Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt ny og har tenkt til å kjøpe meg fly som går på drivstoff. Kjøper kun noe enkelt noe som er byggesett, og det jeg lurer på er om jeg i tillegg må kjøpe noe som er helt nødvendig. Radio får jeg låne av en kamerat. Jeg vet ikke helt hva en servo er, men er det noe jeg burde ha så kjøper jeg selvfølgelig det også.

Det er ikke nitro drivstoff jeg skal ha, men bensin. Er det forskjellige typer bensin til forskjellige fly? Og burde jeg kjøpe med noen spesielle reservedeler?

Lenke til kommentar

AndersC: Det skal være byggesett ja?

Da vil vel en trainer være ideelt, om det finnes noen byggesett av dem.

 

Søkte litt og jeg fant ingen byggesett for trainere, men bare ARF-fly (Almost Ready to Fly). Her er et av de:

http://hobbymix.no/mix/produkt.asp?s=2&amp...%2040%20TRAINER

 

Eneste du trenger for å fly dette flyet er motor, mottaker, radio(trenger ikke du ennå hvis du skal låne av vennen din, men kan vel være lurt å ha selv etter hvert), servoer og batteri(er)

 

Motorstørrelse på dette flyet skal være mellom .36 - .53 (kubikk regner jeg med?)

Når du skal kjøpe motor, så kan du velge mellom vanlig bensin og nitro...det var iallfall det jeg fikk vite når jeg begynte å bygge mitt bensinfly av de andre i klubben her

 

-----

 

En servo er på en måte det som styrer rorene på flyet hvis du skjønner...vet ikke åssen jeg skal forklare, spør han vennen din så kan han sikkert vise deg "live"

 

 

-----------------------------------

 

Jippi! Da har jeg kjøpt mitt første helikopter! :D

Walkera Z400 (eller noe sånt), gleder meg til take off. Må ha nytt drev og lime et eller annet sa en som driver med heli til vanlig

 

 

 

 

 

Edit:

Prisen for det flyet, var jo egentlig ganske greit for en nybegynner (1300,-), men når du har kjøpt motor osv så ligger du vel på en del over 2000,- iallfall, om ikke 3000,- og vil jeg tro

Endret av Anders Moen
Lenke til kommentar

Takk for bra og raskt svar. Fant forøvrig noen fly på modellers.com som jeg tror er byggesett. Er noen av disse å anbefale:

 

http://www.modellers.com/waModellersSbo/mo...sc&offset=1

 

Angående servo. Er prinsippet det samme som servostyring på bil? At den på en måte forsterker styringa på rorene. For når en bil med servostyring er av så er det nesten umulig og svinge med rattet, i motsetning til når motoren er på. Bare litt nyskjerrig.

Endret av AndersC
Lenke til kommentar

Ja, du har helt rett. De er byggesett, tenkte ikke på modellers.com selv om jeg visste de hadde der, men du minte meg på det :)

 

 

Er ikke helt sikker, men trodde servostyring på en bil var noe sånt for å få enda mer sving jeg...(bare noe jeg har hørt for mange år sida, har absoolutt ikke peiling)

 

Men på fly så er det iallfall noe sånn her:

- Servoen sitter med en slags stang (tror det er pianotråd for det meste), og når du rører på en av stikkene så vil f. eks servo 1 røre på seg, og da drar på en måte den pianotråden roret opp eller ned, eller til en av sidene (spørs om det er høyderor eller sideror) og om det er balanseror så går en opp og en ned foran på vingen og ikke bak

 

Dårlig forklaring, men...kanskje du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Angående servo. Er prinsippet det samme som servostyring på bil? At den på en måte forsterker styringa på rorene. For når en bil med servostyring er av så er det nesten umulig og svinge med rattet, i motsetning til når motoren er på. Bare litt nyskjerrig.

Nei. En servo er rett og slett selve motoren som styrer halror/sideror/styrehjul/gass/whatever. Forskjellen på en servo og en drivmotor (sånn som driver propell/hjul/etc) er at på servomotoren styrer man selve posisjonen til motoren mens på en drivmotor styrer man hastigheten.

Lenke til kommentar
Hørte litt rundt på jobben og har bestemt meg for en Bandit LINK

Håper jeg blir fornøyd :) Kjøper i neste uke tenker jeg.

Har du kjøpt bilen nå? Jeg er spent på å høre hva du synes da jeg har litt lyst på en enkel elektrisk bil selv.

Kjøpte ikke Bandit, men RUSTLER RTR XL-5 (samme bilen, annet hjulopphenga bare). Er veldig fornøyd! Den går fort nok og er lett å kjøre. Fulgte med en haug av extra deler. Har heisa og stiva den opp. Klistremerker fikk jeg også :) Har ikke hatt tid til å kjøre den så mye siden vi pusser opp. I tillegg til bilen trenger du 8 AA batterier, 7,2 volt batteri og en lader til det. Kjøpte 1900MaH batteriet, men angrer på at jeg ikke kjøpte et sprekere. Holder i ca 10 min.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe en FG Marder. Men han sier at jeg burde kjøpe nytt diffdrev.

Hva er diffdrev?

 

Det er sikkert det store plastdrevet som kommer etter clutchen.

Dette er i plast og ved mye varme samt ikke minst sand og grus så slites det.

 

Er det utslitt = ingen fremdrift.

 

Marder bruker FG`s varenr 6427 :D

og det er 46 tanns hjul.

 

Har en lettere modifisert marder selv :)

Ta gjerne en titt på hjemmesiden min :)

Lenke til kommentar
Diffdrev høres mer ut som ett av drevene på differensialene. Det drevet du tenker på kalles vel hoveddrev.

 

mushi: Er det hurtiglader du har? Det er virkelig å anbefale. Det tar 25-45 minutter å lade ett batteri, også er det ut å kjøre igjen. Kjempekjekt!

 

 

Grunnen til at jeg nevnte det drevet er at det er av Plast.

 

Drevene som sitter på diff og inne i diff er av Stål og jeg kan ikke helt se for meg at disse er røket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...