Cutthroat Bill Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 TF5 antar jeg du mener. Ja, kjøpte meg en slik for ett par måneder siden. Super bil selv uten å oppgradere den. Utrolig morsom å kjøre på bane. Skal bygge den om til en driftebil. Venter bare på dekk og karosseri. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Det er en TF3 Type R. Den er noen år gammel, så ikke nyeste modellen. Følger med enten FM eller AM radio, Reedy MVP motor?, et par "skall" og noen andre deler. Tenkte på å bytte mot en CA M15A4 Rifle, verdt det? Edit: Noen 1:10 el-bil som er å anbefale? Som det finnes masse ekstra stæsj til, og som ikke koster skjorta. Endret 2. juni 2008 av EvenruD Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Da var fly bestilt. Cessna 400 EP fra Elefun med en haug med reservedeler. Klarer nesten ikkje vente :!: Men trenger lim, da det som følger med visstnok skal vere litt dårlig. Anbefalinger? Noe som selges på biltema eller lignende? Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Da var fly bestilt.Cessna 400 EP fra Elefun med en haug med reservedeler. Klarer nesten ikkje vente :!: Men trenger lim, da det som følger med visstnok skal vere litt dårlig. Anbefalinger? Noe som selges på biltema eller lignende? DU MÅ IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHETER BRUKE VANLIG LIM/LYNLIM! Dette "spiser" opp isoporen! Vanlig 2-komponent epoxy (5-, 15-, eller 30-minutters herdetid er vanlig) funker flott til montering, og spesielt "foam"-sikkert CA-lim med accelerator (lynlim) til reparasjoner eller småting fås kjøpt hos alle hobbysjapper. Vet også at Tec-7 (fås bl.a hos biltema) funker på isoporfly, men dette har en herdetid som er bra mye større enn tålmodigheten min i alle fall. Lenke til kommentar
lain Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg lovte noen bilder av min savage. Satte throttle/brake servoen der tanken orginalt satt. Skrudde fast en alu plate som gamle plasthuset servoen satt i igjen ble festet i. Synes ikke så godt, men gjorde om staget som går til gassen, er nå kuleledd i stedet for den "hull i plast" tingen som var der før. Hvordan ting ser ut ferdig fra siden med potta. Grønn strømpe på ledning som kommer fra styre servoen og opp til radioboksen. Ferdig mod fra motsatt side. Ser bedre gass/bremse delen + powerbryter. Kort fortalt er det en plastboks med batteri helt foran "under" demperne, denne er tettet med gummilister og paddet med skumgummi for å beskytte batteriene. Etter den er det tanken (doh!), som er satt på kryss i forhold til sånn den hang før. Delvis under tanken og inntil gearboksen er det en alu boks med padding der radioboksen sitter. Hvordan "base" ser ut under der tank osv sitter. Den store skruen er den som fester overføringen styreservoen er koblet til. Hvordan det ser ut under platen. Ser styreservoen er festet på "veggen". Skiftet ut overføringen, da den orginale ble kort, satte inn et kuleledd med mulighet for å forlenge (gjenger i begge ender som går motsatt av hverandre, skru en vei = lengre stag, andre vei = kortere). Viktig å huske på at dette er mod 1.2 for min del. Med andre ord et prøveprosjekt, jeg var hele tiden klar på at om det ikke fungerte bra, ville jeg gå tilbake til standard oppsett, og om det fungerer bra, vil jeg gjøre ting bedre (penere) når jeg får tid (evt når ting ryker). Lenke til kommentar
sogkib10 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Er det mulig å få tak i bare et understell og radio? Trenger et lite sideproject, og har en motor fra en pocketbike. Er det gjennomførbart? Noe spessielt jeg vil trenge? Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Vurderer å kjøpe meg et el-fly til rundt 1000 kr. Hvilket fly anbefales? Er det verdt å oppgradere til børsteløs motor? Vil ha et fly med vingespenn på rundt 1 meter. Lenke til kommentar
Raytee Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Vurderer å kjøpe meg et el-fly til rundt 1000 kr. Hvilket fly anbefales? Er det verdt å oppgradere til børsteløs motor? Vil ha et fly med vingespenn på rundt 1 meter. Børsteløs motor går en del bedre men har sirka halvert leve tid.. http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...p;kategoriID=16 Det der er helt greie nybegynner fly. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Vurderer å kjøpe meg et el-fly til rundt 1000 kr. Hvilket fly anbefales? Er det verdt å oppgradere til børsteløs motor? Vil ha et fly med vingespenn på rundt 1 meter. Børsteløs motor går en del bedre men har sirka halvert leve tid.. http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...p;kategoriID=16 Det der er helt greie nybegynner fly. Det siste der er IKKE noe bra nybegynnerfly! Det er vanvittig undermotorisert (snakker av erfaring her)... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Denne gangen UTEN å ødelegge noe! Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Denne gangen UTEN å ødelegge noe! Helt rått det der! Fikk lyst på bil igjen, når man får sånne ytelser uten å ty til nitro/bensinmotorer... Tør du fortelle sånn ca hvor mye penger/jobb du har lagt i den bilen til nå? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Denne gangen UTEN å ødelegge noe! Helt rått det der! Fikk lyst på bil igjen, når man får sånne ytelser uten å ty til nitro/bensinmotorer... Tør du fortelle sånn ca hvor mye penger/jobb du har lagt i den bilen til nå? I utgangspunktet ble det ca: Bil: 2500,- Motor og regulator: 1700,- (Fra USA. ca. 2500,- om man kjøper i norge) LiPo-Batteri, lader og LiPo-balanserer: ca. 2000,- Kraftigere dekk (med felger): ca. 350,- Diverse forsterka drivverk- og opphengsdeler: ca. 800,- Arbeid har stort sett vært å bytte drivakslinger og "camber links". Disse ryker ofte. Har nå fått de delene i aluminium. Håper det blir bedre. Det finnes faktisk ferdige ombygningssett til diverse Nitrobiler for å montere børsteløse motorer. Nitrobilene er i utgangspunktet veldig robuste og trenger få eller ingen forsterka deler. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Vel så var min første flytur over for denne gang. Skal ikkje ta lange tiden til min neste, med mindre det blir dårlig vær, eller eg ikkje får dei nye delene mine. Jo, min første flytur foregikk på den store parkeringsplassen uten for Coop extra i førde sammen med en venn av meg. Butikken stengte om 10 minutt, så det var kun få biler utenfor. Vi gikk bort i ene hjørnet på parkeringsplassen, monterte sammen vinger, testa alle system og skjekka at alt satt godt. Tok en liten runde på bakken for å skjekke alt. Joda, alt i skjønneste orden. Så stilte eg flyet sånn at eg fikk litt medvind(var litt vind der borte). Gidde gass, og flyet var i luften. Kjørte litt fram mot selve Coop, tok en sving rett bak en lyktestolpe, og der, i det eg skulle svinge flyet mitt tilbake, tok vinden tak i det. Flyet kom nærmere og nærmere bilene som stod parkert, og eg fikk litt småpanikk. Flyet havna opp ned, og rett i bakken. Så stod vi der, på hjørnet av parkeringsplassen, og lo som det grein. Løpte bort til flyet, og såg skadene. Fikk dessverre ikkje tatt bilde på stedet, men tok et bilde når eg kom heim igjen til garasjen der eg oppbevarer flyet: Som dere ser, gikk det hardest utover selve flykroppen oppå, og cowlingen. Trenger kun å lime på "frontrutene" og en liten bit på vinga. Cowlingen er det ikkje håp for, så må nok bestille ny. Propell har eg massevis av. Men ellers gikk det fint med flyet. Ingen servoer eller motor tok skade av krasjet. Dog eg mista litt håpet når eg såg bitene skli bortover. Neste gang skal eg nok fly utpå en åker med litt større plass, mindre biler og lyktestolper. Veldig glad for at skadene ikkje ble større enn de ble, men hadde forventa krasj på første turen. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Cowlingen er der bare for syns skyld, så ikke la mangel på den hindre deg i å fly! Problemet ditt var at du gjorde en del feil her, selv om du hadde det morsomt! 1: ALDRI fly der du kan være til hinder/skade for noen. Det finnes mange bedre plasser å fly enn i nærheten av biler og butikker. Flyet ditt veier kanskje ikke mer enn en halvkilo, men hvis du mister kontrollen kan det allikevel gjøre stor skade. Som nybegynner har du kanskje ennå ikke meldt deg inn i noen klubb, og mangler dermed forsikring. Da er det litt kjipt at flyet havner gjennom frontruta på den nye merscedesen som sto parkert et stykke unna pga "radiofeil". 2: Aldri ta av eller land i medvind. Hvis du holder flyet mot vinden trenger du mindre fart i forhold til bakken. Dette er greit å lære seg først som sist. 3: Med et så lite fly er det dumt å ta sin første flytur når det er vind i det hele tatt! Ta jomfruturen på en absolutt vindstille dag, og sørg for at alt av trim er ferdig justert og du har lært deg flyet å kjenne til du prøver deg i vind neste gang. Er ikke meningen å ta motet fra deg, men det er om å gjøre at ikke vi som flyr modellfly gir politikerne muligheten til å begrense hobbyen vår mer enn nødvendig. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Nei, vi sto såpass langt unna bilene at eg tenkte at det ikkje var noe problem. Men flyet gikk virkelig fortere enn eg trodde, men fikk det ned i bakken i steden for å krasje det inn i noen bil. Så det kunne blitt enormt mye dyrere enn for flyets reprasjon. Veit om en plass der folk pleier å fly modellfly, er en diger gressbane. Skal ta meg en tur dit ved en senere anledning. Var virkelig ikkje mye vind, så hadde ikkje noe veldig innvirkning på flyturen. Var kanskje litt på grensen til en nybegynner. Tenkte kanskje cowling lagde litt beskyttelse ved mindre krasjer og sånt eg? For virker veldig sårbart uten den syns eg. Men du har vel rett. Takker for tips, er akkuratt noe eg trenger i nybegynnerfasen! Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Som du tydeligvis har innsett går det fortere enn man aner når man mister kontrollen, og i en tenkt situasjon hvor radioen svikter og flyet fortsetter rett fram (eller ennå værre svakt oppover) rekker det å fly SKIKKELIG langt før batteri / drivstofftank går tomt... Hvis du har muligheten til å dra en plass hvor andre flyr er det nok det beste I tillegg kan de sikkert hjelpe deg hvis det er noe du lurer på. Vær bare obs på at ingen bruker din frekvens før du slår på radioen (frekvensklyper hvis du er på en modellflystripe, ellers slår du på flyet mens du holder det godt fast for å se om noe skjer)... Fikk selv "skutt ned" et nybegynnerfly fordi en kompis med det samme settet slo på radioen. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Som du tydeligvis har innsett går det fortere enn man aner når man mister kontrollen, og i en tenkt situasjon hvor radioen svikter og flyet fortsetter rett fram (eller ennå værre svakt oppover) rekker det å fly SKIKKELIG langt før batteri / drivstofftank går tomt...Hvis du har muligheten til å dra en plass hvor andre flyr er det nok det beste I tillegg kan de sikkert hjelpe deg hvis det er noe du lurer på. Vær bare obs på at ingen bruker din frekvens før du slår på radioen (frekvensklyper hvis du er på en modellflystripe, ellers slår du på flyet mens du holder det godt fast for å se om noe skjer)... Fikk selv "skutt ned" et nybegynnerfly fordi en kompis med det samme settet slo på radioen. Ja, korleis skifter eg egentlig frekvens? For på mottakeren i flyet mitt, har eg en sånn liten firkanta dings der det står FM også 34.10 eller noe sånt, husker ikkje heilt også en som står i bak på kontrollen. Må eg bytte ut den for å fly på en annen frekvens? Men eg har jo bare en sånn? Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Som du tydeligvis har innsett går det fortere enn man aner når man mister kontrollen, og i en tenkt situasjon hvor radioen svikter og flyet fortsetter rett fram (eller ennå værre svakt oppover) rekker det å fly SKIKKELIG langt før batteri / drivstofftank går tomt...Hvis du har muligheten til å dra en plass hvor andre flyr er det nok det beste I tillegg kan de sikkert hjelpe deg hvis det er noe du lurer på. Vær bare obs på at ingen bruker din frekvens før du slår på radioen (frekvensklyper hvis du er på en modellflystripe, ellers slår du på flyet mens du holder det godt fast for å se om noe skjer)... Fikk selv "skutt ned" et nybegynnerfly fordi en kompis med det samme settet slo på radioen. Ja, korleis skifter eg egentlig frekvens? For på mottakeren i flyet mitt, har eg en sånn liten firkanta dings der det står FM også 34.10 eller noe sånt, husker ikkje heilt også en som står i bak på kontrollen. Må eg bytte ut den for å fly på en annen frekvens? Men eg har jo bare en sånn? Du bytter den dingsen på mottakeren og på radioen. ekstra krystaller får du kjøpt der du kjøpte flyet. Det finnes også "kanalfrie" løsninger som f.eks. denne fra spectrumsom jeg bruker selv til alle mine fly. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Fått limt det som skulle limes nå, så testa motoren og sånt, denne gang med propell, har testa den før uten. Fant ut at den "stanga" som propellen stod på var pittelitt skjev. Men tenkte at det ikkje var så alt for farlig om den bare var så vidt litt skjev. Så fyrte starta eg, ga litt throttle, og deretter full gass. Der begynte det å komme skrapelyder. Stoppa med en gang, og snurra på motoren med hånda mi, da fant eg ut at noen av magnetene er borti kverandre. Er det noen mulig måte å få fiksa det, eller er det bare å bestille ny motor? Kosta heldigvis bare 150,-(man får det man betaler for). Takker for svar. EDIT: Fått fiksa det litt nå. Eneste er at akslingen er skjev. Men skal få retta på den. Magnetene funker fint no, tror eg. Var den skjeve akslingen som fikk magnetene ut av stilling. Har ikkje testa motoren igjen enda, venter til akslingen er retta. Endret 16. juni 2008 av member-97590 Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Du får bare prøve deg fram her. Det værste som skjer er jo uansett at du må ha ny motor... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå