Gå til innhold

Er lei den store stygge burken... Vil ha ny!

Anbefalte innlegg

Har følgende PC: (Er stor, tung og bråker som et helv...)

P4 2,6GHz@3,4Ghz Northwood

Asus P4C800 Deluxe

512Mb PC3200 Ram

120Gb Maxtor HDD IDE

Radeon 9600pro Fireblade @ XT

Chieftec Matrix Bigtower

Waterchill CPU vannkjøling

En del vifter(120mm, 80mm, 60mm, 40mm) og katoder

Jeg irriterer meg grenseløst over dette store, stygge kabinettet og vil ha nytt... Nå! i tillegg sørger harddisken min for en del systemkrasj, den har av vane å kutte ut etter en tmes tid... Skjermkortet er flashet til XT og jeg har store problemer med bios, den fugerer utmerket med et annet XT kort.

Jeg vil ha:

CoolerMaster WaweMaster Sølvkabinett alu

Fortron/Source 400W PSU evt. Cooler Master 450W PSU

En ny SATA harddisk - Stillegående!

CPU kjøler - denne bør være stillegående. Jeg kommer nok ikke til å overklokke med den

Hva anbefaler dere?

Og hva kan jeg få for vannkjølinga?

-kj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller ha gått for et kabinett fra Lian Li, spesielt PC7BSCAND eller PC7ASCAND kan anbefales (har selv den svarte varianten). Lite, lett, sexy og utrolig billig for å være Lian Li. Behold den gamle PSUen din, det er nesten garantert ikke den som bråker mest i maskinen din uansett. Ville heller skaffet meg en vifteløs chipsetkjøler (denne, f.eks.) og en ATI silencer på skjermkortet pluss en god CPU-kjøler fra f.eks. thermalright.

:)

Lenke til kommentar

kabinett er helt opp til deg å velge, bare ta noe som er i aluminium, så du ikke ødelegger ryggen din på lan

fortron/source er nok det beste valget, ellers så er misten på microplex veldig bra og veldig veldig stille, sjekk den ut

seagate er stilles når du ska ha harddisk, selv går jeg for western digital da jeg ikke plages av at disken knatrer litt når den jobber den er ikke så bråkete egentlig, det kommer litt ann på personen som hører. jeg har selv 7 wd disker fra 40 til 200gb inkludert en raptor (raptoren bråker en del når den jobber mene 1gb ram fiksa det problemet :D) og er kjempefornøyd

denne kjøleren gjør jobben bra, og den er stillegående + at du kan skru opp vifta om det trengs en gang i blandt (kan bli mye varmere på lan enn heime i kjellern)

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CNPS7700CU

edit: det kan være en ide å kutte ut alle vifter under 80mm da de ofte bråker mye mer og gir mindre effekt, eller kjøp et lian li og få med relativt stillegående vifter, det jorgis linka til er veldig bra, og med bare 16db vifter så hører du de ikke, og de er bra nok også fordi det er 120mm

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Har bygd PC i et Wawemaster før. Je likte det veldig godt, siklet en del etter det, ettersom mitt er et bigtower i solid stål...

Asus P4C800 Deluxe er forresten et passivt kjølt hovedkort fra før ;)

Likte begge kjølerne, men jeg har også et budsjett å tenke på... :p

Edit:

sveinsel: gummistrikk...?

Endret av Ragnarok
Lenke til kommentar

det kan være at kjølerne er litt dyre, mene da er i alle fall den jeg linka til et bwdre valg fordi den er bra nok i haugevis til din cpu selv med litt overklokk, (om du sku ombstemme deg) og du trenger ikke kjøpe en vifte til den, som fort blir 100-150kr extra. og skulle det knipe så får du bare spare litt xtra grunker føre du kjøper

eller, om du har plass til den, kjøpe denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306555&cks=PRL

den er enda større :D

edit: det var en som hadde samme hk som deg og den passa fint i følge han, så da skulle det kanskje hjelpe på valget?

