Gå til innhold

Kan ikke aktivere dvalemodus i XP PRO SP *LØST*

Anbefalte innlegg

Hei alle dere guruer =)

Jeg har nå fått et lite problem på min PC. Da jeg skal aktivere dvalemodus får jeg opp en feilmelding som sier at windows ikke kan få tilgang til filen, da den er i bruk av en annen prosess (se vedlagt bilde)

Maskinen laster ned og installerer alle oppdateringer, og det er en Norsk XP versjon om er installert.

Jeg har en P4 prescott socket 775, 1 gig ram, og massevis av harddiskplass ledig. Hovedkortet er et Asus P5GD2, og windows ligger på en Western digital sata disk på 250 gigabyte.

Håper noen her har en løsning på dette problemet, og om dere trenger mer informasjon om mitt system får dere mer enn gjerne all informasjon jeg kan gi for å finne en løsning på dette. Takk til den som evt gidder å ta seg tid til å hjelpe meg.

mvh Mythix

Edit: Problemet oppstår når jeg går inn i Kontrollpanel -> Strøm-innstillinger og skal aktivere funksjonen for dvalemodus, og ikke når jeg skal sette maskinen i dvale!

post-104-1115950583_thumb.png

Endret av mythix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare et spørsmål, bruker du Daemon Tools eller Alcohol 120%?

Isåfall, prøv å deaktiver...

Ja, jeg bruker Alc120%, men jeg har deaktivert alle de virtuelle cd-rom'ene. Har fortsatt det samme problemet.

Lenke til kommentar
I følge feilmeldingen er det ett eller annet program som bruker en disk eller hibernatefilen. Forsøk å avslutte alle programmer som kjører.

Forresten, hvorfor bruker du dvalemodus? Standby er jo MYE kjappere.

Jeg har prøvd å avslutte de fleste prosessene, men får fortsatt ikke aktivert dvalefunksjonen :ermm:

Grunnen til at jeg vil bruke dvalefunksjonen i stedet for standby er fordi jeg vil at maskina skal slå seg "helt av", slik at vifter, harddisker osv slås av. Når jeg velger standby så slår bare harddisken seg av, men alle vifter o.l. går fortsatt og surrer, så da synes jeg det har liten eller ingen funksjon.

Takk for hjelpen begge to som har tatt seg tid til å svare! :love:

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg vil bruke dvalefunksjonen i stedet for standby er fordi jeg vil at maskina skal slå seg "helt av", slik at vifter, harddisker osv slås av. Når jeg velger standby så slår bare harddisken seg av, men alle vifter o.l. går fortsatt og surrer, så da synes jeg det har liten eller ingen funksjon.

Nyere PC'er slår seg helt av i standby også. Dersom din ikke gjør det, kan du sjekke i BIOS under Power om du finner en funksjon hvor du kan velge STR/S3/S1. Velg S3 der.

Har ikke brukt hibernate siden jeg fant ut av Standby. På min PC er eneste forskjellen mellom standby og hibernate at maskinen starter på nytt dersom strømmen blir brutt mens den er i standby (hvor ofte skjer det på en stasjonær PC...).

Kan også være USB-enheter hindrer den i å gå i skikkelig standby. Husker det var tull med en mus jeg hadde. Det ble odnet ved å gå i enhetsbehandling, og endre på noe i under "Strøm" på enheten.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Nyere PC'er slår seg helt av i standby også. Dersom din ikke gjør det, kan du sjekke i BIOS under Power om du finner en funksjon hvor du kan velge STR/S3/S1. Velg S3 der.

Har ikke brukt hibernate siden jeg fant ut av Standby. På min PC er eneste forskjellen mellom standby og hibernate at maskinen starter på nytt dersom strømmen blir brutt mens den er i standby (hvor ofte skjer det på en stasjonær PC...).

Kan også være USB-enheter hindrer den i å gå i skikkelig standby. Husker det var tull med en mus jeg hadde. Det ble odnet ved å gå i enhetsbehandling, og endre på noe i under "Strøm" på enheten.

YESS!

Takk for gode tips og råd!

Det var musa som var syndebukken tror jeg (Logitech MX518)

Da jeg gikk inn i maskinvarebehandling og strømegenskaper på musa, og tok bort haken ved "la denn enheten ta maskinen ut av ventemodus" slo maskinen seg "helt" av når jeg prøvde å sette den i ventemodus igjen!

Genialt! Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...