falle under 3 volt per celle, gjør de det vil de ofte "dø", ergo ikke gå an å lade opp igjen. De skal ligge på 3,7 volt per celle, og mange setter failsafe ved 3,2 volt for å være sikre. Ved lengre lagring uten bruk skal de full-lades og vil kun tape seg minimalt. Det finnes folk som gir litt blanke og lar dem droppe til under 3 volt, for så å cycle eller lade opp igjen på ekstra høy rate... det er sånt man gjør på eget ansvar og ingen vil (bør) kunne anbefale deg. Lading bør kjøres på 1C som vanlig (et 3300mA batteri lades på maks 3.3A). Lading over 1C og også punktering/skade på LiPo-celler kan føre til brann/eksplosiv brann. Not pretty, se diverse på Youtube. Som et botemiddel for dette leveres nå mange LiPo med hardcase som skal forhindre kraftige støt/direkte slag mot cellene. De fleste som selger LiPo selger også LiPosekker man kan bruke som oppbevaringsposer og også ha batteriene i når man lader dem (for å minimere skader hvis brann). Noen mener LiPo er blitt dønn trygt med hardcase, andre mener man skal være særs forsiktig. LiPo skal balanseres slik at individuelle celler i batteriet har like høy spenning. Batteriet kommer også med en egen balanseringsplugg som du kobler til lader eller egen balanserer. LiPo er kommet for å bli, og er meget populært innen rc, både i lufta og på bakken. A123: En kan bare undre seg hvorfor ikke A123 er mer populært enn LiPo for oss som holder til på bakken og ikke er så altfor opptatt av vekt. A123 er en helt trygg/sikker kjemisk blanding som ikke kan ta fyr, den er litt tyngre enn LiPo, men fortsatt endel lettere enn "resten". A123 kan lades/cycles ca 1000 ganger, LiPo sies å vare rundt 200 cycles. A123 kan lades på 10A helt trygt og uten langvarige skadevirkninger, selv over tid - ergo har man full-ladet et batteri på samme tid som det tar å bruke opp et annet. Noen linker om A123: A123 systems' egen side. A123Racing som lager RC-pakker og ladere (side nede). Horizon som forhandler sistnevnte (Kun noen få av de originale produktene er fortsatt på lager, tror A123 racing er i ferd med å lage nye.) Gylling forhandler A123 i Norge, disse har blandt annet et litt interessant intervju (mer en pressemelding) fra NRK i mp3-format. De linker også til video som viser A123 vs. konvensjonell Li-ion (les: LiPo) punktering. RcPartner som lager egne pakker her til lands. SinCityJets - En RC-fly side med en del info. Chat: Hey, siden vi fikk et par stk innom i ny og ne som følge av forrige gang jeg nevnte denne, så vil jeg nok en gang minne om rc-chat kanalen vår: #rchobby på Quakenet. Join den med din irc-klient, eller bruk denne sida (alle får svar, bare vær litt tålmodig). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2008 Tror noe av grunnen til at A123 ikke tar helt av er at det er vanskelig å få tak i ferdige pakker i ulike konfigurasjoner. LiPo fåes i alle mulige konfigurasjoner og finnes omtrent over alt. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 4. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2008 En del fartsregulatorer har også innebygd LiPo cut-off som kutter strømmen før batteriet er for utlada. Man får også separate LiPo-cut-off-moduler man kan montere selv. Det er cut-off i Velineon-regulatoren, men jeg aner ikke hvor mange volt den er stilt inn på, så det er litt risikabelt å stole fult og helt på den inntil videre. Men disse LiFePo4/A123-batteriene virker betydelig mer interessante hvis de tåler kraftigere støt, eller i alle fall er sikrere, og samtidig kan lades hele 1000 ganger på opptil 10A. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2008 Hva cut off en står på finner du nok i manualen. Med alle ESWC og motoralternativene som finnes så er det nok lurt å ta seg en titt der. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 4. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2008 Nå trålet jeg ikke manualen, men jeg leste de kapitlene og avsnittene som handlet om LiPo-batterier og cut-offen, men fant intet interessant. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2008 Det betyr faktisk at du kan kjøre rundt med feile timinger for motoren du bruker for eksempel. Det betyr også mest sansynlig at cut offen er for lavt for ofte ligger den på 2,85V eller deromkring default. På min ESC kunne denne settes helt opp til 3,2V. Lenke til kommentar
The_shooter Skrevet 10. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2008 Hei sann, jeg og en venn skal lage en rc båt, og vi vil bruke en bensin/nitro motor for å drive båten, men det jeg lurer på er om jeg trenger en ESC (Speed controller) for bensin motorer og hvis ikke, kan noen forkalere meg åssen de fungerer egentlig. Takk for svar.. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 10. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) I en vanlig nitro-/bensinbåt vil du finne mottaker, som tar imot signaler fra kontrollen/senderen/radioen, også som regel 2 servoer pluss batteri på 4.8v eller 6v. En servo er koblet til roret for styring, og den andre er koblet til forgasseren på motoren. ESC blir kun brukt i elektriske båter hvor ESCen tar over for den ene servoen. Da har du altså mottaker, servo til styring, ESC, og ett stort batteri som går til både motoren og servo og mottaker. Husk at praktisk talt alle nitro-/bensinbåter mangler sentrifugalclutch, så båten vil ikke kunne stå stille med mindre dere legger til 1 ekstra kanal, også bruker vannjet istedetfor vanlig propell. Sistnevnte er forresten mer effektivt, og vil gi båten høyere fart, om det er ønskelig. Endret 10. desember 2008 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
