Gå til innhold

Skal kjøpe enda en RAM brikke, har ikke peiling!

uberhunter

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen.

Jeg har nå merket at mine 512 ram begynner å bli veldig lite for det jeg holder på med nå for tiden, og har tenkt å skaffe meg 512 til (evt 1024). Men dessverre så har jeg ikke peiling på slike ting, derfor trenger jeg dere eksperters hjelp :)

Jeg har hørt at brikkene må være av samme type, hva mener dere med dette? (ddr og sdr?)

Hva er mest lønnsomt å kjøpe (ikke den billigste, men ikke den dyreste heller)?

Hvor ser jeg hva jeg har fra før? Og hva betyr informasjonen som står der?

Takker for all hjelp!

Mvh. Martin :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan di gi mer informasjon om systemet ditt? Finn informasjon i CPU-Z og Everest.

Hvis du har et Athlon64- eller et Pentium 4 s478-system må du ha DDR-RAM spesifisert for minst PC3200-hastighet, altså DDR400.

Hvis du har et Athlon XP-system må du ha DDR-RAM spesifisert for minst PC2700-hastighet, men jeg vil anbefale PC3200 allikevel.

Hvis du har et Pentium 4 s775-system må du høyst sannsynlig ha DDR2-RAM spesifisert for PC4000-hastighet, altså DDR533.

Lenke til kommentar

Tusen takk endre bjornsvik, det hjalp meg mye. Jeg har Pentium4 s478, så det blir DDR400 da. Men du sa minst, jeg får bedre resultat hvis jeg kjøper en brikke med høyere hastighet?

edit: Det jeg har fra før er 2x256 DDR-SDRAM, vil dette påvirke det nye om jeg kjøper en DDR400 512 brikke som du har forklart meg? Begge to hadde en max hastighet på PC3200 (200mhz)

Endret av uberhunter
Lenke til kommentar

Jeg sa minst fordi hvis du skal overklokke trenger du RAM spesifisert for mer enn PC3200 (evnt. har veldig stramme timings), men du virker ikke som typen som holder på med sånt. ;) Så du kan trygt kjøpe PC3200 og bli godt fornøyd med ytelsen.

Dine to gamle 256 MB-brikker vil fint kunne kjøre sammen med en ny PC3200-brikke siden de begge er spesifisert for PC3200-hastighet.

En annen (litt ubetydelig) ting er det at de to gamle 256 MB-brikkene muligens kjører i dual-channel-modus (hver av brikkene er koblet til hver sin minnekontroller, dette gir en del høyere minneytelse). Men hvis du putter inn én enkelt 512 MB-brikke i tillegg til de to på 256 MB, vil denne modusen gå av og du vil tape litt minneytelse. Det mest optimale for å beholde dual-channel er å kjøpe to 512 MB-brikker slik at du har et parvis antall brikker i maskinen. Da vil dual-channel bli aktivert igjen. Du vil da kunne enten ha 1 GB (512 MB + 512 MB) eller 1,5 GB (256 MB + 512 MB + 256 MB + 512 MB).

Men det er absolutt ikke noe must. Du bestemmer selv hva lommeboken vil hoste opp, og det er viktigere å ha nok RAM (holder med 1 GB) enn litt høyere minneytelse, samtidig som man ikke bruker unødige penger.

Edit: Den brikken du har kjøpt er av aller ypperste klasse (veldig god overklokkings-RAM), men du vil nok ikke få brukt dens potensiale så lenge den står sammen med det to gamle brikkene. Et screenshot av 'memory'-delen i CPU-Z vil vise hvilken klasse de gamle brikkene ligger i. Denne ville nok egentlig holdt til ditt bruk.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Tusen takk igjen endre, de to brikkene jeg har kjører dual-channel, en i #1 og den andre i #3. Jeg vil altså merke stor forskjell, og brikken(e) jeg kjøper vil vise større ytelse hvis jeg kjøper nå to av den jeg linket (setter ned i #2 og #4)?

Igjen, tusen takk for all hjelpen :)

edit: Ellers kjøper jeg den brikken du netopp linket (fikk ikke lest det ordentlig før nå, dette virker som det beste alternativer til nå :)), for jeg tror gjerne at 1600 kroner ikke er verdt å bruke til de formålene jeg trenger den til.

Men hvis jeg da hadde kjøpt to av den brikken du linket til, ville jeg da merke forskjell pga. dual-engine?

post-223-1115933337_thumb.jpg

Endret av uberhunter
Lenke til kommentar

Du vil nok ikke merke forskjellen på dual-channel, men heller forskjellen mellom 1 GB og 1,5 GB (hvis den er mulig å merke).

Man kan veldig sjelden merke forskjell på dual-channel og single-channel, og hvis man overhodet merker det, er forskjellen igjen utrolig liten.

Men igjen er det greiere å ha 2x512 MB til senere systemer, enn 2x256 MB + 1x512 MB, men dette er selvfølgelig ting du må ta stilling til selv og vurdere hvor mye penger du vil legge i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...