Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCn booter på disk helt uavhengig

Anbefalte innlegg

Hei! Når jeg starter min PC, såå går den igjennom en sånn rekke meldinger om press ditt for datt osv, og på slutten får jeg opp en melding der det står; Verifying DMI Pool Data:

Boot From CD:

NO BOOT DISK FOUND INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

ANer ikke hva som er galt, og får ikke startet maskinen etter dette.

Vet du hvorfor?

Takk for alle svar!

Mvh., Zeeq

Edit: Det var boot from CD, ikke boot from disk.

Endret av zeeq
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være bootsektoren på disken som er skadet.

Boot fra en bootbar XP installasjonscd. Velg å reparere en eksisterende installasjon. Fra command prompt skriver du "fix -mbr"

Ta ut cden, restart maskinen og håp på det beste :hmm:

Lenke til kommentar

På harddisken din finnes det et område som inneholder informasjon om hvilket operativsystem som skal startes når du booter, og hvilken disk systemet ligger på.

Dersom dette skades, vil du få beskjed om at du ikke har en bootbar disk. Denne sektoren kalles bootsektor eller mbr.

Ved å sette inn XP disken din før maskinen booter, vil maskinen starte fra denne. Det er mulig du får beskjed om å trykke en tast for å starte fra cd rom. Da gjør du det.

Du vil nå få en blå skjerm og en forløpsindikator, mens drivere etc. lastes.

Etter en stund vil du få spørsmål om du vil installere på nytt, eller reparere en tidligere installasjon.

Da velger du å reparere en tidligere installasjon. Nå får du opp en kommandolinje. Der skriver du fix -mbr trykk enter, ta ut cden og restart maskinen. Nå er forhåpentligvis disken din i orden, men ingen garanti

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...