luser32 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Jeg vil gjerne sette opp egen webserver, med apache. Er dette et eget operativsystem, eller er det bare et tillegg til Linux, Unix, MS Windows osv.? Hva vil dere anbefale å bruke for webserver? Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Apache er et program, ikke OS. Kan brukes på de fleste OS mellom himmel og jord Apache er "the one" for web. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Ok, jeg tror jeg skjønner:) Men jeg har en elgammal pc som var bra i 1998 eller no. Den kjører windows 98, 500 mhz pentium 3, 128 mb ram, burde jeg heller bruke et annet OS på pc-en, om det i det hele tatt er mulig å bruke den som webserver da:P Lenke til kommentar
Palme Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Av sikkerhetsmessige årsaker vil det være lurt å ikke kjøre Apache på en win 98 maskin.. Kan jeg kanskje anbefalle å sette opp maskinen din med en enkel Linux distro? Kanskje Fedora? Vist du velger å ikke bruke Linux, er det fult mulig å kjøre Win2k på den maskinen du beskriver. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Hva med FreeBSD? Eller er det Fedora som er det beste? Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Hva med FreeBSD? Eller er det Fedora som er det beste? Smak og behag Selv finner jeg Fedora for ustabilt. Kjører FreeBSD 5.4-STABLE på denne burken, samt OpenBSD 3.6 på en av testburkene. FreeBSD er meget godt egnet til server, og hvis du spør smart får du som oftest svar på spørsmålene dine (vil dog være forsiktig med å spørre på mailinglisten uten å ha lest gjennom Håndboken). Bare legg meg, evt. Stigfjel til på MSN Vi hjelper deg med det vi kan (så lenge du ikke plager oss mens vi spiser middag ). Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 http://www.devside.net/ Her ... knallbra opplegg. Du kan laste ned en pakke med apache, mysql, php med pear, phpMyAdmin(for å dille med mysql), alt er ferdig konfigurert og satt opp, du installerer på vanlig liksom. Knallbra opplegg når man er newbee, og vil fort opp å gå og dille. Skulle du få lyst å legge til java, jsp med tomcat så er det veiledning for det ... og masse annet rart you name it. Men lover ikke at det er "sikkert" og slikt, men det funker og er bra opplegg for å bli kjent. Tweake, dille og dalle kan man ta underveis. Anbefaler den sia til alle som vil begynne, bedre finner du ikke for win-platformer Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 (endret) Men det er ikke støtte for Linux evnt. FreeBSD da:( I såfall må jeg skaffe meg et nyere win OS til den pc-en M;en det så utrlig bra ut da:D Endret 13. mai 2005 av luser32 Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Men det er ikke støtte for Linux evnt. FreeBSD da:( I såfall må jeg skaffe meg et nyere win OS til den pc-en M;en det så utrlig bra ut da:D Det er da bare å lese dokumentasjon Google er en fin bil. Og med FreeBSDs Ports, kan du enkelt installere haugevis med serverapplikasjoner Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Takker for svar, får se hva det blir til:) Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Forresten, fins det noen norke guider for hvordan man setter opp egen web-server fra scratch, med alt fra OS webserver prog. til å legge det ut på net osv.? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Ville brukt Slackware på den da, men som Serviset sier, det er smak og behag. Som sagt før så har jeg ingen erfaring med *BSD og System V UNIX Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Forresten, fins det noen norke guider for hvordan man setter opp egen web-server fra scratch, med alt fra OS webserver prog. til å legge det ut på net osv.? Her er en guide til FreeBSD: cd /usr/ports/net/apache13; sudo make install clean cd /usr/ports/net/mod_php4; sudo make install clean cd /usr/ports/databases/mysql41-server; sudo make install clean Dette er en fin start. Det er også en port som heter instant-server, som installerer typiske server-applikasjoner. Den installerer du ved å kjøre cd /usr/ports/misc/instant-server; sudo make install clean. Det må eventuelt noe tweaking til for at ting skal funke Her er også en grei basic-HOWTO (på engelsk). Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 14. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2005 Takk:D Legger det inn nå, så får vi se åssen det går:) Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 14. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2005 Nå har jeg instalert FreeBSD 5.4, cd1.iso(håper det var den riktige) MEn jeg har fått et problem, det skjer noe feil under instaleringen:(, og nå kommer jeg ikke inn på pc-en. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Nå har jeg instalert FreeBSD 5.4, cd1.iso(håper det var den riktige) MEn jeg har fått et problem, det skjer noe feil under instaleringen:(, og nå kommer jeg ikke inn på pc-en. Hva er feil? Kommer du til en tekstbasert login, alà DOS? Det er standard i FreeBSD. Skriv root på login og det passordet du satte for root under installasjonen Det kan forøvrig ha vært at du ikke partisjonerte disken under installasjonen. Jeg vil egentlig anbefale deg å ha en ""guru" eller ihvertfall en kompetent som kjenner systemet i et samtalevindu i MSN, ved siden av deg på en stol eller med deg på telefon. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Aner ikke hva jeg gjorde, men etter det 6. forøket så ser det ut som det gåt, nå funker instalasjonen ihvertfall:) De forrige gangene så gikk den ut av instalasjonen etter 1 sekunder. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Jaja, instaleringen gikk bra, men det gjorde ikke oppstarten, warning og failure med ad0 Kanksje jeg går for Fedora istednefor, men snakker med deg over msn, så får vi se hva som kan gjøres:P Endret 15. mai 2005 av luser32 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Før du går over til Fedora: prøv slackware! Kan lastes ned på www.slackware.com. Edit: kan godt hjelpe deg med det over msn. Endret 15. mai 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå