Gå til innhold

Får man lønn mens man går rekruttskolen?

Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rekruttskole er også for å luke ut uegnede personer som slapp gjennom på sesjon, eller personer som ikke fikk slippe militærtjeneste på sesjon. Det er selvfølgelig fysisk trening, men for det meste fysiske tester der befalet lager anbefalinger på hva slags tjeneste rekrutten er egnet til. Så hvis man vil ha en rolig militærtjeneste er ikke rekruttskolen stedet å leke Rambo på... da kan det fort bli tjenste i infanteriet.. :p

Lenke til kommentar
Joda, så lenge du er inne så lønner de deg, men "lønna" er IKKE mye å skryte av, men du overlever :)

Skal ta lærlingtida og 1. gangstjenesten samtidig, men allikevel får jeg bare lønn som vanlig vernepliktig 1. året. Men det er vel snakk om i overkant av 120,- dagen? Er ikke helt sikker på hvor mye det er, men det kommer fort opp i 4000,- hver måned, og når kost og losji dekkes av forsvaret blir det fort mye penger av det. :)

Lenke til kommentar
Så hvis man vil ha en rolig militærtjeneste er ikke rekruttskolen stedet å leke Rambo på... da kan det fort bli tjenste i infanteriet.. :p

Da vet jeg akkurat hvem jeg skal leke under rekruttjenesten ;):tease: *Ønske seg til infanteriet* :love:

Tro meg, du vil IKKE ha infanteri-tjeneste. Det er den værste tjenest IMO du kan få.

Lenke til kommentar
Så hvis man vil ha en rolig militærtjeneste er ikke rekruttskolen stedet å leke Rambo på... da kan det fort bli tjenste i infanteriet.. :p

Da vet jeg akkurat hvem jeg skal leke under rekruttjenesten ;):tease: *Ønske seg til infanteriet* :love:

Tro meg, du vil IKKE ha infanteri-tjeneste. Det er den værste tjenest IMO du kan få.

Jo det er nettopp det jeg vil :yes: Har søkt meg til infanteriet, men det er jo ikke sikkert at jeg kommer inn. Synes det ser kult ut å være "i fronten", og skal kunne klare å komme meg gjennom uansett hvor hardt det er. :w00t:

Lenke til kommentar
Det er mulig at jeg blir å få lønn som korporal, men er usikker.

Da tror jeg at du får 15kr-20kr mer om dagen. Sånn var det hvertfall for de som ble korporaler i troppen vår.

Hva er egentlig dimmepengene på nå? Jeg fikk 7500kr, men har hørt at den skal økes kraftig.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig dimmepengene på nå? Jeg fikk 7500kr, men har hørt at den skal økes kraftig.

her står det at den økte litt i 2004, men her kan du lese "Vil øke dimmepenger: Regjeringen går inn for å øke dimisjonsgodtgjørelsen for vernepliktige fra dagens 8.900 kroner til 15.000 kroner fra og med 1. januar neste år, etter fullført tolv måneders førstegangstjeneste."

dette bekreftes på statsbudsjettets hjemmesider.

Førstegangstjeneste - statushevende tiltak

Praktiseringen av en selektiv og differensiert førstegangstjeneste og verneplikt er en stor utfordring med tanke på byrdefordeling og rettferdighet. Det legges derfor opp til at de som gjennomfører førstegangstjenesten skal belønnes i form av en rekke statushevende tiltak, herunder en heving av dimisjonsgodtgjørelsen. Det er i budsjettet for 2005 lagt inn en kraftig økning av dimisjonsgodtgjørelsen, fra 8 900 kroner til 15 000 kroner, noe som utgjør om lag ett semesters (5 måneder) stipend i Lånekassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...