Cutthroat Bill Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Børsteløse motorer er ikke generelt mye lettere enn vanlig motorer, men de er langt sterkere, og bruker mye mindre strøm. Jeg har forstått det som at børsteløse motorer liker lipo-batterier godt, men jeg har lite erfaring innenfor feltet så jeg tør ikke si for mye. Det man må huske på om man ønsker å oppgradere til børsteløs motor, så må man også ha en fartsregulator som er laget for slike motorer. Man kan ikke bruke den som allerede er i flyet. Om man ønsker lengre flytid, så er det enkleste å kjøpe ett par vanlige batterier til. Gjerne fra produsenter som spesialiserer seg på batterier. Og for mer kraft så er det vel enklest å bare kjøpe en litt sterkere motor, i samme størrelse selvsagt. Børsteløse oppsett er ofte ganske dyre også, da det er ganske nytt på markedet. Lenke til kommentar
Fear the Scare Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Altså, hva er motortemperaturen din beanfan? Alt mellom 80-120ºC er greit. Blir motoren for varm gjør du blandinga fetere. Det skal ikke være nødvendig med vifter på biler. 8943046[/snapback] har ikke målt den , men jeg vet at den blir litt for varm.. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Børsteløse motorer er ikke generelt mye lettere enn vanlig motorer, men de er langt sterkere, og bruker mye mindre strøm. Jeg har forstått det som at børsteløse motorer liker lipo-batterier godt, men jeg har lite erfaring innenfor feltet så jeg tør ikke si for mye. Det man må huske på om man ønsker å oppgradere til børsteløs motor, så må man også ha en fartsregulator som er laget for slike motorer. Man kan ikke bruke den som allerede er i flyet.Om man ønsker lengre flytid, så er det enkleste å kjøpe ett par vanlige batterier til. Gjerne fra produsenter som spesialiserer seg på batterier. Og for mer kraft så er det vel enklest å bare kjøpe en litt sterkere motor, i samme størrelse selvsagt. Børsteløse oppsett er ofte ganske dyre også, da det er ganske nytt på markedet. 8945650[/snapback] Har du noen anbefalinger til butikker jeg kan kjøpe batterier /lader? Jeg bor på en avfolket holme midt ute i havet i nordnorge, så det er dårlig utvalg av hobbybutikker her. Det er et pluss hvis de sender i oppkrav, men er ikke avgjørende. Edit: Så en video på youtube av et fly som var veldig likt mitt som tok av loddrett!, dvs rett opp fra håndholdt stilling uten å bli kastet... Er dette noe supertrimmede greier til mange tusen og femtitre kroner eller er det normalt med så kraftige motorer i fly i litt dyrere prisklasser enn mitt? Endret 26. juni 2007 av Kamikazesmurf Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 har ikke målt den , men jeg vet at den blir litt for varm.. 8946072[/snapback] Du kan ta tempen på to måter: Ta tempen etter at du har kjørt hardt (full gass) i en liten periode. #1: Kjøp deg et IR-termometer som takler de temperaturene motoren kommer opp i. Koster rundt 200-400kr. Veldig kjekt! #2: Hell litt vann på motoren ved pluggen, eventuelt spytt. Freser det og bobler noe ekstremt og er borte på under 2 sekunder er motoren for varm. 3-6 sekunder skal visstnok være passe. Hverken koker eller bobler det kan du leane motoren din litt til, da er nemlig tempen under 100 ºC. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Har du noen anbefalinger til butikker jeg kan kjøpe batterier /lader? Jeg bor på en avfolket holme midt ute i havet i nordnorge, så det er dårlig utvalg av hobbybutikker her. Det er et pluss hvis de sender i oppkrav, men er ikke avgjørende. 8946235[/snapback] Du kan ta en titt på Elefun.no, de har vist ganske mye peiling på RC-fly og helikoptre. Jeg kjøpte nylig bil derfra, og er ganske så fornøyd med servicen. De sender også i oppkrav. Edit: Så en video på youtube av et fly som var veldig likt mitt som tok av loddrett!, dvs rett opp fra håndholdt stilling uten å bli kastet... Er dette noe supertrimmede greier til mange tusen og femtitre kroner eller er det normalt med så kraftige motorer i fly i litt dyrere prisklasser enn mitt? 8946235[/snapback] Nja, det er nok ikke normalt. Jeg antar dette flyet er ekstra lett, og/eller har ekstra heftig motor, fartsregulator og batteri. Så det er sikkert en del dyrere enn ett vanlig nybegynnerfly. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Edit: Så en video på youtube av et fly som var veldig likt mitt som tok av loddrett!, dvs rett opp fra håndholdt stilling uten å bli kastet... Er dette noe supertrimmede greier til mange tusen og femtitre kroner eller er det normalt med så kraftige motorer i fly i litt dyrere prisklasser enn mitt? 8946235[/snapback] Helt normalt ja. De siste par årene har prisene både på batterier (basert på lithiumteknologi) og børsteløse motorer rast nedover. Derfor er det slett ikke uvanlig å finne både Cessnaer og andre fly som skal være "rolige", som drar vertikalt oppover, fra stillestående. Regner med det er snakk om ett 8,4V NiMH batteri (7 stykk runde celler) i det flyet du har. Her vil du kunne hente inn en bra fordel med å gå ned på vekten, LiPo-batteri med tilsvarende kapasitet og 2 celler gir deg 7,4V. Litt mindre futt, men bedre flyegenskaper på grunn av lavere vekt. Ville også sett litt på å gått over på ett børsteløst oppsett, generelt sett så vil en motor med tilsvarende vekt som en børstemotor ha dobbelt så høy effekt. Ergo, du kan montere en motor som er litt over halvparten så stor, og fortsatt ha samme kraften. Virkningsgraden er også mye høyere (mer flytid ). Ettersom det er snakk om forholdsvis enkle greier med tanke på både flyging og ellers utstyr så er det ganske dumt å kjøpe en tyskprodusert motor og regulator til 1800 kroner for hver av delene. Kineserene produserer masse, kvaliteten er midt på treet, men prisene gjør at det fortsatt lønner seg. Vil tro du kan finne en passende regulator for 150 kroner og motor for det samme. Et billig LiPo-batteri i tillegg (2 eller 3 celler) så vil du nok være i nærheten av hva flyet gjorde i filmen du så. Skal å jobbe med ett mikrofly nå, må legge opp noe com-radio og litt greier, men kan sikkert hjelpe med å finne noe senere i kveld. Lenke til kommentar
different Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Skal å jobbe med ett mikrofly nå, må legge opp noe com-radio og litt greier, men kan sikkert hjelpe med å finne noe senere i kveld. 8949137[/snapback] Off-topic. Jeg trenger ørlite hjelp med radioen min, om du har tid i kveld.. og... Hvilket mikrofly mekker du på ? Lenke til kommentar
Fear the Scare Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Hvem lodder bitte små FET til mini-z awd? eller i det heletatt lodder ting som er bitte smått... Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Hvem lodder bitte små FET til mini-z awd?eller i det heletatt lodder ting som er bitte smått... 8949273[/snapback] Det klarer du fint selv. Det du må huske på er å varme opp ledningen, og det lille punktet hvor du skal lodde, FØR du legger på loddetråden. Om du gjør det riktig så vil det sitte som juling. Og forresten, jeg trekker tilbake det jeg skrev i posten min over angående spreke standard fly. Explorer har mer peiling på slikt enn det jeg har. Red.: Fikset en mongo skrivefeil. Endret 26. juni 2007 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
Fear the Scare Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Hvor finner jeg Lola karoserri til 1:10 on-road biler? Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Helt normalt ja. De siste par årene har prisene både på batterier (basert på lithiumteknologi) og børsteløse motorer rast nedover. Derfor er det slett ikke uvanlig å finne både Cessnaer og andre fly som skal være "rolige", som drar vertikalt oppover, fra stillestående. Regner med det er snakk om ett 8,4V NiMH batteri (7 stykk runde celler) i det flyet du har. Her vil du kunne hente inn en bra fordel med å gå ned på vekten, LiPo-batteri med tilsvarende kapasitet og 2 celler gir deg 7,4V. Litt mindre futt, men bedre flyegenskaper på grunn av lavere vekt. Ville også sett litt på å gått over på ett børsteløst oppsett, generelt sett så vil en motor med tilsvarende vekt som en børstemotor ha dobbelt så høy effekt. Ergo, du kan montere en motor som er litt over halvparten så stor, og fortsatt ha samme kraften. Virkningsgraden er også mye høyere (mer flytid ). Ettersom det er snakk om forholdsvis enkle greier med tanke på både flyging og ellers utstyr så er det ganske dumt å kjøpe en tyskprodusert motor og regulator til 1800 kroner for hver av delene. Kineserene produserer masse, kvaliteten er midt på treet, men prisene gjør at det fortsatt lønner seg. Vil tro du kan finne en passende regulator for 150 kroner og motor for det samme. Et billig LiPo-batteri i tillegg (2 eller 3 celler) så vil du nok være i nærheten av hva flyet gjorde i filmen du så. Skal å jobbe med ett mikrofly nå, må legge opp noe com-radio og litt greier, men kan sikkert hjelpe med å finne noe senere i kveld. 8949137[/snapback] Jobber som en galning om dagen, så jeg så ikke det du skrev før nå... Et "ferdig oppsett" hvor alt jeg trenger å gjøre er å klikke på "bestill" er jo ideelt, men jeg er ikke fullt så kravstor . Du har helt rett i at det er 7 "småbatterier" i grønn krympeplast som driver flyet mitt. Disse veier en del og å redusere vekten på disse skjønner jo tilogmed jeg at det vil være en bra ting. Problemet mitt er at jeg kan ikke gå noe særlig ned på motoreffekt heller da jeg sliter nok med å finne lang nok "rullebane" sånn som det er nå (bruker en 30-40 meter på å ta av), og kasting av flyet medførte ny vinge og haleror, så den fremgangsmåten har jeg droppet for all framtid. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Var ute og fløy mitt Ready-fly i dag, for første gang på 2-3 år. Sattan, det var bra! Nå er det å preppe mitt uprøvde Extra 300 for flight... Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jobber som en galning om dagen, så jeg så ikke det du skrev før nå... Et "ferdig oppsett" hvor alt jeg trenger å gjøre er å klikke på "bestill" er jo ideelt, men jeg er ikke fullt så kravstor .Du har helt rett i at det er 7 "småbatterier" i grønn krympeplast som driver flyet mitt. Disse veier en del og å redusere vekten på disse skjønner jo tilogmed jeg at det vil være en bra ting. Problemet mitt er at jeg kan ikke gå noe særlig ned på motoreffekt heller da jeg sliter nok med å finne lang nok "rullebane" sånn som det er nå (bruker en 30-40 meter på å ta av), og kasting av flyet medførte ny vinge og haleror, så den fremgangsmåten har jeg droppet for all framtid. 8957096[/snapback] Ferdig oppsett kan bli verre, men lar seg selvfølgelig finne om du vil betale. Det billigste er nok en såkalt outrunnermotor (huset på motoren roterer) produsert i Kina, god for 200W vil gi super ytelse vil jeg tro. Kanskje ikke vertikal (avhengig av turtall og propell), men nok til at det blir veldig morsomt å fly. Fartsregulator, 20A bør gå fint. Må tåle 3 celler LiPo. Et batteri godt for 20A utlading bør gi litt å gå på Ett 1500mAh batteri med 15C maks utlading (15 ganger kapasiteten på batteriet, eller 1,5Ah x 15 = 22,5A maks utlading). Vekten skulle være i samme området som det du har nå, kanskje litt mer.. Finne flere selgere som har slikt, ofte holder de til på eBay. Kvaliteten på produktene er ikke noe å skryte av, men de fungerer fint for et slikt fly som du har. Du kommer til å må modifisere motorfeste da. Lenke til kommentar
Fear the Scare Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Stein i girene, jeg lurete på hvordan jeg kan stoppe å få stein i drevene eller girene da. Jeg har rensa girene får steiner og den funkere bedre nå, men finnes det en måte å få stoppet dette på? teipe igjen under chassi, det er en åpning til drevene under bilen, fordi det er en on-road Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Om denne bilen du snakker om er en bil som kun finnes som on-road versjon, så må du ikke kjøre på grus da den ikke er laget for det. Lenke til kommentar
Fear the Scare Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 jaja, men denne var ikke forventent... nytt spørsmål; Tamiya TT01R i kit finner INGEN steder i norge eller skandinavia som nettbutikk. Lenke til kommentar
lain Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Gud jeg begynner å bli lei av at min savage x spiser spur gears. Brodern har helt lik bil, og behandler den mye verre, og har ikke skiftet mer enn en gang siden vi fikk bilene, jeg skiftet og spiste det 5. i dag på alt for kort kjøretid. Vet om papir metoden, sigarett papir, tråd, kjenne om den går passe lett hele veien rundt osv. Ingenting ser ut til å fungere, 25-30 min med kjøring = fucka drev. Var klar over at det kunne bli endel skruing når jeg kjøpte bilen, men trodde det ville komme av at jeg misshandlet bilen, og ikke ifra at jeg kjørte runder på gårdsplassen. oppgitt Lenke til kommentar
lain Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Det koster endel, må ha ny cb også. Pluss folk på savage forum osv sier at med stål er det mulighet for at det er girkassa som ryker i stedet for spur drevet, så vet ikke helt hvordan jeg skal ta an dette. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 La brodern montere sour-gearet neste gang da;) Kan jo være være han gjør noe annerledes enn det du gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå