Gå til innhold

Hvilket minne gir mest for pengene. (Socket 754)

ZoLaMont

Anbefalte innlegg

Hei alle forumbrukere :D

Jeg sitter nå med et Gigabyte hovedkort Det er som topic sier socket 754. Problemet mitt er bare det at jeg nå sitter med latterlige 256 ram. Hadde 512 men av en eller annen merkelig årsak, fikk jeg ikke de gamle brikkene til og virke sammen på dette kortet da jeg oppgraderte. Hadde to apacer brikker

Brikke 1 : pc3200 cl3 256ram

Brikke 2 : pc2700 cl2,5 256 ram

Er det noen som hvet hvordan jeg kan kjøre disse brikkene sammen?

Men det jeg ser for meg er et innkjøp av nytt minne. Har hørt at amd er "glad" i lave timings, fremfor økt båndbredde.

Lurer da på hvilket minne det ville være naturlig for en med ikke alt for god råd (les: student) og kjøpe.. Lurer på og kjøpe en 1024 brikke framfor 2*512. Dette med hensyn på videre oppgradering. Kan jo uansett ikke kjøre "dual ram".

Men på en annen side, så er jo ddr 2 og til og med ddr 3 på vei inn for fullt. så da er det kanskje ikke så mye vits å droppe all sosialt liv for høyt spesifisert ddr1 minne..

Har sett på disse

Alternativ 1

Alternativ 2

Det er sikke flere av dere på forum som har andre forslag, og jeg tar i mot med åpne armer.

Har hørt noe om minnebegrensninger på socket 754. har fått tak i dette skjemaet :

faq_amdguide.jpg

Hvilken betydning for det for minnevalget mitt.

På forhånd takk!

mvh minneløs forumbruker :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ååå...måtte stakkars lille ZoLaMont vente i...i...nesten en hel time på å få svar. :scared:

:roll:

Fra spøk til revolver:

For det første: Skal du overklokke eller ikke?

Det første alternativet er et minne som ikke har noen nevneverdige egenskaper fremfor f.eks disse fra samme produsent, eller TwinMos PC3200 1024 MB (nice-price-vinneren gjennom lang tid). Det er derfor unødvendig å betale de ekstra hundrelappene for det minnet.

Det andre alternativet er et høyytelses high-end overklokkingsminne som tåler hard klokking, spesielt på AMD64-systemer som det du har. Det er vel de billigste brikkene i den kategorien, men de er aldeles ikke dårlig. Hvis du skal overklokke bør du gå for disse.

Skal du derimot ikke overklokke kan du like gjerne gå for et av alternativene jeg listet opp under første alternativ. Men tenk nøye gjennom hva du vil med PC'en. Skal du overklokke eller ikke?

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

heihei, kjører "fsb" på 220 mhz nå, noe som er 20 høyere en normalt. går knirkefritt. Bor vel kanskje en liten overklokker i meg, jeg vet ikke.. Kan få tak i de kingston brikkene for 1500. Syntes det hørtes ut som en grei pris..

Skal jeg ikke tenke på hva slags brikker/brikke jeg skal kjøre med hensyn på den vedlagte tabellen i startinnlegget?

Takk for svar, og beklager hvis jeg var utalmodig..

Er det merkbar ytelsesforskjell på cl 2 og cl 2,5 og alle de andre timingsene på AMD?

Lenke til kommentar
Jeg kjører Gigabyte K8NNXP 150, det er også et 64bit system.

Jeg kjører det med TwinMos Twister 512, det er utrolig ustabilt.

Men jeg vet jo ikke noe om dette da. Men det er ramen.

Den første generasonene av brikkesett til Athlon64 (nForce3 150 og VIA K8T800) var veldig kresen på minnet. Det er nok sannsynligvis det som er problemet ditt.

Men med et nyere hovedkort (nForce3 250(Gb) eller VIA K8T800 Pro) er ikke dette lenger noe problem, og du kan velge omtrent alt mulig av minne. Ihvertfall så lenge du holder deg under to brikker.

Til trådstarter:

2 x 512 MB skal gå helt fin på ditt hovedkort. Og hvis du får de Kingston-brikkene til 1500,- så er det et meget godt tilbud (selv om det ikke gir så mange MB for pengene, men heller utrolige overklokkingsmuligheter).

Du vil aldri kunne merke forskjell på CL2, CL2,5 og CL3 når du bruker maskinen, men timingsene gjenspeiler overklokkingspotensialet, og hvis du skal klokke er det da bra med minne med lav latency. Jo lavere latency, jo bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...