Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg ser at noen prøver å forklare avstand mellom dreva her. Leste over at drevet skulle mm unna elns. Skjønner ikke åssen folk kan skrive sånn. Da kan folk finne på å sette en mm fra helt inntil. Og da går det i stykker.

 

Hvis du setter dreva helt inntil så det går litt trangt. Så skrur du skruene til for hånd. Så kan du dunke lett på motoren så den flytter seg bittelitt. Kjenn om det fortsatt sitter litt trangt. Gjør det til du ikke kjenner no motstand mellom dreva. Da er det perfekt.

 

Det skal stå helt inntil uten motstand. Litt motstand er ikke direkte farlig. Bedre enn for langt unna. Mere motstand kan føre til varmegang i dreva. Og ett plastikk spurardrev kan smelte hvis det blir varmt nok.

Selv satt jeg de så tett at det var bittelitt motstand. Sånn at jeg akkurat merka at det var motstand. Og etter 5 min kjøring hadde de gått seg til og det var helt perfekt.

Dette var vel og merke etter å ha hatt av motoren pga vasking av bilen.

 

Er det meningen at når man bare dytter bilen framover (motor er av), skal da spurgearet og drevet på motoren gå rundt da?

 

Når jeg dytter den så går det noen ganger rundt, andre ganger ikke :hmm: men dekka og akslingene går rundt..

 

Sitter gearene for langt fra hverandre da?

9276104[/snapback]

Hvis du triller den bakover vil spurardrevet gå rundt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser at noen prøver å forklare avstand mellom dreva her. Leste over at drevet skulle mm unna elns. Skjønner ikke åssen folk kan skrive sånn. Da kan folk finne på å sette en mm fra helt inntil. Og da går det i stykker.

 

Da jeg ikke kan se noen andre har sagt noe om "mm", regner jeg med at den var til meg. Hva jeg sa, var at clutchbell skal kunne "flyttes" på en mm eller så, dvs ikke sitte bom fast i spurdrevet, og heller ikke kunne vandre langt når du prøver å vri CB frem og tilbake mens du holder spurdrevet fast.

 

Er ikke snakk om avstanden mellom taggene på spurdrevet og CB, men vandringen på CB mens spurdrevet er i ro.

Lenke til kommentar

Er HPS et bedre merke enn HPI?

 

Var nede i en lokal hobbysjappe, og han fyrn der viste meg en video av en hps bil (1:10) hoppe over et bittelite hopp også kjørte den litt rundt på et jorde..

 

Da filmen var ferdig så sa han at ingen HPI biler ville greid det den lille saken hans gjorde :p

Fikk så lyst til å søke etter Hpi Savage og vise han noen filmer med den i action ^

Lenke til kommentar
Skal kjøpe et nytt fly nå, selv om det ikke er så lenge sida jeg kjøpe Super Cub'en, men jeg har lyst på et til så.

 

Så på Mini Funtana på smallsize.no, men det var jo uten radio, motor og egentlig alt manglet på den..nå som jeg endelig fant en bra til en veldig fornuftig pris (for min del iallfall)

 

Noen som vet om noen 4-kanals fly, som er i likhet med Funtanaen (altså, sånn tynn og forholdsvis lett) som det er med motor, radio og alt jeg trenger på?

 

Edit:

Sånn som dette flyet (http://tekniskhobby.no/shopelement.asp?aid=18668&pid=19549) kanskje. Er det med motor og radio og alt jeg trenger på den?

 

Edit 2:

Jeg mente dette her flyet:

http://www.hobbyogfritid.com/e-flite-mini-...6327-74226.html

Ikke det ovenfor :blush:

 

 

Edit 3:

http://www.hobbyogfritid.com/elektro-fly.74226.no.html

Der, hvilket skal jeg velge? Det skal være under tusenlappen (iallfall ikke mye over), 4-kanals, alt jeg trenger må være inkludert (radio, motor osv)

9268895[/snapback]

 

 

Ingen som kan hjelpe?

Trenger dere mer info kanskje?

 

:)

 

 

 

Edit:

Jeg tror jeg fant et passende fly. Et fly kalt "ORIOLE"eller et "ArtTech Wingdragon Sportster"

 

Hvilke skal jeg ta? Har mest lyst på "Oriole" for den var billigere og jeg har ikke mye penger for tida

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar
Er HPS et bedre merke enn HPI?

 

Var nede i en lokal hobbysjappe, og han fyrn der viste meg en video av en hps bil (1:10) hoppe over et bittelite hopp også kjørte den litt rundt på et jorde..

 

Da filmen var ferdig så sa han at ingen HPI biler ville greid det den lille saken hans gjorde :p

Fikk så lyst til å søke etter Hpi Savage og vise han noen filmer med den i action ^

9283274[/snapback]

 

Synd vi bare hadde mobiltelefoner å filme med når vi kjørte i grustak noen uker tilbake. Tro meg, savage tåler MYE juling. Men folk har forskjellig mening om det meste, og kan være at han har vært uheldig med en savage, og tror at alle ryker så fort de snurrer rundt.

 

Evt kan du jo bare sjekke youtube, da det er nok av bashing der.

Lenke til kommentar

Det var det jeg også tenkte da jeg så den filmen, men han fyrn bak disken var overbevist over at HPS var mye bedre enn HPI :hm:

 

Men har funnet et nytt problem på savagen, når jeg dytter den bakover så går jo spurgearet og det andre gearet rundt (vet ikke hva det som sitter på motoren heter :p )..

Uansett, når den triller bakover så virker det som at et av gearene sitter litt skjevt da den hakker. Triller fint i kanskje 10cm, men så virker det som at den stopper litt også triller den fint igjen etter det.

Vet ikke om det er noe galt med det stavet som spurgearet sitter på? :hmm:

 

Ikke så lett å forklare hvis dere ikke skjønnte :p Blir vel til enda en tur nedom butikken her ja..

Lenke til kommentar

Det drevet på motoren som spur drevet går inn på er clutchbell.

 

Det er verdt å legge merke til at spurdrevet er ofte litt eggeformet, så trenger ikke være noe galt i at du merker at det går litt tyngre innimellom. Men du kan jo snurre på spurdrevet og se om det er mellom det og CB det blir litt trangt.

Lenke til kommentar

Men er ikke det alt for billig for den der?

 

Demperne til den koster jo 3 ganger mer eller no...

Man bør vel også skifte spurgear osv?

 

Var å kjørte litt med den nå, og da jeg skulle starte den med rotorstartern så gikk den rundt uten av man hørte noe komp (skjedde noen få ganger). Men bilen startet da..

 

Tror også at motoren må stilles inn, står ikke stille på tomgang..

Bør jeg gjøre som de på HPIracing.com? Altså nullstille helt også skru feks 3 ganger fram..

Lenke til kommentar
Så det ikke sånn at man kan fucke motoren på no vis?

 

Er litt redd da den ikke gav så mye komp da jeg brukte rotorstarteren, er ikke det enveislageret i motoren som kan ha gått?

Evt lekasje ved bakplata eller no?

9297377[/snapback]

Hvis det ikke er komp er det nok stempelringer eller topppakning som har tatt fyken. Men siden den går så er det komp. Så det er ikke noe gæli da. Er det komp når du drar den rundt for hånd er alt bra. Når motoren er varm kan det virke som om det er lite komp når du starter på en form for rotorstarter.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er komp er det nok stempelringer eller topppakning som har tatt fyken. Men siden den går så er det komp. Så det er ikke noe gæli da. Er det komp når du drar den rundt for hånd er alt bra. Når motoren er varm kan det virke som om det er lite komp når du starter på en form for rotorstarter.

9297417[/snapback]

 

 

Det er ikke stempelringer på nitro-motorer ;)

Lenke til kommentar

Det var jeg faktisk ikke klar over, men det må være no form for tetning rundt stempelet da. Ihvertfall så kan lite komp komme av dårlig tettning rundt stempel, eller dårlig toppakning og lekk der.

 

Men siden bilen din går så er det nok ikke dårlig komp. Kan jo være litt dårlig komp, men da ville den gått en del dårligere enn den pleier.

Lenke til kommentar

Det er nok fordi du bruker rotostart at det føles som lite kompresjon. Jeg la også merke til at det føltes som det var nesten ingen motstand første gangen. Og som det alt har blitt sagt så er nok alt i orden om motoren starter.

 

Om du vil så kan jeg prøve scanne den delen av manualen hvor det står hvordan du stiller inn motoren. Problemet er det at det ikke er samme motor på de to forskjellige bilene, men det burde gi en pekepinn i alle fall.

 

Red.: Du finner manual til bilen din her: http://www.hpieurope.com/instructions.php?lang=en

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Ingen som kan hjelpe?

Trenger dere mer info kanskje?

 

:)

 

 

 

Edit:

Jeg tror jeg fant et passende fly. Et fly kalt "ORIOLE"eller et "ArtTech Wingdragon Sportster"

 

Hvilke skal jeg ta? Har mest lyst på "Oriole" for den var billigere og jeg har ikke mye penger for tida

9283636[/snapback]

 

 

Jeg ville gått for et passende radiosystem først, har man det så trenger det ikke å bli så dyrt for fly elr andre rc leker senere.

Husk at radiosytemet er halve roboten ;)

Veldig greit for en nybegynner og ha muligheten til å stille inn expo og dualrate`s :)

Endret av lynlim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...