Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Joda, du kan jo alltids bruke GoPro som FPV-kamera. Siden det kan sende ut videosignaler, samtidig som det tar opptak. 2 fluer i en smekk der :)

 

Hah, kan man koble det opp imot et 5.8GHz setup da kanskje?

Lurer på hvordan det er i forhold til strømbruk.

 

Egentlig sett litt på løsning med skjerm festet over radioen, men ser så klumpete ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hah, kan man koble det opp imot et 5.8GHz setup da kanskje?

Lurer på hvordan det er i forhold til strømbruk.

Jepp :)

 

Du kan la GoPro kjøre på eget batteri, ellers så kan du faktisk koble til vanlig RC batteri direkte til GoPro for lengre kjøring..

Men nå kan jo GoPro filme i rundt 1-2 timer? Så blir nok uansett mer en selve flytiden.. Kan jo alltids ha noen Backup batterier til GOproet også :)

 

Egentlig sett litt på løsning med skjerm festet over radioen, men ser så klumpete ut.

Ja, enig i den.

Kan kanskje være praktisk om man skal kombinere LOS og FPV (Line of Sight), men ellers så ville jeg nok ha foretrukket en form for skjerm-briller.

 

Da må man iallefall ikke tenke på sollys osv skal blende skjermen.

 

Her er iallefall en som laget en slags "hjemmelaga"-løsning til skjerm på radio;

https://www.youtube.com/watch?v=0a78xDHqTk8

 

 

Edit: Her er forøvrig Video Ut og Strøm til GoPro Hero 3

http://www.foxtechfpv.com/realtime-av-out-power-supply-cable-for-gopro3-p-885.html

 

IMG_197811.jpg

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Jepp :)

 

Du kan la GoPro kjøre på eget batteri, ellers så kan du faktisk koble til vanlig RC batteri direkte til GoPro for lengre kjøring..

Men nå kan jo GoPro filme i rundt 1-2 timer? Så blir nok uansett mer en selve flytiden.. Kan jo alltids ha noen Backup batterier til GOproet også :)

 

 

Ja, enig i den.

Kan kanskje være praktisk om man skal kombinere LOS og FPV (Line of Sight), men ellers så ville jeg nok ha foretrukket en form for skjerm-briller.

 

Da må man iallefall ikke tenke på sollys osv skal blende skjermen.

 

Her er iallefall en som laget en slags "hjemmelaga"-løsning til skjerm på radio;

 

 

Den der ble veldig stor, jeg så på en i karbon som var festet til håndtaket på toppen av radioen, og enkelt kunne slå skjermen over fronten for transport.

Briller er nok veien å gå om man skal fly veldig langt ut av syne, men for mer "se at man faktisk filmer riktig område" type flying, kan kanskje skjerm gjøre nytten.

 

Og ser jo for meg å heller holde gopro med eget batteri, så man slipper å ta av flytiden.

 

Hva slags batteri er det du bruker på ditt hexakopter, og ca flytid har du nå?

Jeg har endel 3S 5800Mah jeg bruker på bilene mine, så ønsker å bruke disse på kopteret også.

Lenke til kommentar

Hva slags batteri er det du bruker på ditt hexakopter, og ca flytid har du nå?

Jeg har endel 3S 5800Mah jeg bruker på bilene mine, så ønsker å bruke disse på kopteret også.

For øyblikket bruker jeg et 4S 5000 mAh. Har ikke fått testet flytiden det siste med det nye utstyret (Så mye drittvær i det siste). Men er rundt 10 min +-

 

Tenker på og kjøpe et 11000 mAh batteri, siden det kunn veier 200gram mer enn det jeg har nå.

Da vil jeg nok få en tålig grei flytid.

Eneste ulempen er prisen.. $300..

http://www.maxamps.c...00-148-Pack.htm

 

Med det batteriet så har folk 12 min flytid med følgende "pay load"

12 minutes flight with octocopter Cinestar8. canon 5D Mark II lens 24-105 weight 1,600 k to a height of 2400 meters to the sea level.

//

Top product! Got my quadrocopter to 65min Flight time with two of them. Really hot stuff for multicopters.

 

Så er jo imponerende.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

For øyblikket bruker jeg et 4S 5000 mAh. Har ikke fått testet flytiden det siste med det nye utstyret (Så mye drittvær i det siste). Men er rundt 10 min +-

 

Tenker på og kjøpe et 11000 mAh batteri, siden det kunn veier 200gram mer enn det jeg har nå.

Da vil jeg nok få en tålig grei flytid.

Eneste ulempen er prisen.. $300..

http://www.maxamps.c...00-148-Pack.htm

 

Med det batteriet så har folk 12 min flytid med følgende "pay load"

12 minutes flight with octocopter Cinestar8. canon 5D Mark II lens 24-105 weight 1,600 k to a height of 2400 meters to the sea level.

//

Top product! Got my quadrocopter to 65min Flight time with two of them. Really hot stuff for multicopters.

 

Så er jo imponerende.

 

Mine veier 425g, så ikke så galt i forhold til å evt kjøre 2 i parallell for økt flytid. Fysisk litt større med 2 såklart, men ut ifra hva jeg har sett, burde det gå greit å henge de opp.

 

Merker jeg blir litt gira på å komme igang, egentlig satt krav til meg selv om å vente til nærmere påske, type starten av mars.

Nå om dagen går det mest tid med til å lese og prøve å forstå mest mulig teori rundt hvordan ting er bygd.

Vurderte å bygge selv, type firkantrør av aluminium osv, men jeg føler jeg ønsker en setup som man vet vil fungere bra, og DJI F550 med Naza og GPS ser ut til å være tilnærmet hva jeg er ute etter.

 

Av radioer, er det hovedsaklig JR XG7/8 jeg har sett på, men vanskelig å vite helt sikkert hva som er verdt pengene. Får ta en tur til elefun en dag og titte kanskje.

 

Ellers blir det nok Gopro3black når de får bort alle bugs, følger med i gopro tråden her på forumet, og liker ikke helt hvor mye småbugs og locks det er per i dag.

 

Men ja, litt gira, et prosjekt jeg har lyst til å få gjennomført skikkelig.

Kunne tenkt meg å hatt såpass kontroll på den innen ferien kommer i sommer.

Skal vestlandet på langs en tur, så vært fett å kunne dratt den ut og filmet ymse lokasjoner ifra luften.

Lenke til kommentar

Mine veier 425g, så ikke så galt i forhold til å evt kjøre 2 i parallell for økt flytid. Fysisk litt større med 2 såklart, men ut ifra hva jeg har sett, burde det gå greit å henge de opp.

Jada, er nok av plass igrunnen. Iallefall om du kjøper understell. Da får du veldig grei plass til batterier.

 

 

Merker jeg blir litt gira på å komme igang, egentlig satt krav til meg selv om å vente til nærmere påske, type starten av mars.

Nå om dagen går det mest tid med til å lese og prøve å forstå mest mulig teori rundt hvordan ting er bygd.

Vurderte å bygge selv, type firkantrør av aluminium osv, men jeg føler jeg ønsker en setup som man vet vil fungere bra, og DJI F550 med Naza og GPS ser ut til å være tilnærmet hva jeg er ute etter.

 

Selvom du kjøper DJI F550 settet, så må du bygge alt selv. Det kommer i deler uten bruksanvisning for selve byggingen, men det meste er ganske selvforklarende.

Også greit når du setter det isammen selv, da kan du lett bytte ut ting når de går i stykker.

 

Jeg starta selv med noe rot\skrap jeg fant rundt om kring, satt ting i kryss og fikk på noen motorer med Naza som main controller.. fungerte nogenlunde greit..

pjhkcc.jpg

 

Det var for det meste aluminium. Ulempen med det er at om du får en hard landing, evt kræsjer, så blir det bøyd. Blir fort "utslitt" om du må bøye det tilbake heletiden.

Men var min første start på denne hobbyen, så gikk delevis greit.

 

Har riktignok større glede av DJI F550 ramma.. :p

 

Dette er en kjekk video når du skal til på byggingen, som du forøvrig kan se nå, så er du forberedt.. :)

http://www.vimeo.com/39061641

 

Har du satt opp noe sånn ca. budsjett du vil bruke i starten på dette?

Reserve motor \ arm og propeller kan alltids være kjekkt. Selv har jeg ikke fått ødelagt noen enda, av en eller annen grunn :p

Lenke til kommentar

Jada, er nok av plass igrunnen. Iallefall om du kjøper understell. Da får du veldig grei plass til batterier.

 

 

Selvom du kjøper DJI F550 settet, så må du bygge alt selv. Det kommer i deler uten bruksanvisning for selve byggingen, men det meste er ganske selvforklarende.

Også greit når du setter det isammen selv, da kan du lett bytte ut ting når de går i stykker.

 

Jeg starta selv med noe rot\skrap jeg fant rundt om kring, satt ting i kryss og fikk på noen motorer med Naza som main controller.. fungerte nogenlunde greit..

 

 

Det var for det meste aluminium. Ulempen med det er at om du får en hard landing, evt kræsjer, så blir det bøyd. Blir fort "utslitt" om du må bøye det tilbake heletiden.

Men var min første start på denne hobbyen, så gikk delevis greit.

 

Har riktignok større glede av DJI F550 ramma.. :p

 

Dette er en kjekk video når du skal til på byggingen, som du forøvrig kan se nå, så er du forberedt.. :)

 

 

Har du satt opp noe sånn ca. budsjett du vil bruke i starten på dette?

Reserve motor \ arm og propeller kan alltids være kjekkt. Selv har jeg ikke fått ødelagt noen enda, av en eller annen grunn :p

 

Hadde tenkt å gå for et understell av en eller annen type ja, med tanke på oppheng til gopro m.m. også.

 

Ja, er klar over at settet er ARF Kit. Men har loddet og dulla og bygd et par biler osv, så vil tro det går greit.

Denne tar ting for seg veldig fint så langt jeg kan se.

http://www.youtube.com/watch?v=r4M95kRo_AM

 

Budsjett er ikke helt låst, går egentlig mer på hva jeg selv ønsker enn pris.

Og ser på det å kjøpe endel ifra utlandet.

 

Radio f.eks, så vurderer jeg XG8 (muligens 7 om jeg ønsker å spare 1k), mest fordi jeg liker hva jeg leser om den, og føler det er et greit sted å starte.

Men igjen, det er mulig jeg er totalt på bærtur, og burde tatt en ny runde på hva jeg trenger og ikke trenger.

Lenke til kommentar

Jepp, samme fyr som har lagt ut film på både vimeo (som jeg linket til) og youtube. :) Veldig lett forståelig fra de filmsnuttene.

 

Når det kommer til understell så bruker jeg selv disse:

http://quadframe.com...roducts/155mmll

Legs155mm_10_medium.jpg?474

Med denne gimballen:

http://quadframe.com...-conversion-kit

GGv2_LG_11_1024x1024.jpg?474

Som er laget for GoPro.

 

Anbefaler også disse:

http://quadframe.com...ng-legs-adapter

DJI_nogi_01_medium.jpg?474

 

Slik at du får festet understellet på DJI F550 ramma uten modifikasjoner.

 

 

Når det er sagt, så er ikke gimball-funksjonen til DJI Naza noe særlig god.

Om noen uker (maks noen måneder), så kommer det en ny type Gimball som kan lett måle seg med Zenmuse Z15 til $3500 for rundt $100-200.

 

Her ser du "ytelsen" på det nye Gimballsettet som mannen i gata kan ta seg råd til:

http://www.youtube.com/watch?&v=ch2iRCWZfKc

Ekstremt god presisjon på det.

 

Ang kjøpe i utlandet vs Norge, så vil jeg helt klart anbefale utlandet.

Om du skulle fått ødelagt en ESC eller motor, så koster de nesten ingenting. Du trenger jo bare bytte ut én, ikke hele greia.

Er heller ikke ofte at jeg leser at ting plutselig går i stykker (uten fysisk skade).

 

Ang radio du sikter til, så har jeg ikke mye erfaring med den, men den er helt sikkert god nok i massevis.

Du får sjekke ut diverse reviews av den :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Jeg er ganske ny på multikopter-fronten, men skal til å bygge meg et DJI FlameWheel F550...

Ca. hvor lang flygetid vil jeg få med rundt 5000mah 4s?

 

Hvor stor er forskjellen når man flyr med GPS-modulen? Da tenker jeg ikke på RTH eller home lock, men i stabilitet og flyopplevelse.

