Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en min smeller (HØYT)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i dag hentet en selvbyggert pc som jeg har bestilt fra dere. Jeg satte den sammen og slo den på for å installere Windows XP. Det funket fint.

Jeg gikk ut fra huset, mens pcen instalerte. Noen har imens trukket ut ledingen til strømforsyningen. Da jeg kom tilbake og skulle starte maskinen koblet jeg alle ledninger sammen igjen og trykket på knappen. Da hørte jeg et enormt PANG og det begynte å ryke av strømforsyningen (jeg tror at jeg så en blå gnist inne i strømforsyningen)(Pluss at jeg hadde enorm øresus etter smellet). Da gikk strømmen i huset og jeg vett ikke hva som har skjedd, etter dette har jeg ikke rørt maskinen. Hva kan jeg gjøre med det?? Og hva er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eg tror løsningen ligger hos de som trakk ut kablene i mellomtiden. ;)

det var mormor'en min som trakk ut lediningen. Og hun vett ingen ting om PC. Hun påstod at cpu vifta bråket så mye! (hun sa at en vifte laget så mye lyd derfot trakk hun ledingen ut)

Lenke til kommentar
Noen har imens trukket ut ledingen til strømforsyningen. Da jeg kom tilbake og skulle starte maskinen koblet jeg alle ledninger sammen igjen og trykket på knappen.

Noen hadde trukket ut en ledning, men du satte i ledningene? Da satte du i flere ledninger enn det som var trukket ut... ;)

det var mormor'en min som trakk ut lediningen. Og hun vett ingen ting om PC. Hun påstod at cpu vifta bråket så mye! (hun sa at en vifte laget så mye lyd derfot trakk hun ledingen ut)

Ut fra hendelsesforløpet kan muligens følgende ha skjedd:

Vifta i PSU sluttet å virke, kilte seg eller lignende og avgir en hylelyd. Når vifta stopper blir det varmt i PSU og ledningene på trafoene i PSU varmes opp. Mormor trekker ut kontakten til PC. Ledningene er fortsatt varme, og er nå glidd sammen og to av disse lager nå kortslutting. I mellomtiden kjøler ting seg ned og lakken tørker igjen. thor90 kommer hjem og setter i ledningen(e) igjen, og KAPOOW SPLAT BANG kortslutter PSU.

Hva kan jeg gjøre med det?? Og hva er galt?

Jeg vet ikke hva som er galt, men mye kan tyde på at noe er galt... Øh,ja...

Kontakt de du kjøpte PC'en av. Hør hva de vil du skal gjøre, du har fortsatt garanti.

Qapla'!

Lenke til kommentar
Kontakt de du kjøpte PC'en av. Hør hva de vil du skal gjøre, du har fortsatt garanti.

Høres fornuftig ut, ingen vits å tukle med den selv når du har garanti på den. ;)

EDIT: du har bygget den selv ja, men da har du ikke garanti på pc'en som helhet, men på hver enkelt del.

Endret av suprsid
Lenke til kommentar

Det samma har skjedd meg, men da var det bare en litt klåfingra lillebror som tukla med volten :mad: Men hva du nå enn gjør. IKKE skru på PCen igjen med den PSUen. Da begynner det å brenne inni der! Bare ring til support hos de du kjøpte PCen avog be om garanti, og lås PCen i framtida inn et sted der mormora de ikke kommer inn :p

BTW:

Hvis det er en Chieftec strømforsyning du har, så pass på å kobla strømmen til PSU vifta i hovedkortet. Ellers smeller det igjen :p

Lenke til kommentar
Det som har skjedd er at rett og slett sikringa på pc'n gikk, bestill en ny sikring du.

Ville sett litt på hva som forårsaket at sikringen gikk først. Ellers risikerer man større ødeleggelser.

Sikringer som ryker høres nesten ikke. De sitter på inngangen på PSU og er på <3-5A normalt. Når en slik ryker høres normalt ikke noe smell.

Som ikke det er nok. Lodde sikringer er mer vanlig for tiden. Man kan ikke skifte sikringer uten loddebolt... Kjipt... :)

Lenke til kommentar
Det som har skjedd er at rett og slett sikringa på pc'n gikk, bestill en ny sikring du.

Det verken smeller eller kommer røyk fra strømforsyingen hvis en sikring går,så det nytter ikke bestille noe sikring her nei.

Den strømforsyningen er garantert ødelagt.Muligheten for at komponenter i maskinen har fått seg en "peak" når det smalt er også stor. Send inn hele maskinen,hvis du da ikke har mulighet til å prøve med en annen strømforsyning.

Lenke til kommentar

Det er jo uhøflig av mormoren din å rører dine personlige ting.

Pc'en du har kan låses i front, kanskje du burde gjøre det fra nå av, altså når du selv ikke er der. Da slipper man fiklingen fra andre folk! Men siden hun dro ut kontakten, er det en ikke fungerende løsning. :hmm:

Lenke til kommentar

Mm. For å få samme power på 110V trenger man omtrent dobbelt så mye amps som ved 220V.

Så setter du spenningen feil vil forsyninga trekke det dobbelte. (400W = normalt rundt 2A men med 110V 4A)

Og det vil komme røyk, og den velkjente kondensator lukta. Gidder ikke forklare hvorfor, ta ordet mitt for det.

Edit: Smellet ditt kom ikke av sikringen, det kom av en kondensator som kokte over... (Tenk deg om, en tynn ledning i glasshus med vakum. Kan ikke bli store smellet når denne smelter?)

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...