Gå til innhold

Den store R/C-tråden

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt på med rc fly en liten stund. Har et Kyosho Minium Cessna, men nå er jeg på jakt etter større utfordringer. Vil gjerne ha et 4kanals fly og lurer på om en Pitts S-A2 er grei?

Edit: etter å ha søkt litt mer på nettet fant jeg ut at det ikke fantes noen reservedeler til dette flyet, med mindre jeg kjøpte fra utlandet. derfor tenker jeg nå mer på å kjøpe en Cessna 400EP med børsteløs motor og LiPo batteri 11,1V. Høres det bedre ut?

Hvis det er en "Sapac" (samme produsent som f.eks Wilga 2000) Pitts du har sett på, skaffer Hobby og Fritid det du trenger av reservedeler. Dette er et skikkelig morsomt lite fly som gjør nesten alle triksene i boka, men det er veldig lite og ikke noe særlig glad i vind, i tillegg til at det gjør akkurat det du ber det om, dvs ingen hjelp å få hvis du tabber deg ut.

Jeg vet ikke hvor flink du er, men av 4-kanals elektriske trainerfly er det bare Wilga 2000 som gjelder i klubben hvor jeg er med...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sent en mail eller stukket innom en butikk som fører sånt utstyr. F.eks elfun eller impx og spurt om de har en liggende du kan kjøpe. Så langt jeg vet får du ikke kjøpt den løst, og lite poeng å kjøpe et helt nytt rotorstartset bare for den stanga.

Over på noe annet, var ute å kjørte med brodern her på søndag, kjørte i et grustak ved lillehammer, var fun til bakre diffen på bilen fant ut at den skulle tygge opp alt av tannhjul innvendig. Så blir vel en 400 spenn fattigere i løpet av uka. Men var good fun, kommer nok til å stikke dit igjen når bilen og været tilsier det.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha den til å gå fortere uten å oppgradere motoren, så kan du begynne med å installere kulelagre om det ikke er installert fra før (dette bør gjøres uansett). Deretter så kan du begynne å gjøre bilen lettere. Du kan også kjøpe bedre dekk, skumgummi, for eksempel. De vil ikke gi bilen høyere topphastighet, men bilen vil kunne gå mye fortere gjennom svingene.

Det du også kan gjøre, er å skifte på drevene slik at topphastigheten blir høyere, men fordi motoren er standard, så vil det kanskje ikke hjelpe så mye på farten. Derimot kan du risikere at bilen går for tungt, og tømmer batteriet for fort.

Forresten, hvis du skal oppgradere bilen med sterkere/raskere motor, så må du gire ned bilen slik at den går senere med standard motor. Den sprekere motoren vil gjøre opp for giringen. Grunnen til at man skal gjøre slik er for at motoren ikke skal gå for tungt. En sprekere motor trekker mer strøm, og blir varmere. Hvis da motoren i tillegg går for tungt, så kan du risikere å ødelegge motor, og kanskje også fartsregulatoren.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe HBX Skyline. Har sett på den på morfars.dk. Hivs jeg vil få bilen til å gå fortere, annet enn motor, hva kjøper jeg da?

Har samme bil selv, bare annet karosseri. De selger bilen også på Komplett og på Biltema (?).

Du kan kjøpe kraftigere batteri. Mener det skal gå med 7-cellers NiMh (8,4V) men du må passe godt på temperaturen på motor og regulator. Mulig det vil få regulatoren til å ryke over tid. Hadde en monster truck med samme regulator som jeg kjørte konstant på 7-cellers batterier. Den holdt en god stund men tok kvelden da jeg satt på 17T-motor og kjørte som et svin. :p Tror forresten det er 19-turns som er grensa på standard regulatoren.

Ellers kan du som nevnt bytte ut alle bøssingene i motoren med ordentlige kulelagre.

Skal oppgradere min til 9 turns børsteløs motor.

EDIT: Usikker på om det er helt samme bilen som på komplett/Biltema. Ser ut som det er same elektronikken.

EDIT2: Testa HBX-en min nå med 7-cellers batteri. Den ble markant sprekere og jeg kunne ligge og sladde/drifte selv i høyere hastigheter. Regulatoren likte derimot ikke den spenninga. Det funka i et par-tre minutter og så gikk den i "thermal protection" i ett sett.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Igår hadde jeg det morro med buggyen utafor jobben, Synd jeg ikke fikk tatt video.

Surra gaffateip/sølvteip rundt hjula. Dermed er feste = 0 og jeg drifta rundt og rundt. Gikk med en svær rull med teiprull og mange kjedelige minimutter med teiping. Men fy søren så morro!

Lenke til kommentar

Har fått tak i en gammel bærbar og et webcam så skal prøve å få filma drivverk-spiseren (rustleren) min litt. :p

HBX-en holder mistenkelig bra med børsteløs motor.

Edit: PC-en er bare 233MHz så håper den klarer å ta opp noe.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Da var det kjøpt inn bremseoppgradering til savage på impuls.

Men kostet ikke så mye fra JE spares, Throttle Mod + nye bremseskiver og en ekstra pakke med "stag".

Må innom impx og plukke opp 1m med bensinslange også en dag, så brodern slipper å spre bensin utover området når han kjører, + jeg skal bruke litt av den til mods.

Rart hvordan man plutselig bruker 300 spenn uten å egentlig har planlagt å kjøpe noe annet enn en pakke med stag til 50 spenn ^^

Må nesten huske på å plukke opp et par spur drev og en tennplugg også, så at jeg ikke har noen i reserve i dag, kjipt å være ute å kjøre og ikke kunne bytte ved krasj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...