Gå til innhold

Drittlei alle LCD-tilbudene uten DVI

Anbefalte innlegg

Det siste i rekken:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6815

2 395,00 virker jo som en veldig grei pris for en 19" LCD? Når man trykker på linken viser det seg selvsagt at den ikke har DVI-tilkopling. Så hvorfor irriterer jeg meg over dette?

For det første, å ha DVI-tilkopling på en skjerm har tilnærmet null ekstrakostnader for en produsent. De ser derimot en nytte i å differensiere, slik at man som oftest må betale mye mer for samme skjerm med DVI. Slik kan det skapes en kunstig produktdifferensiering, og de tjener mer.

For det andre, dualhead og DVI-kontakter på skjermkort har vært standard på nesten alle nye skjermkort i over 4år nå. Å i det hele tatt lage skjermer som ikke har DVI-inngang er derfor en anelse frekt mot kundene der ute... ihvertfall når vi ser på den uforholdsmessige store andelen av LCD-skjermer som leveres uten DVI.

Og det tredje, annonseringen som altfor ofte ikke nevner mangelen på DVI-inngang før man trykker seg inn på produktdetaljer.

Så det ser ut som jeg må forsette å vente... Ikke så lett å finne en bra 19" LCD med DVI til den prisen der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal komme med et par eksempler for å illustrere hvor dominerende disse skjermene uten DVI er:

Netshop weekendtilbud:

Viewsonic LCD 17" VE710S Sølv/Sort

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4490

1750,-

Analog

Netshop ukens tilbud:

Proview 19" LCD UK-913 16ms sølv

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6815

2395,-

Analog

Komplett, ukens tilbud:

LG 19" LCD L1930SSNT TCO-99 Silver Light View

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308063&cks=WYO

2495,-

Analog

Komplett, ukens tilbud:

Videoseven 19" LCD L19PS TCO-99 21ms (14/7), 500:1, 1280 x 1024

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308568&cks=WYO

2295,-

Analog

De har ikke engang skjermer med DVI i tilbudslistene sine, noe som bare øker frustrasjonen for meg som er på jakt etter noe med DVI. For å sjekke de skjermene som er aktuelle for meg, er det knapt noe poeng i å lese tilbudslistene lenger, da de sjelden legger ut disse skjermene der. Hvorfor må skjermer uten DVI dominere i annonsering når DVI har vært standard på skjermkort så lenge?

Lenke til kommentar

en mulighet er at produsentene produserte enorme mengder med skjermer uten dvi, da skjermer med dvi ville få en tilleggsavgift i eu. Kanskje det ble produsert en smule for mye og derfor ser vi på tilbud overalt om dagen?

Dessuten har ikke mange dvi på skjermkortet sitt. Nerdsa på hw har det selvfølgelig, men den normale mann i gata har det ikke ;)

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på integrerte skjermkort, så har du nok rett. Men så godt som alle løse, separate skjermkort solgt de siste årene, inkludert de installert i ferdigmaskiner, har DVI. Jeg trodde denne avgiften på DVI var veldig lav, og i tillegg en ting som var nytt i år? Isåfall mener jeg at det ikke forklarer hvordan denne analog-LCD trenden har vært her hele tiden, og ikke er helt ny nå.

Forøvrig så er det jo enda et eksempel, nemlig hva en entusiastside som hw.no velger å omtale, i dette tilfelle analoge LG L1915S:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=15205

Lenke til kommentar

DE aller aller fleste har faktisk ikke fornyet sin pc på flere år. Bare ta hw der hoveddelen av amd brukere ennå sitter på socket a hovedkort ;) Tank hvordan da resten av verden er ;)

Dessuten at en avgift er lav er i og for seg greit, men du vil bli overrasket over hva folk kan finne på å spare på. Var på ferie i Sahara i fjor sommer. Noen turister mente oppriktig at en hel gruppe (jeeps) skulle kjøre en omvei på 2 timer, slik at de kunne spare 1,50 på en flaske vann. Helt utrolig!!

Men jeg er jo enig med deg at en skjerm må ha dvi. At hw tester analoge skjermer, så må de jo det og. Hw tester tross alt mange skjermer ;)

Men nå så jeg en riktig godbit på nertshop sin weekendtilbud. En LaCie 20" og den har DVI ;)

Lenke til kommentar

20" får nok vente til en av dem dumper under 5k... Dell sin er riktignok ikke så langt unna. Men jeg har tittet på 17" til rundt 2k i det siste for et billig 3-skjerms oppsett, og det var derfor jeg ble frustrert over å se så mange tilbud, men så få med DVI. Når i tillegg 19" koster såvidt over 2k, så ble disse også aktuelle for meg, men akk.... ingen av de gode tilbudene hadde DVI :(

Lenke til kommentar

Det er nok flere årsaker til denne fokuseringen på analog tilkobling. Først og fremst ligger tanken om bakoverkompabilitet. Det er et faktum idag at majoriteten av PC-brukere faktisk sitter uten digital utgang på skjermkortet. Det er greit at de fleste nyere skjermkort kommer med DVI, og har gjort det en stund, men det er utrolig mange PC-er der ute som ikke har blitt oppgradert på lenge. I dag selges det også ekstremt mange PC-er med integrert grafikk, og tallet vokser faktisk bare. Tenk bedriftsmarkedet - det gjør LCD-produsentene.

Vidre kommer segregering av markedet. Det finnes vel knapt en produsent idag som ikke har modeller med DVI-inngang. Dette er mer lukurativt enn kun D-SUB, og dermed må disse prises høyere, og alle lavprismodeller må komme uten DVI. Det er faktisk ikke så lenge siden vi også så at mellomklasseskjermene kom uten DVI, men her har det bedret seg.

TIl slutt dette med tilbudene. En LCD-skjerm er en dyr vare, til tross for den radikale prisutviklingen de siste årene. Så lenge det koster over 1000 kroner vil mannen i gata være prisfokusert. Prisfokuset medfører at man foretrekker en billig skjerm enn en dyr en, og dermed styres ukens tilbud av de billigste produktene for å gjøre det mer lukurativt å handle.

Vi er, som det er påpekt, entusiaster. Det legges ikke til rette for oss, for selv om vi handler dyrere produkter så er det ikke vi som står for volumet. Volum er viktigere enn margin, så det er massene produsenter og selgere sikter seg inn på. Ting har blitt bedre, og vil fortsette å bli bedre, men det tar tid.

PS; jeg husker den perioden vi stort sett testet hi-end-skjermer. Folk syntes det var kult å lese, men tilbakemeldingene var gjennomgående at vi måtte begynne å teste produkter i en prisklasse man har råd til. Forøvrig var LG-skjermen den tredje mest populære skjermen i prisguiden siste tre uker før den ble testet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...