Gå til innhold

EXIF / IPTC informasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har omsider tenkt å begynne å rydde litt i bildesamlinga mi, og lurer på et par ting.

Jeg vil skrive kommentarer/captions til bildene, og disse vil jeg da gjerne skal følge bildefila.

Når jeg skriver captions i Picasa ser jeg at dette blir lagret som en IPTC kommentar. Er dette måten å skrive kommentarer på, eller finnes det noe tilsvarende i EXIF som jeg bør benytte?

Noen tips til programmer som henter ut mine captions fra Exif eller Iptc og viser meg dem på en fotoalbum-aktig måte?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er det kun et felt i EXIF for å registrere sånt og det er et comment-felt. I IPTC har du mange felter å velge mellom, så jeg anbefaler å bruke disse. Se oversikt over felter her: http://www.iptc.org/download/download.php?fn=IIMV4.1.pdf

Har snekret et program selv for enkel registrering av valgfrie IPTC-felter da jeg ikke fant noe program som kunne utføre dette på noen akseptabel måte. Mange programmer KAN gjøre det, men jeg synes de fleste er veldig tungvinne.

For å rapportere EXIF/IPTC er jeg ikke sikker - finnes sikkert mange fotoalbum-programmer som kan dette.

Henrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...