Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Genialt å kunne laste ned ny firmware til fartsregulatoren. Håper det løser et par småproblemer jeg har med den ene. Hver gang jeg gir gass igjen etter å ha sluppet gassen bremser den litt først. Noe som gjør at den ofte tipper over i svingene.

 

Du er sikker på at det ikke er en innstilling som du har programmert på regulatoren?

Beinsikker. Jeg har kjørt gjennom hele programmeringsprosedyren utallige ganger, pluss at jeg har en bil til med en annen regulator av samme merke og den hakker ikke slik selv om jeg har programmert alle parametrene helt likt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må følge programmeringsprosedyren til akkurat den regulatoren. De behøver ikke nødevendigvis ha samme prosedyre om det ikke er helt samme regulator, såklart. Prøvd å puttet den andre regulatoren over? kan det være noe på senderen?

Programmeringsrutinene og parametrene er dønn like. Regulatorene har til og med nøyaktig samem manual. Jeg kan ikke finne noe på senderen heller som skulle forårsaket nukkinga.

 

Edit: Men selvfølgelig har jeg fått en defekt USBCOM-modul. :( Bestilt ny men må vente flere uker før jeg får den.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Slik optic6 hadde jeg på min Kyosho trainer :)

Utrolig god og ikke minst enkel radio og bruke.

 

Siste på stammen hos meg nå er en Walkera lama2 for innebruk :)

 

Specification

1). All-up Weight: 50g (Battery included)

2). Receiver: RX-2412

3). Gyro: Built-in

4). Battery: 3.7V 400mAh Li-Po

5). Transmitter: WK-2401

6). Drive Motor: 2*1215FE

7). Main Rotor Dia.: 175mm

. Main Rotor Dia.: 175mm

9). Overall Length: 200mm

 

Endte opp under 800,- spenn og da slapp jeg moms

Kansje kan jeg lære litt før jeg krasjer Kinge2 så altfor mye mer

Lenke til kommentar

Prøvde å "overklokke" HV4.5-motoren et hakk (står i en E-Maxx). :p Kjørte på 5S, 6000mAh LiPo (spesifisert til maks 4S) og det gikk noe jæ****! Tok baklengs salto fra stillestående på flatmark og landa på alle fire hjula igjen. Etter en god stund med kjøring knakk en drivaksling (forsterka drivaksling til nitro-Revo i herda stål) og noe i girkassa (samme som på Revo).

 

Teoretisk effekt jeg kjørte på blir ca. 3000 watt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

sedsberg, du har åpenbart en del peiling på børsteløst og LiPo-batterier. Jeg har tenkt å kjøpe meg en Traxxas Slash og Velineon børsteløst motoroppsett. Akkurat nå har jeg ingen konkrete planer om LiPo-batterier, men kanskje en gang i fremtiden. Hvilke 11.1v LiPo-batterier vil du anbefale, og hvor kjøper du dem? Kan du også fortelle meg hva s-en og c-en stor for i betegnelsene til ett LiPo-batteri (Hyperion 2S 20-30C Pack - 300mah )?

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Når det kommer til Lipo batterier så kan jeg godt ta for meg betegnelsene.

Bare for å ta batteriet du linker til så betyr 2S at det er et 2 sellers lipo batteri.

Batteriet har en kappasitet på 300Mah og takler et strømtrekk på 20-30 x merkestrøm hvilket betyr at batteriet takler maks kontinuerligg strømtrekk på 0,3Ah x 30 som da bli 9A.

 

Når dette er sagt så er hyberion batterier møkk og for å få ladet de må du ha Hyperion lader grunnet den sære balanseringspluggen de benytter.

Gode merker er Kong Power og Outrage.

Begge tåler godt å gi fra seg et høyt gjevnt trømtrekk uten å bli for varme samtidig med at Kong Power tåler dyputlading bedre en andre Lipo batterier.

Lenke til kommentar
sedsberg, du har åpenbart en del peiling på børsteløst og LiPo-batterier. Jeg har tenkt å kjøpe meg en Traxxas Slash og Velineon børsteløst motoroppsett. Akkurat nå har jeg ingen konkrete planer om LiPo-batterier, men kanskje en gang i fremtiden. Hvilke 11.1v LiPo-batterier vil du anbefale, og hvor kjøper du dem? Kan du også fortelle meg hva s-en og c-en stor for i betegnelsene til ett LiPo-batteri (Hyperion 2S 20-30C Pack - 300mah )?

Hei. Nesten korrekt den infoen du fikk men... 3S står for 3 celler i serie. Du kan også få batterier som heter f.eks. 2P som da betyr 2 celler i parallel, noe som brukes der man trenger ekstra store strømtrekk eller ekstra kapasitet.

 

Du trenger ikke nødvendigvis en Hyperion-lader til Hyperion-batterier. Man får adapterkabler mellom så og si alle ladere/balanserere og batterier. Har selv Hyperion-batterier og ikke hyperion-lader.

 

C står som nevnt for maks strømtrekk. 5000mAh 25C betyr at man kan belaste det med 25 * 5000 = 125000mA (125A). Dette betyr også at jo høyere kapasitet jo mer strøm kan batteriet levere (som regel). Derfor er ikke et 20C-batteri nødvendigvis kraftigere enn et 25C. Overstiger du maks strømtrekk risikerer du å ødelegge batteriet permanent. Har selv gjort dette en gang. Veldig kjedelig når batteriet koster over 12000kr.

 

Har testet Hyperion, Kong Power og Polyquest og har vært fornøyd med alle. Hyperion og Kong Power får man hos Elefun. Det samme med ladere og balanserere.

Lenke til kommentar

Mulig du har lader som takler hyperion batterier mens jeg har en Align RCC 3CX lader som har samme balanseringspluggen som mange av batteriprodusentene benytter med unntak av Hyperion, og noen overgang finnes rett og slett ikke, har sjekket hos begge de lokale hobbybutikkene her i byen og på nett.

Endte opp med å måtte lodde på en annen balanseringskontakt for å få brukt batteriet.

 

Nå flyr jeg helikopter så lastkurven for mitt bruk er nok litt forskjellig fra bilkjøring men jeg har til sammen batterier fra 5 forskjellige produsenter hvor de som fungerer best er Kong Power og Mega Power av alle merkelige ting.

Har også et hyperion og et par batterier jeg ikke vet navnet på ettersom det står under borrelås tapen på batteriene.

Men bare for å ta hyperion batteriet så er det varmere en noen av de andre batteriene mine etter at jeg har landet.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar perpyro, og sedsberg. Har ett par spørsmål til som jeg rett og slett glemte i den forrige posten.

 

Lader. Skal jeg ha meg LiPo-batterier en gang, så må jeg åpenbart ha meg en ny lader. Hva bør jeg velge? Jeg ser helst for meg at laderen er relativt universal, og burde kunne lade alle de tre viktigste typer batterier, og gjerne opp til "mange" celler. Da hadde jeg sluppet å kjøpe nok en lader hvis jeg en gang skulle begynne med større helikoptre eller båter som krever ekstra store batterier.

 

Si at du har en Kyosho TF-5 og en Traxxas Slash, også skal du kjøpe ett ikke altfor dyrt børsteløst oppsett til disse to. Hva burde jeg velge? Jeg ser for meg at Traxxas Velineon er best da det ikke er så altfor dyrt, og ikke unødvendig kraftig. Eventuelt HPIs Flux som koster det samme på Elefun.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Gjest member-97590
Takk for utfyllende svar perpyro, og sedsberg. Har ett par spørsmål til som jeg rett og slett glemte i den forrige posten.

 

Lader. Skal jeg ha meg LiPo-batterier en gang, så må jeg åpenbart ha meg en ny lader. Hva bør jeg velge? Jeg ser helst for meg at laderen er relativt universal, og burde kunne lade alle de tre viktigste typer batterier, og gjerne opp til "mange" celler. Da hadde jeg sluppet å kjøpe nok en lader hvis jeg en gang skulle begynne med større helikoptre eller båter som krever ekstra store batterier.

 

Si at du har en Kyosho TF-5 og en Traxxas Slash, også skal du kjøpe ett ikke altfor dyrt børsteløst oppsett disse to. Hva burde jeg velge? Jeg ser for meg at Traxxas Velineon er best da det ikke er så altfor dyrt, og ikke unødvendig kraftig. Eventuelt HPIs Flux som koster det samme på Elefun.

 

Du bør nok definitivt skaffe deg en skikkelig computerlader.

Her er en som er på tilbud hos elefun akkuratt nå. Den støtter de fleste batterityper etter som eg forstår. Kan tilogmed lade 2 forskjellige pakker samtidig.

 

Også har du denne, som er litt billigere, men utsolgt hos elefun: Link

Lenke til kommentar

Velineon er nok et godt valg da den skal passe rett inn og er ganske fleksibel. Du kan f.eks. kjøre 2S og få litt mindre effekt og mer kontroll eller 3S når du vil ha nok av guffe. Men Velineon er alikevel kraftig nok til å rive i stykker ting i drivlinja hvis du ikke er forsiktig. Ting som sliter på drivverket er hvis du har store hjul og høy vekt.

Lenke til kommentar

Har endelig fått USB-interface til fartsregulatorene og etter en test-tur fikk jeg lest ut maks strømtrekk (peak) og maks kontinuerlig strømtrekk (full throttle 2 sec).

 

H.h.v. 161A og 370A. I følge mine beregninger vil dette si en effekt på over 1700 watt og 4000 watt (peak). (forutsatt at batterispenningen ikke synker under 11V, hvor jeg mener regulatoren slår seg av). Ikke værst for en motor som er oppgitt til å tåle 750 watt.

Lenke til kommentar

Så spørs det hvor lenge denne motoren kommer til å holde, da. :p

 

EvenruD, hvis du ikke ønsker å legge veldig mye penger i radioen, så tror jeg Hitec er veien å gå. Aggressor-serien (de 4 øverste) skal være bra. Har selv en Aggressor CRX, og er stort sett fornøyd med den.

 

Når det kommer til batterier, så har jeg fundert litt på hva som er best selv også. Har hatt GP-batterier tidligere, og har ikke noe å utsette på dem. Men jeg har aldri tatt meg god tid og sammenlignet dem med noen andre. Akkurat nå har ett ganske gammelt GP-batteri, og ett som heter Drift Machine eller noe slikt. De fungerer fint enn så lenge.

Lenke til kommentar

Hmm, ikke dårlig. Man trenger vel ikke mer enn 2 kanaler til de små bilene? Jeg leste på et annet forum at man kunne få tak i flere versioner, TT01D og TT01R.. Jeg har kun sett den som heter TT01 =/

 

Er egentlig ikke ute etter å bruke så mye penger, har bare lyst til en bil som man kan leke litt med fra tid til annen. Og de Tamiya bilene var jo ikke så fryktelig dyre, pluss det er mange ekstra deler.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre veldig liten kjennskap til Tamiya-bilene, så jeg aner ikke hva forskjellene er. Alt jeg vet er at de skal være gode nybegynnerbiler.

 

Siden du ikke ønsker å legge så mye penger i det, så synes jeg du skal gå for Aggressor 2AM. Jeg har en 40mhz AM sender her, og den har vist seg å ha betydelig lengre rekkevidde enn FM senderne jeg har. Som du sier trenger du kun 2 kanaler. 3 kanaler blir som regel brukt i nitrobiler med revers.

Lenke til kommentar
Så spørs det hvor lenge denne motoren kommer til å holde, da. :p

Planen min var å bruke Novaken på MGM-controlleren til motoren røk, og så kjøpe en kraftigere motor. Men Novak motoren vil jo ikke ryke. :p Har kjørt på de sykeste drevingene til jeg brenner fingrene av meg på motoren, og har til og med kjørt bånn gass med et 5S LiPo-batteri (Novaken er beregna for max 16,8V (ca. 4S)). :p Har ødelagt et LiPo-batteri (grunnet for høyt strømtrekk), utallige original-akslinger, en forsterka stål-drivaksling (til nitro Revo) og hovedgiret (som er av stål).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...