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

aluminium er ikke og anbefale skal man ha det stille nei. ta heller ett med alu finish og stålramme for mindre vibrasjonstøy. er bare snakk om 2-3kg ekstra, ikke akkurat noe og klage på ettersom pc'n får stå ifred på gulvet 99,9% av tiden.

billige gamle psu'er er ofte en stor støykilde, kan anbefale mist 500 watt, den er totalt lydløs.

edit: jeg har selv den bitspower cpu kjøler'n og den er stor ja og kjøler godt. men ikke fullt så stille som jeg liker det. byttet vifte på den så ble den lydløs den også. kan anbefale XP120 med en stille vifte som mulig. passiv NB kjøler trengs også, samt stillere kjøling til skjermkort og vibrasjonsdemping av harddisk. de bråker uansett merke.. har 300gb seagate selv og det er den som bråker mest i maskinen min selv etter vibrasjonsdemping.

syns du det blir for dyrt vil jeg anbefale og spare inn litt på kabinett ved og velge Coolermaster Cavalier 3, sort. ser veldig lekkert ut synes nå jeg. :)

Endret av phax
Lenke til kommentar

Hmm... Tviler på at jeg kjøper det kabinettet... :nei:

Har kikket litt på Cavalier III, et fint kabinett det også.

XP120 virker ganske grei.

Jeg har en gammel og dårlig 360W Chieftec PSU...

Edit:

Phax: :thumbup:

Hva med kommende BTX?

Endret av Ragnarok
Lenke til kommentar

jeg kan anbefale denne kombinasjonen:

- coolermaster cavalier 3, kabinettviftene på 5volt

- mist 500 watt

- passiv kjøling på skjermkort og northbridge

- vibrasjonsdempa seagate harddisk

- XP120 + stille papst vifte

da har du ca samme oppsettet som meg og det er tilnærma lydløst, sover med maskinen 1,5-2 meter fra hodeputa uten at det plager meg.

jeg har ikke XP120 da, har en modifisert utgave av bitspower cpu kjøler'n, men det var litt strev og bytte vifte på den så anbefaler det ikke.. ;) og x120 er en mye bedre kjøler uansett så. en stille papst vifte på lav volt gjør nok susen. blir overdøva av harddisk uansett.

Lenke til kommentar

Synes også at Cavalier 3 er en lekkerbisken. Dessuten har det 120mm vifteplasser, og koster mindre enn wavemaster. Sistnevnte har sikkert andre fordeler fremfor Cavalier da, men jeg vet ihvertfall hvilket jeg ville valgt.

Samsungs nye serie harddisker gjør det bra i test, og støtter NCQ om du skulle finne på å bytte hovedkort :-)

Lenke til kommentar

Stenges for dårlig bruk av emnefeltet, se forøvrig sticky/annonsering.

Ved kjøp:

Et godt emnefelt bør si noe om busjettet ditt, hva maskinen skal brukes til. Har du bestemt deg for AMD/Intel kan dette også med fordel inkluderes.

Døme på gode emnefelt:

•  

• Kontor-PC til under 5000 kr. (Sier noe om bruksområde om budsjett)

• Ny Stille-PC til 10000 kr.

• Spill-PC AMD64 og GeForce under 15K (Valgt merke og sier budjsett).

Ved salg:

Er du ute etter pris på din gamle pc, pc deler kan du opplyse om alder og event. hvilke delere det gjelder. Du trenger ikke prøve å presse inn alle delene hvor du etterspørr pris, men det kan være en fordel å legge inn de som du forventer vil ha høyest verdi.

Døme:

•  

• Selge-PC: AMD 1Ghz, 256MB RAM, 180GB HD mm. 3år

• Selge-deler: 2x256MB Noname RAM, 120GB HD

• Selge-PC: Dell P4 2.4GHz 3 år gammel

Merk dog at dette er dømer, det en etterlyser er mer informasjon enn at du skal selge pc eller deler!

Du er alltid tjent med et informativt emnefelt slik at de som event. kan hjelpe deg finner den.

Minner forøvrig om forumreglene:

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...