Jimstar Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 hei.. Jeg har av en eller annen rar grunn fått for meg at jeg SKAL inn på media og komunikasjon om 2 år. Dermed må jeg ta livet av sosiallivet mitt og pugge som en hest hele året. Dette er fordi at snittet går oppimot 5...................... Jeg har tenkt til å sette meg ned en dag og lage en plan som inneholder hvor mye, og når jeg skal gjøre lekser. Men det som er, jeg har aldri har gått i 10, så vet ikke helt om det funker med en sånn plan. Noen som har puggetips? Hadde også vært fett om noen som faktisk har gått/går media kan oppmuntre mitt gærne valg. James Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 (endret) Når jeg skal lese på KRL, samfunnsfag og N&M, setter jeg meg ned med litt koselig musikk og leser gjennom alt stoffet rolig og prøver å få med meg hvert ord og koble det til ting tidligere i boken. Deretter går jeg gjennom alt stoffet på nytt og skriver stikkord mens jeg leser. (lagt ved et eksempel av et stikkordark jeg skrev foran en prøve) I matematikk er det løsing av oppgaver som gjelder, samt å finne flere måter til å forstå hva som skjer, og ikke bare pugge formler. F.eks analysere baklengsregning av formler du nettopp har lært. I norsk og engelsk hjelper lesing av voksen og moden litteratur meget godt på. Både skjønnlitteratur og fagstoff er nyttig. Endret 12. mai 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
acon Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Synes jeg får med meg mest ved å lese høyt for meg selv. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Et forslag fra min side: Blås i det, og søk allmenne fag i stedet.. Så får du høyere lønn når du er ferdig med høgskolen/universitetet... Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Blås i det, og søk allmenne fag i stedet.. Så får du høyere lønn når du er ferdig med høgskolen/universitetet... Du kan ha et poeng. På meg virker det som MK ikke er noe for arbeidsomme folk. Alle jeg vet om som går/har gått der sier det blir mye dødtid. Mitt inntrykk er at man har stor sjans for at allmenn er det rette valget om man er flink på skolen. Lenke til kommentar
Jimstar Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Et forslag fra min side: Blås i det, og søk allmenne fag i stedet.. Så får du høyere lønn når du er ferdig med høgskolen/universitetet... det er bare latterlig.. jeg har tenkt på dette en del, og jeg skal ikke gå ungdomskolen om igjen uansett hva. jeg gidder det bare ikke. Jeg vil bare ha tips til å holde ut. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Hehe... Ja ja.. Hver sin smak, men det er ikke "å gå ungdomsskolen om igjen".. Mange som tror det, men det er bare tull... Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Det spørs jo fullstendig hva man skal gå. Og Media og Kommunikasjon gir faktisk generell studiekompetanse. Hvordan det er med ekstrafag for å få spesiell studiekompetanse aner jeg ikke. Mulig du kan gjøre det som privatist. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Puggetips? Hmm... Start i 8.- eller 9.-klasse med å danne grunnlaget. Bl.a. matte og samfunnsfag i 10.-klasse er (nesten) ren repetisjon. Til tross for dette er 10.-klasse det verste jobbeåret på ungdomsskolen. For å få en god karakter i matte bør du lære deg til å ikke bruke regelbok så mye. Regelboken gjør deg avhengig, og mye av din hukommelse vil havne der hvis du leser mye i den på prøver. Når du regner matte bør du ha en viss automatikk. Lær deg ting i hodet, og lær dem godt. Glem helt at du har regelbok! Men hvis du først skal skrive regelbok bør du bør skrive ned formler og uttrykk, slikt som overflate/volum av kule/pyramide, kjegle, etc. En annen ting som kan være kjekt å ha i en regelbok er noen kompliserte oppgaver (f.eks. i geometri eller algebra/ligninger) der du bruker mange forskjellige elementer/formler/regler. Ellers bør du legge inn det du selv trenger. Et annet tips er å bruke mindre kalkulator, men dette er ikke så veldig viktig, ettersom du først og fremst skal kunne fremgangsmåten. Puggetips: Regn utfordrende oppgaver, og lær deg de enkleste regneoperasjoner til fingerspissene. Du kan prøve å løse en (forholdsvis enkel) ligning med minst mulig konsentrasjon, på kortest mulig tid. Etter hvert vil dette gå ganske automatisk og fort. I stilfagene (norsk og engelsk) bør du kunne skrive med godt språk, og ha kontroll på tegnsetting og tekstsjangre. Puggetips: Les noen ordentlige bøker med godt språk (Hobbiten er å anbefale) både på norsk og på engelsk. På den måten legger du merke til forskjellene språkene imellom, samt tegnsetting og setningsoppbygning. Skriv også et leserinnlegg til en avis for moro skyld. Det å skrive formelle tekster er god trening. Dette kan du gjerne blande med et samfunnsfaglig tema. I lesefagene (samfunnsfag, KRL og til dels NaM) bør du huske ting fra tidligere. Du bør kunne greie ut om et stort tema, og dele temaet opp i undergrupper. Det du skriver om bør kunne settes i sammenheng, og vinkles til andre ting. I KRL og samfunnsfag (også norsk) bør du ha egne meninger om ting, og ikke vær redd for å fortelle dem! Puggetips: Les! Sett gjerne opp ting skjematisk eller på stikkordsform, slik at det er lett å få oversikt. Du kan også lage en tidslinje og plassere viktige hendelser på den for at det skal være lettere å se hendelsene tidsmessig. Enkelte ting kan ha dårlig språk, være selvmotsigende, så det kan være greit å skrive om noe av det du skal lese. Bruk markeringspenn for å understreke viktige ting. Dette gjør det lett å skumlese papirene på morgenkvisten før prøven, i et friminutt, eller en annen stund med dårlig tid. Når du leser i skolebøkene kan det være kjekt å bruke binderser eller slike klebrige bokmerker for å markere kapitler eller annet. I de praktiske fagene (Khv, gym og musikk) er innsatsen i timen det viktigste. Vær klar til dyst i timene, og vis deg fra din beste side. Khv fokuserer på det kreative og det kunstneriske, og det er noe alle kan være. Gym fokuserer på innsats og holdninger, så vær blid, og ikke protester. Musikk fokuserer på musikalsk evne og interesse, og jeg er sikker på at du har oppfatninger om musikk. Prøv å fremme, fortelle om og forklare din musikksmak i en time. Når det gjelder NaM er det veldig kjekt å kunne matte. NaM henger veldig sammen med matte, så matte er derfor et viktig fag. NaM fokuserer veldig på forståelse, så prøv å sette ting i sammenheng. Hukommelse er også kjekt å ha i dette faget, og enkelte regler bør, i likhet med matte, sitte godt lagret i hukommelsen. Et eksempel er Arkimedes' lov. De øvrige tipsene for NaM har jeg allerede skrevet. Jeg håper dette var til hjelp! OBS: Husk at hjernen glemmer 80% av det du leser, så les mange nok ganger. PS: Husk at innsatsen i timene teller vel så mye som prøvene. NB: Ikke tro at smisking hjelper! Viktig: Ikke stol på egne internettkilder hvis du skal øve. La heller lærerne finne ekstra kilder til deg hvis du trenger det. Noter: Hvis du får en ekstra, frivillig lekse av en lærer, bør du absolutt gjøre den om du har tid! Jeg regner med at du allerede gjør alle de obligatoriske leksene. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 ***Blablablablabla*** Noter: Hvis du får en ekstra, frivillig lekse av en lærer, bør du absolutt gjøre den om du har tid! Jeg regner med at du allerede gjør alle de obligatoriske leksene. Nuvel... "Nerd" kaller jeg sånne som gjør det... Man får da femmer i matematikk uten å gjøre en eneste lekse på ungdomsskolen.. Det samme gjelder for GK på allmennfag.. (Bra karakterer gjelder forøvrig alle andre fag også..) Karakterer skal settes ut fra kunnskap og læring, ikke lesing og hukommelse.. (Altså: Ikke les til prøver, men heller lær det du skal når du er på skolen, så får du all verdens fritid når du er hjemme.. Og prøvelesing er som sagt bare å lure seg selv, for plutselig kommer det en dag da du må vite noe av det du skulle ha lært, men ikke husker det lenger..) Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 ***Blablablablabla*** Noter: Hvis du får en ekstra, frivillig lekse av en lærer, bør du absolutt gjøre den om du har tid! Jeg regner med at du allerede gjør alle de obligatoriske leksene. Nuvel... "Nerd" kaller jeg sånne som gjør det... Man får da femmer i matematikk uten å gjøre en eneste lekse på ungdomsskolen.. Det samme gjelder for GK på allmennfag.. (Bra karakterer gjelder forøvrig alle andre fag også..) Karakterer skal settes ut fra kunnskap og læring, ikke lesing og hukommelse.. (Altså: Ikke les til prøver, men heller lær det du skal når du er på skolen, så får du all verdens fritid når du er hjemme.. Og prøvelesing er som sagt bare å lure seg selv, for plutselig kommer det en dag da du må vite noe av det du skulle ha lært, men ikke husker det lenger..) Vel, jeg regner med at trådstarter ikke er en av de som har viet så veldig mye av sin tid til skole fra før (det var slik jeg forsto det), og hvis det er tilfelle, må vedkommende pugge ekstra. Jeg gjør ikke alt dette selv, men det er gode puggetips hvis du virkelig skal pugge! Og karakterer settes absolutt ut fra hukommelse, for hvis du ikke husker noe av det du har lest/lært på prøver eller i timen, vil du ikke få en så god karakter. Men det er et godt tips du kommer med: Følg med på skolen, så slipper du en del lekser. Ang. ordet "nerd" er det noe jeg tar som et kompliment. "Nerd" er et ord som gjerne brukes av de som vil hevde seg over en person, men ikke har like gode karakterer. "Nerd" betyr derfor ofte "Jeg vil gjerne ha de karakterene du har, men det har jeg ikke, så derfor prøver jeg å rakke ned på eg i stedet" Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Et forslag fra min side: Blås i det, og søk allmenne fag i stedet.. Så får du høyere lønn når du er ferdig med høgskolen/universitetet... bullshit.. med m&k får du generell studiekompetanse, så du kan få de samme jobbene, i tillegg til at du kan søke deg som lærling i diverse bedrifter som fotograf, trykkeri, grafiker osv. pluss at du slipper å kjede rævva av deg på skolen. Jeg gikk ett år på allmenn, og det var helvete. Kontrasten mellom linjene er helt enorm! Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Et forslag fra min side: Blås i det, og søk allmenne fag i stedet.. Så får du høyere lønn når du er ferdig med høgskolen/universitetet... bullshit.. med m&k får du generell studiekompetanse, så du kan få de samme jobbene... Generell studiekompetanse, ja, ikke spesiell! Det er flere og flere studier som nå blir lukkede, og da kommer du ikke inn hvis du ikke har valgt AA. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Det er vel også sånn at hvis man av en eller annen grunn ikke liker seg på en annen linje enn AA og ønsker å bytte til AA, må man jo gå om igjen, altså ta GK på nytt osv? Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Det er vel også sånn at hvis man av en eller annen grunn ikke liker seg på en annen linje enn AA og ønsker å bytte til AA, må man jo gå om igjen, altså ta GK på nytt osv? Ja, men det er en mulighet! Det er derimot ikke mulig å hoppe av AA, for så å starte på noe annet. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) Og karakterer settes absolutt ut fra hukommelse, for hvis du ikke husker noe av det du har lest/lært på prøver eller i timen, vil du ikke få en så god karakter. Jeg sa vel det også, at det er langtidshukommelsen som teller, ikke det å lese på prøver dagen/uken/måneden før, for da er det bare korttidshukommelsen som virker inn.. Man følger med i timene, og tenker litt på det man har lært en gang i blant, så går det helt fint med karakterene. EDIT: Jeg skrev visst ikke det.. Jeg tenkte vel bare på det da.. Ang. ordet "nerd" er det noe jeg tar som et kompliment. "Nerd" er et ord som gjerne brukes av de som vil hevde seg over en person, men ikke har like gode karakterer. "Nerd" betyr derfor