Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

ehh?

kamel???

swashplate?

la meg gjette, kamel er helikopter med 2 rotorer og swashplate er den tingen som flytter seg når du styrer?

men, jeg har TWISTER Hawk Army helikopter og kjøpte disse:

6600500.jpg

6600504.jpg

 

men jeg skal sjekke de sakene som sitter på rotor-festet ...

det er forresten ikke noe forskjell på å byte rotor på helikopteret mitt etter jeg byttet til aluminium.

 

og forresten, som du sikkert har fått inntrykk av, så jeg har absolutt 0 peiling på helikoptere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK det var en twister du hadde.

Lamaen har forsåvidt samme rotorsystem og er bygget opp helt likt med noen små unntak.

lamaparts.jpg

 

I ditt tilfelle har du ikke bladholdere men blarne festes rett på tappene på akslingen.

Problemene jeg skrev om var typiske for oppgraderingssettet for lamaen.

Men sitter linken mellom toppbladet og stanga på toppen stramt vil det føre til problemene du beskriver.

Samme problemene vil du oppleve om selve blarne sitter trangt på festene og dette er mest kritisk øverst.

Om det sitter trangt nede er ikke det så kritisk om du du har alu swashplate.

ek50209_org.jpg

Har du plast swash så kan det brått og plutselig dele seg.

Lenke til kommentar
Fikk flydd en liten stund i går, men etter hvert begynte det å blåse mer så jeg måtte gi meg :( Det er litt liten plass her, men det er mange fotballbaner jeg kan løpe bort til, å fly der :dribble:

 

Men på lørdag skal det være nesten helt vindstille! under 1m/s nesten hele dagen, så da blir det en god del flying på meg :thumbup:

 

Funker flyet bra?

Blir vel et sånt et på meg også etterhvert... ;)

Lenke til kommentar

Hvordan er vanskelighetsgraden på slike små ducted fan fly egentlig?

Jeg er ikke ukjent med fly lenger men vil fortsatt kalle meg noob.

 

Har ikke fått til en eneste vellykka flytur tror jeg :p

Lenge siden jeg har testa motorfly nå. Holdt meg til zagi og hang.

 

Har skaffa meg realflight så skal øve litt der.

Lenke til kommentar

Tja, spørs litt på hvilket fly Åsmund...

Det flyet du linka til på forrige side (Multiplex Twister Kit), du kan jo lese litt her: http://www.rcgroups.com/forums/showthread....6185&page=1

Og evt. finne flere tråder om det. Sikkert (veldig) mye å lese (bare så det var 122 sider i den tråden hehe), men det er sikkert noen som har sagt noe om åssen den er å fly

 

--

 

Har selv en F-22 fra Sapac..

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd den ennå

Men den koster litt mer (tror flyet koster 2999,- eller noe i nærheten og så må du ha radio og mottaker i tillegg). Er noen som selger den som ferdig pakke også, men aner ikke hvem

 

Det skal iallfall visstnok ikke være noe nybegynnerfly men..hehe

 

Skal prøve å få tatt jomfrutur med den til helga eller i påsken en dag ;)

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe forskjell på å bruke oppladbare og ikke oppladbare batterier, utenom at hvis du bruker batterier som ikke er oppladbare batterier så må du kjøpe nye hver gang de er tomme...hehe

 

Edit:

Selv om noen ganger så kan det være deilig å slippe å lade batterier selv, og heller bare kjøpe dem ferdiglada liksom hehe

Endret av Anders Moen
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å lest meg fram til anbefalte produkter og kommet fram til dette:

 

radio / mottager

 

http://rcmarked.no/detail.php?id=2286

 

fly

 

http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000

 

batteri

 

http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000

 

Skulle hatt en computerlader men får holde med broren min sin strømforsyning foreløbig,,blir litt dyrt etterhvert.

 

Tror dere det følger med krystaller i den radioen på rc marked? Fant ingen som passa.

 

Er det noe jeg har glemt?

 

lader

batteri

radio

mottager

servoer

krystaller om det følger med

fly der motor og vifte er med

Lenke til kommentar

Oppladbare batterier har en spenning på 1,2volt

og et vanlig batteri har en spenning på 1,5 volt

Så i serie kan dette bli stor forskjell.

De har også forskjellige strøm "A" egenskaper

 

Har en x-ufo som ikke liker oppladbare

Lenke til kommentar

Åsmund, ser ikke ut som du har glemt noe (har ikke sett veldig nøye men hehe), men jeg må ærlig innrømme at jeg syns det batteriet så fryktelig stort ut i forhold til flyet hehe

Men jeg har ikke lest om det flyet, kan hende at man kan ha et så stort batteri

 

Nei, du trenger ikke krystaller

Den radioen der er på 2,4GHz båndet, og i stedet for krystaller og sånn, så låser radioen seg til mottaker (du har flere modellminner som du velger ettersom hvilken mottaker du bruker hvis du skjønner), og da slipper du også det problemet med at f. eks noen andre har samme krystall som deg. Hvis du skjønner...

 

edit:

Hvis jeg ikke har skjønt helt feil av 2,4GHz iallfall...hehe

Endret av Anders Moen
Lenke til kommentar

Har fått problemer med radioforstyrrelser med Lama V3 helikopter.

Plutselig i dag kan jeg ikke fly mere en 1 meter unna radioen før radioforstyrrelser tar over og helikopteret lever sitt eget liv.

Det som skjer er at jeg skrur på radioen og plugger til helikopteret og tar av fra rett under radioantenna.

Så snart jeg starter å fly bort fraradioen begynner servoene å gå amokk samtidig med at trottelen går helt på egenhånd.

Etter litt testing med radioen stående på stuebordet mens jeg holder helikopteret i hånda og går sakte bort fra radioen starter det med rykking i servoene som blir kraftigere og kraftigere og så starert motorene å rykke og gå.

Jeg kan skjerme antenna på helikopteret med hendene og da forsvinner forstyrrelsene delvis men da mister jeg samtidig kontakt med senderen og dioden på 4 in 1 kontrolleren begynner å blinke rød/grønn.

Har også testet i kjelleren med betong på alle kanter og der er ikke forstyrrelsene så sterke men alikavel såpas ille at det ikke er mulig å fly der.

Forstyrrelsene forsvinner helt når helikopteret kommer nært antenna på radioen igjen.

Har også skrudd ut antenna for å se om det er den som kan kødde det til men det blei mye værre uten antenna på radioen.

For meg virker det som forstyrrelsene kommer utenfra, så det jeg lurer litt på er om dette enten kan være problemer med 4 in 1 kontrolleren eller om det er genuine radioforstyrrelser utenfra som kan gjøre dette og om det da kan være atmosfæriske forstyrrelser.

Det gikk fra helt flybart klokka 10 i dag til helt umulig klokka 12.

Det må da sies at været på utsiden er vekslende med regn, sludd og snø tilbake til regn igjen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...