Cutthroat Bill Skrevet 23. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2008 HBX-bilene som du linker til er kloner av en bil som heter Tamiya TL-01, men de skal være ganske gode som nybegynnerbil. Om de er vanskeligere å style tviler jeg på. Når det kommer til styling er det stort sett 3 ting du kan skifte på: karosseri, felger og dekk. Også kommer eventuell belysning, og eksospotter og annet småtteri. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 24. mai 2008 HBX-ene tar også standard 550-motorer og kan lett oppgraderes med annen regulator, motor, servoer og reciever. Lenke til kommentar
lain Skrevet 28. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2008 Jaja, så ble deler av mode prosjektet mitt forkastet. Tanken jeg hadde kjøpt inn passet ikke helt, og måtte tilpasses, men limet løste seg opp pga bensin, og jeg fikk ikke plass til radio boksen sånn jeg ville. Så nå går jeg tilbake til gammel fuel tank, og setter denne der radio boksen var før, med batteri i en boks foran, og mottaker i en boks "under" og bak (mot girkassen). Om jeg får det til å fungere sånn jeg ønsker i løpet av fredag/lørdag, blir det litt bilder av prosessen, jeg har testet servo plassering og alt annet ser ut til å fungere som det skal. moro å skru! Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 30. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2008 Har aldri skrevet noe i denne tråden før, men har virkelig lyst til å begynne med RC-fly nå til sommeren. Har alltid hatt lyst, men prisen på fly og deler har alltid stoppet meg. Men nå har eg funnet ut at dette er noe eg egentlig har lyst til å drive på med ved siden av å sitte inne foran skjermen hele dagen. Har aldri kommet noe nærmere RC enn Nikko sine små biler for mangen år siden. Ellers er eg ganske intressert i fly, men da fullsize fly! Så derfor trenger eg et skikkelig nybegynner fly. Ikkje dumt om det er billig(snakker da rundt 1000-lappen) da eg kanskje finner ut at dette er noe eg virkelig ikkje mestrer eller vil drive med, men mest sannsynelig vil eg trives med dette. Men eg trenger hjelp av dere til å finne et fly, og nettbutikker eg kan handle hos da den lokale butikken har så dårlig utvalg. Men som sagt: Nybegynnerfly, som tåler en del, rundt 1000-lappen(er dette for lite/mye?) Tenker da at radio evt kommer utenom, og vil gjerne ha en radio eg kan bruke på evt framtidige fly viss det er mulig. Kan som dere sikkert merker, særs lite om RC-fly, så om dere har noen linker med info om generell flyging med RC-fly eller lignende hadde det vert veldig fint så eg kan lære meg mye før eg kjøper meg et fly. Har for all del ingen hastverk med å kjøpe og komme meg i luften. Tenker meg at dette er noe som det kreves god tid og læring før eg er klar til å ta av for første gang. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 1. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2008 Hei. http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...p;kategoriID=16 Ja, det er litt mer enn 1000kr, men det er ett supert fly. Ellers ser denne http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...p;kategoriID=16 ok ut også. Om du krasjer flyet trenger du ikke kjøpe nytt. Du kjøper lim teip og noen depronplater. Da kan du enkelt lage fine fly til hang. Sjekk ut Tittel: Vinge er holdbart- Video på nhobby.net Der ser du hang flying på hytta. Veldig avslappende måte å fly på. Er bare å krasje, gjør ingenting. Det tåler mye. Vi krasjer hele tiden i trær og det som er. Det er fin trening og, for du blir veldig ivrig. Flyet lander ett stykke nedi bakken og du merker vinden øker på. Da er det bare å springe ned og hente flyet så fort som f. før vinden avtar igjen Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 1. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2008 Har aldri skrevet noe i denne tråden før, men har virkelig lyst til å begynne med RC-fly nå til sommeren.Har alltid hatt lyst, men prisen på fly og deler har alltid stoppet meg. Men nå har eg funnet ut at dette er noe eg egentlig har lyst til å drive på med ved siden av å sitte inne foran skjermen hele dagen. Har aldri kommet noe nærmere RC enn Nikko sine små biler for mangen år siden. Ellers er eg ganske intressert i fly, men da fullsize fly! Så derfor trenger eg et skikkelig nybegynner fly. Ikkje dumt om det er billig(snakker da rundt 1000-lappen) da eg kanskje finner ut at dette er noe eg virkelig ikkje mestrer eller vil drive med, men mest sannsynelig vil eg trives med dette. Men eg trenger hjelp av dere til å finne et fly, og nettbutikker eg kan handle hos da den lokale butikken har så dårlig utvalg. Men som sagt: Nybegynnerfly, som tåler en del, rundt 1000-lappen(er dette for lite/mye?) Tenker da at radio evt kommer utenom, og vil gjerne ha en radio eg kan bruke på evt framtidige fly viss det er mulig. Kan som dere sikkert merker, særs lite om RC-fly, så om dere har noen linker med info om generell flyging med RC-fly eller lignende hadde det vert veldig fint så eg kan lære meg mye før eg kjøper meg et fly. Har for all del ingen hastverk med å kjøpe og komme meg i luften. Tenker meg at dette er noe som det kreves god tid og læring før eg er klar til å ta av for første gang. Her er flyet du skal hahvis du tåler at det blir litt dyrere. Suverene flyegenskaper, kraft i massevis, enkle løsninger (lett å reparere), god deletilgang, ekstra propell følger med, både hjul og flottører +++. Alternativt så er visstnok dette også et greit nybegynnerfly, og prisen er i alle fall litt nærmere utgangspunktet ditt. Det viktigste når du skal kjøpe fly er å sørge for grei tilgang på deler / reparasjonsmuligheter, da det eneste som er sikkert med et fly er at det kommer ned igjen, og dessverre ikke alltid på den måten man ønsker. Et 4-kanal fly anbefaler jeg uansett på det sterkeste da dette da vil være helt likt å fly som alle andre du vil evt kjøpe senere. Lenke til kommentar
H1rik1 Skrevet 1. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2008 Hei jeg har tenkt å kjøpe meg en bil, men vet veldig lite om det, ser på denne? men hva er best av bensin og elektrisk? Kan denne bilen kjøre i terreng? vis nei hvilken er best da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 1. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2008 Jeg vil selv påstå at bensin er best. Du kan kjøre fortere og det er generelt mye tøffere. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 1. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2008 Har aldri skrevet noe i denne tråden før, men har virkelig lyst til å begynne med RC-fly nå til sommeren.Har alltid hatt lyst, men prisen på fly og deler har alltid stoppet meg. Men nå har eg funnet ut at dette er noe eg egentlig har lyst til å drive på med ved siden av å sitte inne foran skjermen hele dagen. Har aldri kommet noe nærmere RC enn Nikko sine små biler for mangen år siden. Ellers er eg ganske intressert i fly, men da fullsize fly! Så derfor trenger eg et skikkelig nybegynner fly. Ikkje dumt om det er billig(snakker da rundt 1000-lappen) da eg kanskje finner ut at dette er noe eg virkelig ikkje mestrer eller vil drive med, men mest sannsynelig vil eg trives med dette. Men eg trenger hjelp av dere til å finne et fly, og nettbutikker eg kan handle hos da den lokale butikken har så dårlig utvalg. Men som sagt: Nybegynnerfly, som tåler en del, rundt 1000-lappen(er dette for lite/mye?) Tenker da at radio evt kommer utenom, og vil gjerne ha en radio eg kan bruke på evt framtidige fly viss det er mulig. Kan som dere sikkert merker, særs lite om RC-fly, så om dere har noen linker med info om generell flyging med RC-fly eller lignende hadde det vert veldig fint så eg kan lære meg mye før eg kjøper meg et fly. Har for all del ingen hastverk med å kjøpe og komme meg i luften. Tenker meg at dette er noe som det kreves god tid og læring før eg er klar til å ta av for første gang. Her er flyet du skal hahvis du tåler at det blir litt dyrere. Suverene flyegenskaper, kraft i massevis, enkle løsninger (lett å reparere), god deletilgang, ekstra propell følger med, både hjul og flottører +++. Alternativt så er visstnok dette også et greit nybegynnerfly, og prisen er i alle fall litt nærmere utgangspunktet ditt. Det viktigste når du skal kjøpe fly er å sørge for grei tilgang på deler / reparasjonsmuligheter, da det eneste som er sikkert med et fly er at det kommer ned igjen, og dessverre ikke alltid på den måten man ønsker. Et 4-kanal fly anbefaler jeg uansett på det sterkeste da dette da vil være helt likt å fly som alle andre du vil evt kjøpe senere. Hørtes flott ut. Har vurdet den Cessnaen der fra Elefun. Såg faktisk nylig det flyet du viste til nede ved den lokale hobbybutikken til en litt hyggeligere pris, uten at 1800,- er for gale. Men følger det med 4-kanals radio på Wilga-2000? Og batteriet på Cassnaen på Elefun, det virker litt dumt at det er sånn at det faktisk blir ødelagt om eg lader for mye. Finnes det alternativive batteri eg kan bruke? Siste spørsmål: Korleis er det å begynne med fuel-fly? Er dette for vanskelig eller dyrt å begynne med? Eller er det lurt å faktisk ta å kjøpe seg et fuel-fly når en først skal kjøpe? Takker for svar. