Gå til innhold

Lefdal og uttalelse angående service

Anbefalte innlegg

God dag,

Var i kontakt med deg i slutten av februar mnd, angående en M65 som ikke fungerte. Dette samt behandlingen jeg opplevde i butikken.

Jeg fikk en ny telefon fra dere, men ikke papir på dette. Telefonen røk inn på service en gang etter dette grunnet batteri og software relaterte problemer.

Før service hadde vi prøvd software update via Siemens sine sider, dette fungerte ikke.

Når jeg henvender meg til serviceskranken, så ender jeg i en regelrett diskusjon med personen som skulle ta i mot telefonen. Det hevdes at siden telefonen ble byttet, så regnes ikke dette som avhjelp, og at jeg må levere 3 ganger med samme feil, og så 4. gang kan jeg få omlevert.

Det jeg undrer meg over er hvilket belegg i lovverket dere har for denne uttalelsen. Jeg antar at han hadde en diskusjon på kammert før han kom med uttalelsen, ettersom han forsvant et øyeblikk når jeg nevnte antall service osv.

Jeg motsetter meg ikke deres rett til å sjekke at telefonen ikke er slag eller fuktskadet før dere foretar omlevering. Men jeg motsetter meg de forhold at omleveringen ikke var avhjelp, og at jeg må levere til sammen 4 ganger før det blir foretatt noe.

Med vennlig hilsen

xxxxx

Jeg vet egentlig svaret selv, men vil ha synspunkter fra dere som leser posten.

Skal en butikk kunne hevde retten til at omlevering ikke er avhjelp og dermed kunne sabotere enn en servicehistorikk og undra seg ansvaret ved reklamasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å få et par ting på det rene først:

1. Var det en omlevering (altså ny salgspakke) eller var det en swap-enhet?

2. Var det butikken som prøvde oppdatering av programvaren fra Siemenssidene?

3. Spurte du om å få byttet i ny enhet, eller byttet de uten å høre med deg først?

Lenke til kommentar

1.

Telefonen ble byttet etter en uke. Ny salgspakning på DOA.

2.

Oppdatering av software er en tjeneste Siemens tilbyr. Hvis du ikke har kabel tilbyr de å sende deg en fraktfritt i enkelte tilfeller. dersom software update ikke funker, så er som regel svaret fra Siemens support og serviceansvarlig hos dem at den må inn for teknisk sjekk (de anbefaler selv at jeg prøver å oppdatere softwaren først)

3.

Hvis du tenker på i første omgang, så tilbød de heving eller omlevering. jeg valgte omlevering pga feilene. De VAR klar over feilene, det har jeg skriftlig.

Lenke til kommentar

Du kan heve kjøpet etter to mislykkede avhjelpsforsøk, gitt at de gjelder samme mangel. Mangelen må ikke være "uvesentlig", men det er den jo åpenbart ikke her.

At det er samme mangel, sees imidlertid fra "din side". Det trenger ikke være samme tekniske feil, men ha omtrent samme negative virkninger. Så lenge selger ikke diskuterer dette med deg, er jo saken (juridisk) klar.

Edit: Hvis jeg var deg, ville jeg droppet ny omlevering og skaffet meg en ny telefon et annet sted. Hevning innebærer at du har krav på pengene tilbake. Det er jo slitsomt å stadig måtte krangle med samme selger om feil på mobilen.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at om en telefon er DOA, så er jo det helt uvesentlig i forhold til reklamasjonsretten, da den ikke nevner noe som helst om DOA. Så det er som har skjedd her er at du har fått en telefon, den fungerte ikke, butikken omleverte - altså 1 reparasjonsforsøk.

Så har telefonen vært på service med softwaretrøbbel 1 gang, du sier ikke noe om hva som var trøbbelet første gangen, dermed vet vi ikke om det er samme feil.

Og nå er den altså inne igjen, du sier heller ikke hva som er feil her ;). (Ja jeg vet jeg pirker).

Det butikken sier om 3 ganger reparasjon på samme feil, og så 4 gang _omlevering_ er jo iallefall bak mål. Er 2 ganger med samme feil som enten fikses ved reparasjon eller omlevering, og så HEVING.

Spm er, hva var feil første og 3 gang?

Lenke til kommentar

som jeg sa til deg på msn.

Første gang:

sms stempling inkorrekt

manglende alfabet

dårlig batteri

andre gang

sms stempling feil

manglende alfabet

dårlig batteri

tredje gang

sms stempling

alfabet

dårlig batteri (denne gangen ble det målt til 1,5 døgn etter måte anbefalt av siemens)

var en REKKE andre feil og, men av latskap nevner jeg ikke alle

Lenke til kommentar

Og da har du rett på heving av kjøp.

Hvorfor bare tar du ikke å skriver hendelsesforløpet, printer ut gjeldende paragrafer fra forbrukerkjøpsloven, leverer de to lappene, telefon og kvittering inn på service, og sier "hei, jeg er her for å heve kjøpet på denne"?

Lenke til kommentar

Hva hadde du gjort om du var serviceansvarlig, og en kom uten kvittering på det han hadde sagt, og du vet at uten kvittering så får ikke du noe penger fra leverandør for telefonen, og dermed må den slås ut som tap? Han var i sin fulle rett til å nekte deg det.

Men du burde jo hatt kvittering på omleveringen da..lefdal burde gitt deg den, og du burde mast mer siden de ikke gjorde ;).

*stikker og lager pølse i lompe*

Lenke til kommentar

de gir seg neppe, men jeg sender purring på sjefen onsdag neste uke.

men kjøpte bike o-meter som avhenger av denne telefonen. jeg mener butikken er erstatningsansvarlig ettersom det er kontraktsbrudd fra deres side. viser til kapitel om erstatning i fkjl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...