 

Noen som har noe erfaring med denne: http://www.gaui.com.tw/html/shopping_view.asp?sn=1752

 

Vurderer en av følgende radioer: Hitec Aurora 9 og Futaba 10cg... Noen meninger?

 

 

Beklager alle spørsmålene, men relativt ny innenfor Multikopter og FPV...

Lenke til kommentar

Av det jeg har sett på flytid, er 500mah rundt 15min, men flytid er jo så mangt, vind f.eks vil gjøre at kontrolleren vil måtte kjøre motorene mye mer for å holde det i ro.

 

Grunnen til at jeg personlig ser på å kjøpe gps modulen, er sop det så fint står på elefun "for presis hovring selv i sterk vind."

Kort og godt, du kan la radioen være i fred, og kopteret skal i teorien bare da henge der i luften.

Lenke til kommentar

Du trenger en værballong. De koster ikke så veldig mye etter hva jeg har skjønnt.. Men du bør nok sende den opp på en plass hvor det ikke er mye bebyggelse rundt. Veldig kjipt om noen skulle få den i hodet på vei ned liksom :p

 

GPS bør du iallefall ha slik at du finner det igjen.. :D

Lenke til kommentar

Fikk sykt lyst til å sette sammen en ballong med et kamera på, og sende det opp i atmosfæren. Hadde vært SYKT kult å hatt film hvor man ser rommet og hvordan jorden er rund. :wee:

 

Koster en slik ballong mye tror dere?

Lykke til. ;) Værballongen sprekker allerede i stratosfæren, rundt 30km fra jordoverflaten. Dessuten er det veldig kaldt der, så utstyret må isoleres godt så det ikke slutter å fungere. Man er også avhengig av at det er noenlunde vindstille, skyfritt, samt at det sendes opp langt unna naboland, flyplasser og områder med mye vann, og man må ha sporing på enheten om man skal ha noe håp om å finne den igjen. Prismessig vil det nok komme på noen tusenlapper. I tillegg må man innhente tillatelse fra Luftfartstilsynet og NSM. Det gjelder også for FPV-flyging utenfor synsrekkevidde. Man er strafferettslig ansvarlig uansett om det oppstår skader eller ikke.

Lenke til kommentar

Halla folkens! Jeg har ett lite problem med min nitrobil. Det er en Stadium Force TR 15.

 

http://www.kyosho.co...e.php?id=101225 (bilde av den)

 

Jeg fikk den som ung av pappa (mange mange år siden). Jeg fikk den ferdig-stilt, fikk kjørt noen ganger, men så kjedet jeg meg en natt og leste og "mekka" litt.. Noe jeg aldri skulle gjort. For etter det starta den ikke.

Det står i manualen hva tomgang og bensininntaket (härnäl, svensk) skal stå på osv, prøvde det, og mer, men så ga jeg opp.. Har prøvd innimellom med store mellomrom, kjøpt ny snor og gløder. For en stund siden fikk jeg fyr på den, etter masse dra'ing i starten. Men får aldri finjustert det ordentlig.

Må fortsatt dra mye, også sette "ekstra" gassen på ca en-kvart (på kontrollen). for ellers bare kvæler den av/aldri starter.

Den stopper helt når jeg bremser. J**LIG unødvendig.

 

Bare spør, vet ikke om jeg fikk med alt... Tomgangen vet jeg ikke hva gjør, med mer eller mindre åpning, bensinnåla har jeg en anelse om da, men ikke helt hundre!

Tar så gjerne i mot litt hjelp om mulig! :)

 

Forresten, grunnen til at jeg prøvde meg igjen, var fordi jeg ble eldre og mer smartere generelt.

Sist prøve tur var vel for 3-4 uker siden nå.

 

Mvh Ole Thomas

Endret av regulah
Lenke til kommentar

Det pleier å være en tomgangs skrue du kan justere på.

På bilmotorer har jeg stort sett brukt 2.5 omdreininger ut fra helt inne for å få gang.

Regner med du har prøvd med ny fuel. Tror det er 5% nitro som er anbefalt for innkjøring.

Bare la den gå en stund på rik blanding. Kjør litt, for så å justere etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...