ofte "Jeg vil gjerne ha de karakterene du har, men det har jeg ikke, så derfor prøver jeg å rakke ned på eg i stedet" Mhm.. Det var ikke slik jeg mente det da.. Jeg mente bare at lekser er unødvendig, ettersom man kan lære det man skal ved å følge med i timene.. Det er bra det er fler enn meg som tar det som et kompliment.. Endret 14. mai 2005 av karlpeder Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Jeg sa vel det også, at det er langtidshukommelsen som teller, ikke det å lese på prøver dagen/uken/måneden før, for da er det bare korttidshukommelsen som virker inn.. Man følger med i timene, og tenker litt på det man har lært en gang i blant, så går det helt fint med karakterene. Ang. ordet "nerd" er det noe jeg tar som et kompliment. "Nerd" er et ord som gjerne brukes av de som vil hevde seg over en person, men ikke har like gode karakterer. "Nerd" betyr derfor ofte "Jeg vil gjerne ha de karakterene du har, men det har jeg ikke, så derfor prøver jeg å rakke ned på eg i stedet" Mhm.. Det var ikke slik jeg mente det da.. Jeg mente bare at lekser er unødvendig, ettersom man kan lære det man skal ved å følge med i timene.. Det er bra det er fler enn meg som tar det som et kompliment.. Det er en viktig ting du understreker der. Du lærer absolutt ting på en bedre måte i skoletimene (og til dels når du gjør lekser) enn når du øver til prøver. Man må også gjøre lekser (selv om man har fulgt med i timene) og forberede seg til prøver, men utenom dette er ikke 10.-klasse så ille. Hvis man vil ha ekstra fritid kan man gjøre leksene i et friminutt. Det er ikke vits i å bruke så veldig mye tid på lekser, hvis du føler deg sikker. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Jeg hadde og en sånn "plan" for å komme inn på Musikklinja (må ha 4.7 i snitt), men det ble ikke noe av den Vår skole praktiserer basisgruppe-systemet, og har ikke fått gjort noe særlig i basistimene. Har ikke jobbet med engelsk hverken forrige termin eller dette, (fikk 6 i muntlig og skriftlig likevel, har bodd en del i USA) Samme gjelder norsken. Jeg anbefaler deg å IKKE arbeide med ting du kan, som fks engelsk eller norsk. KRL er nesten bare repitisjon, har bare repetert litt før prøver og det har gått helt fint. Har jobbet nesten utelukkende med matematikk siden vi har fått en god del nytt. Ikke vær slapp og trøtt i timene for å være "kul" framfor dine klassekamerater, drit i dem! Viss de ikke vil komme seg videre i livet, så er de ingenting å samle på og du bør komme deg så langt vekk fra dem som mulig for å unngå å bli en såpekoker! (jeg har forlengst forsømt mine venner ) Nå er det eksamen om en uke, og jeg ber om at det ikke blir matematikk (går vel bra, men da må jeg øve mye mer enn viss det blir norsk el engelsk, med unntak av nynorsk da) Bruk TID på prosjekter, særlig det visuelle, bruk flotte bilder på fotopapir og lag forsider i photoshop! Min safa-lærer stjeler alle forsider jeg lager og bruker dem som referanse til yngre elever (står ikke navn på dem) Det visuelle preget er nesten like viktig som det innholdsmessige. Og hva du enn gjør, ikke skriv direkte av lærebøkene dine til prosjekter (97% av min klasse gjør dette! og karakterene blir satt deretter) Uansett, ikke stress for mye, men la lærerne få inntrykk av at du er seriøs og er determined to reach your goal! 10. kl er ikke så ille viss du takler det på riktig måte! Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Jeg sier som jeg alltid har sagt.. Lekser er bare tull, for man lærer det like godt på skolen.. Jeg har ikke gjort noe lekser siden 8. klasse, og har da greid å holde snittet mitt over 4,5 hittil uansett... (Jeg går nå VKII Allmennfag) Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt.. Nå skal det kanskje nevnes at jeg er unormalt interessert i alle fagene vi har, da.. (Norsk, kjemi, matematikk, fysikk, religion, historie.... osv..) Det kan vel være en årsak til det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå