Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo mer nitrometan og metanol, jo mindre oljer er det plass til. Forøvrig så skal større motorer ikke ha for lav nitrometaninnhold i drivstoffet. .21-motorer og oppover skal helst ha 20% eller mer. Savagen min (.28-motor) ble kjørt inn med 20%, og nå kjører jeg på Model Technics Big Bang 25%. Du trenger forresten ikke å kjøre inn bilen på nytt om du skifter til sprekere fuel. Hvor fikk du det fra? Hensikten med å kjøre inn motorer er å få stempelet og hylsteren stempelet sitter inni, til å tilpasse seg hverandre.

Lenke til kommentar

Med kjøre inn, så mente jeg stille inn blanding fuel/luft. Ikke selve innkjøringen som man gjør første gangen.

Heter kanskje tune motoren eller no, men vet ikke om det stemmer annet enn at fyren i butikken anbefalte meg å holde meg til en type bensin for å slippe å gjøre det på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg liker å kalle det "stille inn motoren"... :p

 

Kommer nok an på motoren, men HPI har tilsynelatende svært stabile motorer, og de virker derfor svært enkle å stille inn. Jeg hadde i alle fall ingen problemer med å bytte til sprekere fuel. Forøvrig var den skammelig enkel å kjøre inn. Den stoppet først to ganger like etter at den hadde startet. Men på tredje forsøket svev den en hel tank på tomgang uten å måtte gjøre en eneste innstilling. Innstillinger ble det derimot dagen etterpå i del to av innkjøringen (kjøre rundt i sirkler).

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Fikk til nitrobilen som jeg har stressa så fælt med nå, fikke endelig kjørt litt med den.

 

Det er en Carson Off road Fighter, noen som har erfaring med dette merket eller?

 

En annen ting, om en motor ikke har vært brukt på noen år, må den kjøres inn på nytt på en måte?

Lenke til kommentar
Hehe, du får investere i noen stål-tannhjul da.

Jeg har bytta til stål der hvor det går an. Er bare spur-drevet og differensialhuset som jeg ikke får tak i i metall. Usikker på hva som røyk denne gangen.

 

Edit: Takk gud! Det var bare låseskruen til motordrevet som hadde løsna. :D

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for en større bil, så du kan få mer av effekten ned på bakken, og faktisk kjøre på annet enn asfalt.

 

Sett på div folk som har satt på twin motorer osv på sine nitro biler også, går så det griner, men personer ser jeg ikke poenget. Min savage går såpass fort at jeg sliter med å kontrolere den i makshastighet uansett, og hovedsaklig er det terrengkjøring jeg leker meg i, og da får jeg ca aldri bruk for hastigheten.

Lenke til kommentar

Det er helt klar hjula/dekka som er begrensningen nå men en fordel jeg har er utrolig lav vekt som gjør at jeg kan komme opp bratte vegger i store hastigheter. Aksellerasjonen er også helt enorm.

 

Men jeg vurderer stygt å kjøpe en litt større 4-hjulstrekker å montere motoren i. F.eks. en E-MAXX. Bakhjulstrekk er nesten umulig å styre.

Lenke til kommentar
Har en 21 motor(tror jeg?) i min 1:8 buggy. Kjører 16%, kan jeg uten problemer gå opp til 20/25% uten problemer?

- Må bli mer slitasje på motor pga høyere nitro/metan innhold.

Det skulle ikke være noe problem, men du må være forsiktig med å gi motoren for lite fuel når du bruker høyere prosent, for du kan lettere risikere å ødelegge motoren. Høyere prosent betyr høyere fare for å skade motoren, med andre ord. Jeg brukte 20% på to av bilene mine med .21 og .28 motor, nå har jeg skiftet til 25% på begge.

 

 

Fikk til nitrobilen som jeg har stressa så fælt med nå, fikke endelig kjørt litt med den.

 

Det er en Carson Off road Fighter, noen som har erfaring med dette merket eller?

 

En annen ting, om en motor ikke har vært brukt på noen år, må den kjøres inn på nytt på en måte?

Innkjøring skal bare foretas en gang. Hensikten, som sagt i posten over, med å kjøre inn en motor er å få alle delene til å slite seg til, slik at passformene blir helt optimale.

 

 

Sett på div folk som har satt på twin motorer osv på sine nitro biler også, går så det griner, men personer ser jeg ikke poenget. Min savage går såpass fort at jeg sliter med å kontrolere den i makshastighet uansett, og hovedsaklig er det terrengkjøring jeg leker meg i, og da får jeg ca aldri bruk for hastigheten.

Du må huske på at det ikke bare er snakk om topphastigheter ved å oppgradere til to motorer. Minst like viktig er kreftene, og akselerasjonen. Men jeg må si jeg ikke helt ser poenget med to motorer selv heller da det bare blir mer arbeid med å måtte kjøre dem inn, og fininnstille dem. Om jeg på død og liv hadde måtte oppgradere en bil, så hadde jeg heller satt på en stor motor istedenfor to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...