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2008 Elektrisk er veldig enkelt å komme i gang med, pålitelige (ingen justering av lufting/drivstoffblanding, rensing av luftfilter etc) støyer lite og går noe så inni he#%! om du har rett motor! Dog koster det det hvite ut av øyet. :/ Nitrobiler har den gøye fordelen at man kan kjøre omtrent så lenge man gidder av gangen uten å måtte ruinere seg på batterier og/eller vente i timesvis på å lade batterier. De er også som regel meget robuste. Man får faktisk kjøpt ombyggingssett til nitrobiler for å gjøre de elektriske for høyere ytelse. Lenke til kommentar
lain Skrevet 1. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2008 Bensin til motor - check nye bremseskiver - check kontakt radioboks og servoer - check testet vandrin på stag i gass/bremse så de ikke henger seg på en skrue som ikke satt der før - che, nei, ikke det nei. Resultat = full gass => stor krasj i betongkant Slo tom av kontrollen i håp om at failsafe skulle klare å få satt på bremsene, men nei, gassen var hekta på en skrue, så det gikk så det grein. Men, heldig som jeg er, så spjeret jeg kun et dekk foran. Tilbake til tegnebrettet og modifisere så bremse/gass fungerer, også er det å kjøpe nye dekk. Alt i alt, skader for 240 spenn, så klager ikke med tanke på omstendighetene, burde minst ha knekt bærebru foran. Kommer tilbake med bilder av mod osv når jeg skal sette på nye dekk. Lenke til kommentar
H1rik1 Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Hei nå har jeg besstilt min første Bensindrevet bil, Denne, Men siden jeg aldri har hatt en slik bil lurer jeg på endel ting! Hva er viktigst å passe på slik at motoren ikke bilr ødelagt? Hvordan starter jeg bilen? Kan den bil ødelagt hvis jeg kjører raskt i begynnelesen? Andre ting jeg må passe på? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Pass på at motoren alltid for nok drivstoff. Får den for lite, så kan motoren gå i stykker. Den blir varm, og skjærer seg. Ellers så må du bare kjøre inn bilen. Dvs. gi den ekstra mye drivstoff, også kjør forsiktig de første 3-6 tankene. Du starter bilen ved å koble til gløderen, også dra i snoren. Når motoren har startet, så fjerner du gløderen, også kjører du forsiktig til motoren har fått litt varme. Du hører på lyden når motoren er kald. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Noen som vet om et sted som selger mye HBX stæsj? Jeg vet om morsfars.dk, men fant ingen kule karrosserier. (Mustang og BMW) Andre nordiske butikker som fører HBX? Også er det noen som kan anbefale en motor som det er futt i? (el) Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Hvis det er kun karosseri du skal ha, så foreslår jeg elefun.no.De har ett ganske greit utvalg, med ganske grei pris. Skal du oppgradere motoren, så må du antagelig også oppgradere fartsregulatoren. Ellers så er de fleste motorene (og fartsregulatorene) fra LRP og Team Orion av høy kvalitet. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Er det 200mm som er til 1:10 biler? Og er det dyrt med fartsregulator? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 1:10 er både 190mm og 200mm. Dette er bredden på bilen. Pris på fartsregulator og motor kommer an på hvor kraftig du vil ha det. Jeg hadde en lik bil som de HBX-bilene, men min var Tamiya, orginalen, som jeg oppgraderte ganske heftig en gang. Fartsegulator til 1500,-(Ubegrenset) og motor til 800,- (12T). Men du får det selvsagt billigere. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Har aldri skrevet noe i denne tråden før, men har virkelig lyst til å begynne med RC-fly nå til sommeren.Har alltid hatt lyst, men prisen på fly og deler har alltid stoppet meg. Men nå har eg funnet ut at dette er noe eg egentlig har lyst til å drive på med ved siden av å sitte inne foran skjermen hele dagen. Har aldri kommet noe nærmere RC enn Nikko sine små biler for mangen år siden. Ellers er eg ganske intressert i fly, men da fullsize fly! Så derfor trenger eg et skikkelig nybegynner fly. Ikkje dumt om det er billig(snakker da rundt 1000-lappen) da eg kanskje finner ut at dette er noe eg virkelig ikkje mestrer eller vil drive med, men mest sannsynelig vil eg trives med dette. Men eg trenger hjelp av dere til å finne et fly, og nettbutikker eg kan handle hos da den lokale butikken har så dårlig utvalg. Men som sagt: Nybegynnerfly, som tåler en del, rundt 1000-lappen(er dette for lite/mye?) Tenker da at radio evt kommer utenom, og vil gjerne ha en radio eg kan bruke på evt framtidige fly viss det er mulig. Kan som dere sikkert merker, særs lite om RC-fly, så om dere har noen linker med info om generell flyging med RC-fly eller lignende hadde det vert veldig fint så eg kan lære meg mye før eg kjøper meg et fly. Har for all del ingen hastverk med å kjøpe og komme meg i luften. Tenker meg at dette er noe som det kreves god tid og læring før eg er klar til å ta av for første gang. Her er flyet du skal hahvis du tåler at det blir litt dyrere. Suverene flyegenskaper, kraft i massevis, enkle løsninger (lett å reparere), god deletilgang, ekstra propell følger med, både hjul og flottører +++. Alternativt så er visstnok dette også et greit nybegynnerfly, og prisen er i alle fall litt nærmere utgangspunktet ditt. Det viktigste når du skal kjøpe fly er å sørge for grei tilgang på deler / reparasjonsmuligheter, da det eneste som er sikkert med et fly er at det kommer ned igjen, og dessverre ikke alltid på den måten man ønsker. Et 4-kanal fly anbefaler jeg uansett på det sterkeste da dette da vil være helt likt å fly som alle andre du vil evt kjøpe senere. Hørtes flott ut. Har vurdet den Cessnaen der fra Elefun. Såg faktisk nylig det flyet du viste til nede ved den lokale hobbybutikken til en litt hyggeligere pris, uten at 1800,- er for gale. Men følger det med 4-kanals radio på Wilga-2000? Og batteriet på Cassnaen på Elefun, det virker litt dumt at det er sånn at det faktisk blir ødelagt om eg lader for mye. Finnes det alternativive batteri eg kan bruke? Siste spørsmål: Korleis er det å begynne med fuel-fly? Er dette for vanskelig eller dyrt å begynne med? Eller er det lurt å faktisk ta å kjøpe seg et fuel-fly når en først skal kjøpe? Takker for svar. Radioen som følger med Wilgaen er en 4-kanals, og den + mottaker kan brukes i andre fly av tilsvarende størrelse (2-300 meter rekkevidde er tilstrekkelig til denne størresen - flyr du lengre bort ser du ikke flyet uansett!). Batteriet er av samme type på begge flyene jeg anbefalte (li-po) og kan teoretisk ta skade av at du utlader dem for mye. Lander du flyet med en gang du merker at det blir mindre kraft skal det allikevel mye til for å ødelegge dem. Nitrofly er større, dyrere og generelt mer morro siden man kan fly selv om det ikke er absolutt vindstille. Ulempene er at de er dyrere, større, og kan være et skikkelig herk å sette opp hvis du ikke har noen til å hjelpe deg. Sannsynligheten for at ditt første fly (+ de fleste påfølgende) ender opp som ufrivillige byggesett igjen på et eller annet tidspunkt er dessuten temmelig stor, og det kan være greit å bare fly noe du har økonomi til å krasje. Hvis du allikevel vurderer fuelfly (det er mer morro), kan de nesten uknuselige modellene til Throttlestore være en idé. Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 @Kamikazesmurf: Takker for konstruktivt og godt svar. Har mer eller mindre bestemt meg for Cessna 400 EP fra elefun da dette virker som et greit fly. Blir muligens en bestilling til uka. Men av reservedeler regner eg med det er vinge, propell og hjul det går mest ut over? For må vel ha reservedeler da flyet mest sannsynelig kommer til å gå i bakken et par ganger! Funnet ut at fuel-fly blir noe eg evt må kjøpe senere, ønsker å komme meg inn i hobbyen og lære meg ting no, og heller oppgradere/utvide senere til et nytt fly. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2008 Er Kyosho TF3 eller hva den heter, en bra bil? Fått tilbud om å kjøpe den til rundt 1000-1500kr, med bra motor og en del ekstrautstyr som radio og litt forskjellig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå