Gå til innhold

Korleis dele internett med Win XP?

Anbefalte innlegg

I mitt private nettverk har eg desverre berre tilgang til trådløst internett. Eg har nettop instalert Linux på den eine pc'n og treng derfor internett sånn at eg kan få instalert driverane til det trådløse nettverkskortet og gcc til å instalre driverane med.

Så eg tenkte er at eg skal koble til den andre pc'n som har internett ved hjelp av ein kryssa tp kabel.

-Så det eg lurer på er korleis eg kan dele internett på win xp maskina?

Endret av rEaliTY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst trenger du 2 stk nettverkskort hvis du ønsker å dele internettoppkoblingen din. WinXP lar den nemlig ikke gjøre dette med mindre du har to kort i maskina.

Nettverkskort A tilkobles internett, og nettverkskort B kobler du da til linux-boksen din.

I egenskapene på kort A enabler du Internet Connection Sharing, og på kort B vil da IP-nummeret automatisk settes til 192.168.0.1 samt at en DHCP startes.

På linux-boksen setter du nettverksinnstillingene slik at den mottar IP fra DHCP.

Lenke til kommentar
Hvis han ikke har to nettverkskort, kan han ikke da bare sette statiske IPer?

Nei, han må ha 2 kort, eller 1 kort og 1 modem.

Dette er slik ICS i winxp fungerer desverre.

Man får enkelt og greit en melding om at man trenger 2 kort hvis man forsøker å enable ICS uten å ha to kort i maskina

Fra Help and Support Center:

The ICS host computer needs two network connections. The local area network connection, automatically created by installing a network adapter, connects to the computers on the home or small office network. The other connection, using a 56k modem, ISDN, DSL, or cable modem, connects the home or small office network to the Internet. You need to ensure that ICS is enabled on the connection that has the Internet connection.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...