The_shooter Skrevet 10. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2008 I en vanlig nitro-/bensinbåt vil du finne mottaker, som tar imot signaler fra kontrollen/senderen/radioen, også som regel 2 servoer pluss batteri på 4.8v eller 6v. En servo er koblet til roret for styring, og den andre er koblet til forgasseren på motoren. ESC blir kun brukt i elektriske båter hvor ESCen tar over for den ene servoen. Da har du altså mottaker, servo til styring, ESC, og ett stort batteri som går til både motoren og servo og mottaker. Husk at praktisk talt alle nitro-/bensinbåter mangler sentrifugalclutch, så båten vil ikke kunne stå stille med mindre dere legger til 1 ekstra kanal, også bruker vannjet istedetfor vanlig propell. Sistnevnte er forresten mer effektivt, og vil gi båten høyere fart, om det er ønskelig. Ok, tusen takk for svaret, men jeg lurer på også om man trenger noen spesial type motor eller funker det med den her. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 10. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2008 De sier det finnes spesifikke båtmotorer, men jeg aner ikke hva som er forskjellig fra en slik motor og en motor til bil, annet enn toppen. Den du linket til har kjøleribber, og er ment for bil. Du må finne en motor som har vannkjøling. Ellers så vil jeg tro .12 er litt for smått, men det kommer att på hva dere skal lage skroget av, og hvor stort det blir. Lenke til kommentar
The_shooter Skrevet 10. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) De sier det finnes spesifikke båtmotorer, men jeg aner ikke hva som er forskjellig fra en slik motor og en motor til bil, annet enn toppen. Den du linket til har kjøleribber, og er ment for bil. Du må finne en motor som har vannkjøling. Ellers så vil jeg tro .12 er litt for smått, men det kommer att på hva dere skal lage skroget av, og hvor stort det blir. Vi skal lage skroget av glassfiber og lengden på båten blir rund 40 cm, men takk igjen for svaret, fikk mer info nå Endret 10. desember 2008 av The_shooter Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 10. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2008 Da tror jeg en .12-motor vil fungere bra. Lykke til. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2008 Men det koster! Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 11. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg tror aldri nitro, eller bensin for den saks skyld, vil kunne nå opp til en skikkelig børsteløs båt. er en flott video av masse forskjellige elektriske båter. Lenke til kommentar
The_shooter Skrevet 11. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2008 Ok, men jeg finner ikke noen elektriske børsteløse som det står at de passe for båt, finner bare for biler.. Kunne man brukt de eller? f.esk denne.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2008 Motoren er ikke så nøye, men du MÅ ha en ESC som er beregnet for båt. Evt. kan du sikkert legge ESC inn i en vanntett boks men da kan du ikke ha noe kraftige saker grunnet varmeutvikling. http://www.rc-monster.com har noen skikkelig kraftige motorer (Neu) som ofte blir brukt i båter. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 13. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2008 Hobbycity.com har både regulatorer/esc (med revers) og motorer som er vannkjølte og tilpasset bårbruk til en vanvittig rimelig penge Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) LiPo:Lithium polymer (LiPo) batterier må ikke falle under 3 volt per celle, gjør de det vil de ofte "dø", ergo ikke gå an å lade opp igjen. De skal ligge på 3,7 volt per celle, og mange setter failsafe ved 3,2 volt for å være sikre. Ved lengre lagring uten bruk skal de full-lades og vil kun tape seg minimalt. Det finnes folk som gir litt blanke og lar dem droppe til under 3 volt, for så å cycle eller lade opp igjen på ekstra høy rate... det er sånt man gjør på eget ansvar og ingen vil (bør) kunne anbefale deg. Lading bør kjøres på 1C som vanlig (et 3300mA batteri lades på maks 3.3A). Lading over 1C og også punktering/skade på LiPo-celler kan føre til brann/eksplosiv brann. Bare ta livet av et par av mytene du kommer med her. For det første er det lenge siden det var farlig å lade et Lipo-batteri på over 1C. Er flere batterier man kan lade på 2c elller tilogmed 3c uten at de tar skade av dette, bortsett fra redusert levetid. Sålenge det brukes en balanserer når man lader er det ikke noe fare forbundet med lading av lipo, og man risikerer ikke at hele batteriet sprenger. Er også komt batterier på markedet som kan lades ut helt ned til 2.2V per celle uten at de tar skade av dette. Det vil i praksis si at helikopter/flyet/ du bruker batteriene i vil måtte landes lenge før batteriet er utladet. Fly til du merket powerdrop, så land, enkelt og greit Den største fordelen med Lipo er et kraft/vekt forhold som A123 ikke kommer i nærheten av. Du må ha flere celler som veier mer enn tilsvarende lipo for å oppnå samme power, og da forsvinner litt av vitsen. Dette merkes spesiellt godt på mindre modeller. Men på større modeller er A123 en god løsning. Forresten, du skal slite med å lade et A123-batteri på 10C når det har flere celler på høy kapasitet. En av de mest populære laderne for A123, Hyperion EOS 1210, kan lade et 22.4V A123-batteri med maks 8A, og det er ikke stort mer enn 1C hvis batteriene skal ha høy nok kapasitet til å fly litt. Så til ting som flyr er nok A123 et godt stykke unna lipo enda. Endret 13. desember 2008 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
himamekkn Skrevet 13. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2008 har tenkt å kjøpe meg eit modellfly. kva vil dere anbefale? lurer på å kjøpe dette flyet http://www.rcbutikken.no/product_info.php?...1c01c6cfba98a92 kva meiner dere om dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå