Gå til innhold

Slå av maskinen med Slackware

Anbefalte innlegg

Hei! driver å leker meg med en slackware server jeg satte opp.

men jeg har enda ikke funnet noen god måte å skru av maskinen på.

når jeg bruker

# shutdown now

så avslutter den bare alle prosessene, men datamaskinen fortsetter å kjøre og jeg må holde knappen inne 5 sekunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv: shutdown -h now

ellers kan du installere ACPI kernelet fra CDen om du har støtte for ACPI på maskinen din. Da kan du få maskinen til å avslutte på en kontrollert måte når du trykker av/på knappen

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere så må du ha støtte for ACPI i kernelen for å bruke off knappen. Installer bareacpi.i kernelen.

Slackware ACPI Howto:

su
wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-10.1/kernels/bareacpi.i/bzImage
cp bzImage /boot
ln -sf /boot/bzImage /boot/vmlinuz
lilo

Restart maskinen og du har nå støtte for ACPI.

objorkum: off knappen er bare en "snarvei" til shutdown -h now, så den fungerer like bra.

Lenke til kommentar
shutdown -h now fungerte ikke.. serveren surrer og går. men abre prosessene er avslutta.

rettelse.. serveren lyser.. men er helt stille

Det betyr at du fremdeles ikke har ACPI støtte. Gjorde du som jeg skrev lengre opp?

Lenke til kommentar
Som sagt tidligere så må du ha støtte for ACPI i kernelen for å bruke off knappen. Installer bareacpi.i kernelen.

Slackware ACPI Howto:

su
wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-10.1/kernels/bareacpi.i/bzImage
cp bzImage /boot
lilo

objorkum: off knappen er bare en "snarvei" til shutdown -h now, så den fungerer like bra.

Off-knappen?

Jeg snakka om kommandoen "poweroff" som blei nemnt over her... Er nok ikkje heilt bra å køyre den...

Om ein legg inn 2.6-kjerna som er med Slack, har den ACPI-støtte òg.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Slackware ACPI Howto:

su
cp bzImage /boot
lilo

Jeg la inn hele denne og gjorde som du sa.. serveren lyser fortsatt etter å ha kjørt shutdown -h now

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...