Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Noen som vet om en god nybegynner/viderekomne bil? Blir sikkert mest crossing med bilen, så den må tåle en del juling.

 

Bilen må ha/være:

- Bensin eller elektrisk motor

- Tåle mye juling

- Cross(offroad)

- Må ikke være alt for komplisert, men liker en utfordring når det kommer til å mekke/skru.

- Den må ligge i prisklassen 2-3000

- Det må være lett å få tak i reservedeler

 

På forhånd takk:D

Hei,

 

Kjøp deg en Nanda Swift 2. (1/8 Buggy Swift II 3,5 RTR) (Fuel)

Solid bil for nybegynner og viderekomne.

Tåler masse juling og grei å mekke på.

Gå på www.smallsize.no.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Like før eg tar og bestiller dette fra elefun nå:

Link til handlekurv

 

Innspill til eventuelle endringer før eg bestiller?

Veit at noen av varene ikkje er på lager, men de kommer om bare få dager. Tenker å bestille før noe annet går ut av lager.

Veit også at laderen ikkje er noe å skryte av, men skal invistere i en computerlader senere.

Lenke til kommentar
Like før eg tar og bestiller dette fra elefun nå:

Link til handlekurv

 

Innspill til eventuelle endringer før eg bestiller?

Veit at noen av varene ikkje er på lager, men de kommer om bare få dager. Tenker å bestille før noe annet går ut av lager.

Veit også at laderen ikkje er noe å skryte av, men skal invistere i en computerlader senere.

 

Hva vil du fram til? du får jo bestemme det selv.

var det noe spesielt egentlig som skulle mangle?

Lenke til kommentar
Gjest member-97590
Like før eg tar og bestiller dette fra elefun nå:

Link til handlekurv

 

Innspill til eventuelle endringer før eg bestiller?

Veit at noen av varene ikkje er på lager, men de kommer om bare få dager. Tenker å bestille før noe annet går ut av lager.

Veit også at laderen ikkje er noe å skryte av, men skal invistere i en computerlader senere.

 

Hva vil du fram til? du får jo bestemme det selv.

var det noe spesielt egentlig som skulle mangle?

 

Vel, i med at dette blir mitt første fuelfly, og eg kun har erfaring med et Dynam Cessna har eg ikkje veldig mye peiling på deler og sånt.

Tenkte det var lurt å spørre her, i tilfelle noen av delene eg hadde valgt ikkje er noe gode(tenker da feks motor, servoer osv).

Selvsagt bestemmer eg selv, men var det noen av delene eg hadde valgt som ikkje var gode i det hele tatt, og eg burde vike unna, syns eg det hadde vert greit å få beskjed siden eg ikkje har verken veldig med peiling eller erfaring.

Spurte ikkje om det var noe som manglet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Detta blir bra! Har nå fått metallgir-servoer, aluminiumchassis og alle drivakslinger i stål til E-MAXXen. :D Samt nytt 5000mAh 4S-batteri.

 

Har også fått ståldiff og ny 160A fartsregulator til Rustleren. Etter mine beregninger kan den levere ca. 2300 watt til motoren. I tillegg er den snillere med drivverket da den starter veldig jevnt og forsiktig og ikke med et røkk som den gamle regulatoren.

 

Eneste jeg mangler er fint vær. :(

Lenke til kommentar

Ja etter å ha solgt fgen så sitter jeg nå med en MCD Race Runner Competition EVOIII.

Denne er utstyrt med

27,2 raceporta motor

K&N luftfilter

og ikke minst en RN tunepipe.

Med alt inkl radio og servoer gikk det med 20000,+Nkr

 

Den er ikke lakkert enda men det kommer nok snart :)

Det skal ihvertfall bli knall og forsøke en 1/5 bil med 4x4 på vinterføre :)

post-4895-1223823597_thumb.jpg

 

 

Utover bilen har jeg i sommer lekt litt med Helikopter, et Esky King V2, rigget med alu og carbon.

Dette har vist seg og være vanskligere en ventet, men morro er det alikavel.

Håper på at vinden dabber av nå så jeg får testa idag.

 

post-4895-1223823605_thumb.jpg

Endret av JonV
Lenke til kommentar

Gir Rustleren en ny sjanse med ny regulator, nytt batteri og forsterka differensial. Ser ut til å holde sammen, bortsett fra at dekka går opp i liminga og blåser seg opp noe voldsomt i høy fart. Teoretisk maks-effekt nå skal være ca. 2300 watt.

Den nye regulatoren er mye snillere med drivverk da den ikke starter med et plutselig røkk men øker turtallet jevnt (programmerbart).

Lenke til kommentar
Aldri hatt bil før, men vurderer å kjøpe følgende. Innvendinger?

http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000

 

Ser at den selges som en driftebil, så kan uttale meg litt om drifting her, i tilfelle det er det du primært kommer til å kjøre:

Vær klar over at 95% av de som driver med rc-drifting kjører elektrobiler. Delvis fordi det holder i massevis, og delvis fordi det er problemer med varmegang i en nitro drifter. Det går rett og slett ikke fort nok til å få luftkjølt ordentlig.

 

Hvis du er interessert i å kjøpe en bil for å drive primært med drifting kan du lese om de vanligste alternativene på denne sida. Kan nevne at enhver 4hjulsdreven touringbil er en potensiell driftebil med et enkelt dekkskifte og gjerne litt mykere fjæring. De idelle driftedekkene er HPI T-drift, men mange kjører også på de mye billigere dekkene som hjemmelages av ABS-plastrør (selges på ebay).

 

Generelt vil elektrobilene klart ligge litt lavere enn nitro i pris, så kanskje du kunne spart noen penger, eller for samme budsjett som RS4 hoppet rett på noe av det råeste elektro/drift på markedet; HPI's nye Pro-D(rift). Denne krever da at man kjøper motor, sender og litt annet i tillegg - flott for dem som ønsker å kunne velge. Børsteløst motorsystem (motor+regulator) er å foretrekke da det krever mye mindre vedlikehold enn de tradisjonelle systemene med børstemotor. Alt fra 5.5 til 9.5 turns børsteløs funker fint til drifting.

 

Om du vil ha en helt kjøreklar pakke er kanskje HPI Sprint 2 Drift det beste valget - den pakka krever kun litt maling til kaross og evt ekstra batterier for mer kjøreglede. Tamiya TT01D kan også være greit - men har du råd er det bedre å legge mer penger i førstegangskjøp, og kjøpe en ordentlig touringbil, enn å risikere å bruke mange penger på å oppgradere noe som i utgangspunktet er plastic fantastic.

 

Du kan få kontakt med de fleste norske rc-driftere her, og ved å søke litt rundt i forumet der finner du en god del mer info.

Lenke til kommentar

Når det kommer til fly har jeg ingen erfaring men om du vil begynne med heli så er det 2 kandidater jeg vil anbefale.

Avhengig av kunskaper om RC flyging har jeg 2 modeller jeg vil anbefale.

For de som aldri har tatt io en flyradio før og føler at dette kan bli vanskelig så anbefaler jeg Lama V3 eller V4.

Denne kommer nå med 2 versjoner, en på 35Mhz og en på 2,4Ghz radio.

2,4Ghz har den fordelen at man ikke forstyrrer noen andre når man flyr ettersom radioen bindes opp mot mottaker istedenfor at man flyr alt som tilfeldigvis er på samme kanalen.

 

Dette er et helikopter som hovrer lett, oppfører seg pent i lufta og kun krever at man lærer seg stikkefunksjonene, også er det 99% RTF.

Den siste prosenten er instilling av swash og 4 in 1 kontrolleren.

Det vil aldri lene seg over på siden og gå i gulvet om man gjør en feil manøver men kun nøye seg med å gå i den retningen man pitcher det, og slipper man stikka så stopper det opp og hovrer stabilt av seg selv.

Problemet med dette heliet er nettop det faktum at det ikke lar seg tilte noe særlig som gjør at ikke tåler vind i det hele tatt i original stand.

Det kan oppgraderes og da takler det litt vind men det krever en helt egen flyteknikk for å få det opp mot vinden som igjen fører med seg nye farer ettersom man nå beveger seg på kanten av hva lamaen takler.

 

Neste kandidat er Honey Bee FP som er et single rotor helikopter med de karrakteristikker et slikt helikopter har.

 

Det er ikke selvopprettende på noe vis så det kan for helt ferske piloter virke som meget ustabilt.

Fordelen med dette igjen er at det takler vind ettersom det bare er å tilte det opp mot vinden.

Det kan også utføre roll og loop og oppfører seg på de fleste punktene som et vanlig helikopter med unntak av manglende negativ pitch.

Rotorhodet holder en relativ lav hastighet så det tåler litt mere krasj en dyrere modeller og deletilgangen er god.

Når du mestrer dette er du i stand til å fly Trex 450, 700nitro, raptor eller hvilkensomhelst av de store propelldyrene der ute.

 

Begge disse er heli som tåler en krasj bra sammelignet med CP heli.

Men ingen helikopter tåler egentlig krasj noe særlig godt så for nybegynnere kan begge heliene virke skrøpelige ettersom man knekker så mye deler om man krasjer hardt.

Saken er at sammelignet med større og dyrere heli så bøyer man, knekker og bryter sund deler selv i den snilleste krasj.

 

Når det kommer til flytid så ligger Lamaen opp mot 12 minutter med pen innendørsflyging og HBFP på 7-8 minutter maks.

Men når det er sagt er ikke dette på noen måte som å kjøre bil og et batteri er mere en nok sammenhengende flyging i begynnelsen og når nervøsiteten slipper så koster batteriene rundt 150 pr. stykke om man vil ha flere.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Genialt å kunne laste ned ny firmware til fartsregulatoren. Håper det løser et par småproblemer jeg har med den ene. Hver gang jeg gir gass igjen etter å ha sluppet gassen bremser den litt først. Noe som gjør at den ofte tipper over i svingene.

 

Du er sikker på at det ikke er en innstilling som du har programmert på regulatoren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...