Gå til innhold

Noen spm. om Silent Hunter III

Anbefalte innlegg

Fikk nylig tak på det fantastiske spillet Silent Hunter 3, og har tatt alle tutorials..

Men når jeg satte ut på mitt første oppdrag var det en del jeg lurte på.. noen ting fant jeg ut.

MEN, har noen spørsmål.

Er det noe bedre fremgangsmåte når man angriper om natten?

Hva er beste fremgangsmåte når du oppdager et skip?

Skal du sende noen rapporter eller noe før du angriper?

Det eneste som er og si på dette spillet er at enkelte ting er litt dårlig forklart..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har spilt det litt, kan jo skrive litt...

1) Finne retningen på skipet.

2) Legge seg riktig avstand fra retningsvektoren til skipet (fra der skipet kommer til å gå).

3) Skyte en torpedo når torpedobanen er kortest.

4) Se fin eksplosjon

5) Komme seg ¤#%& vekk derfra, før fly\fregatter kommer!!

Lenke til kommentar
takker for forklaring..

ett til..

I briefingen min står det at jeg skal patruljere en grid. Betyr det at jeg skal skyte mot handleskip og krigskip, eller at jeg bare skal observere?

skulle tro det bare innebærte å kjøre rundt å sjekke ting, eventuelt skyte på de om de skyter på deg eller noe

Lenke til kommentar

hele spillet generelt handler om å jakte på og synke skip..

Ser du et skip, så går du i periscope dypde, kommer deg narme skiper, og fyrer av en torpedo..

På briefingen, så står det f.eks. "Patrol Grip BF29 for 24 hours" elns..

Da skal du komme deg til den plassen, senke alle fientelige skip du møter på (handelsskip er best å synke, IKKE synk nøytrale skip!!).

Så når du kommer til den grid'en du skal patruljere, så går du i sikksakk rundtom i den i 24-> timer..

Finner du ingen skip å synke, så anbefaler jeg at du stikker og leter rundt f.eks. england etter noen skip å synke..

Men som sagt, går fint at du ikke synker noen heller, men de liker best at du synker, siden det er det som er oppdraget til en tysk ubåt. ;)

Og du ER en tysk ubåt ;)

Lenke til kommentar

faen, jeg får ikke til å få kontakt med et skip.. sonarmannen min sier at vi har et handelskip som går i den og den bearingen, og når jeg begynner og jakte på skipet, forsvinner det etter kort til. Jeg legger meg litt på siden av retningsvektoren til skipet, men tror ikke jeg har nok fart.. hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar

Kun jakt på skip du ser..

Kan du ikke se et skip, så ikke bry deg om å jakt..

Får du beskjed om at det kommer en convoy, så går du flank ahead på overflaten, og stopper foran dem..

Vent der..

Eneste de som er verdt å løpe lange distanser for å få tak i.. ;)

Lenke til kommentar

Det fine med å angripe om natta er at du er meget vanskelig å få øye på. Kombiner dette med høy sjø så kan du stort sett holde deg på overflata når du angriper om du vil. Bare husk at jo fortere du kjører jo lettere er det å se deg.

Hvordan finne fienden.

Når du er ute på oppdrag, dykk til 15-20m en gang iblant, sjekk hydrofonen etter kontakter, skifte kurs for å sjekke blindsonene og fortsett deretter den opprinnelige kursen. Hvis du kjører på 1024x tidskompresjon vil du ofte se at spillet sakker ned hvis det er fiender i nærheten, du kan bruke dette til din fordel ved å sjekke hydrofonen når slikt skjer. :) Kan også være verdt å sjekke ut nordkysten av Irland, plenty med konvoyer som passerer det området.

Hvordan komme til fienden.

Hvis du enten får en fiendtlig radiokontakt, altså et (rødt) ikon som spretter opp på kartet ditt, eller du har plotta kursen til et skip ved hjelp av hydrofonen, men vet ikke helt hvor du best burde kjøre for å komme på skuddhold, så kan kanskje dette hjelpe: trekk ei linje langs kursen skipet er på vei. Trekk så ei linje fra din båt direkte til der fienden befinner seg. Mål vinkelen mellom de to linjene. Last ned MS Powertoy Calculator (eller bruk f. eks. en Ti-83 eller lignende). Velg view->advanced options->degrees. Skriv deretter inn følgende: "asin((kontaktens hastighet*sin(den målte vinkelen))/din hastighet)". Følg så den vinkelen du regnet ut og du vil treffe omtrent eksakt på fienden. Det hjelper å plotte kursen din litt foran slik at du ikke ender opp ved siden av, men heller foran fienden for å kunne sette opp et angrep.

Hvordan renown regnes ut.

Du får 500 renown for å komme deg til patruljeområdet, 200 hvis du patruljerer i 24 timer og 100 hvis du returnerer til basen (og velger "dock at"). Bortsett fra dette er det fritt fram hvor du senker skip. For å senke skip får du 1x for fiendeskip, -1x for nøytrale og -10x for skip på ditt lag. Så la oss si du senker et passasjerskip, det har en verdi på 870 renown. Du får da 870 hvis det er en fiende, -870 hvis det er nøytralt og en solid -8700 hvis det er vennlig. Dette er videre justert av vanskelighetsgraden du spiller på: Dess mindre realistisk du spiller dess mindre poeng får du.

Endret av Amnio
Lenke til kommentar

En ting som plager meg er at jeg kun får ca. 200-800 i renown på hvert oppdrag..

Jeg stikker ut der jeg skal.. senker som oftest noen skip på vei der til..

Patruljerer i ca. 24-48 timer .. (ser alltid at det er godkjent (F8))..

Så når jeg er ferdig der, så pleier jeg å leite litt rundt england og synke noen skip der..

Pleier å synke ca. 5-10 skip hver gang jeg er ute..

Så når jeg ikke gidder å leite mer, så trykker jeg escape, quit mission elns, så den gå home eller hva det står..

Men fatter ikke hvorfor jeg får så lite renown.. :no:

Lenke til kommentar
En ting som plager meg er at jeg kun får ca. 200-800 i renown på hvert oppdrag..

Som sagt:

Dette er videre justert av vanskelighetsgraden du spiller på: Dess mindre realistisk du spiller dess mindre poeng får du.
Hvis du vil sjekke hvor mye renown et skip er verdt kan du gå til "..\SilentHunterIII\data\Sea" for så å gå inn i underkatalogene der og lese i cfg-filene til skipa. For å kjapt sjekke hvilket skip du ser på, ta en kikk på x__sil.tga i katalogen. Spillet faktorer inn hvor mye grunnverdien i renown er for et skip, før det justerer belønninga hovedsaklig etter vanskelighetsgrad. Et eksempel: hadde et oppdrag der jeg sank 14 handelskip og 5 krigskip. Fikk kun 1711,05 renown for dette da jeg spilte på ca. 35-40% vanskelighetsgrad. Hadde jeg klart det samme på 100% ville jeg fort fått nesten 5000 eller deromkring. Husk også at _kun_ fiendtlige skip gir positiv belønning.

En annen ting som kan være verdt å merke seg er at fullfører du treningsoppdragene så vil du starte med litt mer renown enn hvis du ikke fullfører dem. (+1000 eller no)

Endret av Amnio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...