numbnut Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 (endret) Sitter med ett problem jeg ikke skjønner.. har en w2k server som står og lever sitt glade liv i ett hjørne. vi bruker veritas backup programvare og en SLT stasjon fra Tandberg. Etter at vi oppgraderte programvare (visma salesoffice) som bruker MAPI for støtte mot exchange sluttet backupen å fungere tilfredstillende. Det vil si; den virker, men 10 gb data tar 36 timer, mot tidligere 5 timer. Har søkt litt på nettet men finner ikke ut noe om denne MAPI konflikten som dette tydeligvis er. Ser at Veritas software i USA nevner noen feil med MAPI og deres programvare men deres feiler stemmer ikke med våre/mine. Noen som har en ide? Alternativt er jeg villig til å kaste Veritas backup i søppla og kjøpe noe som fungerer.. noen nøkkeldata om server: dual opteron 244 4gb minne 2x250gb sata raid + 2x250gb sata raid Tandberg SLT160 på LVD scsi kontroller 40mbps w2k server exchange visma salesoffice sql base edit: la til litt flere opplysninger Endret 12. mai 2005 av gtbikes Lenke til kommentar
GeirNord Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Forsøk å stoppe all Visma-tjenester, og kjør igang en backup. Jeg har selv opplavd at Visma forsinker Veritas backup mye. Dog ikke så mye som du opplever... Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 12. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2005 det var ett godt forslag men jeg har prøvd det. jeg stoppet alle prosesser untatt de jeg mått ha. backupen gikk da på cirka 10 timer.. på kontoret vårt jobber folk 18 timer så det er litt tidskritisk dette med backup da jeg bare har ett 6 timers vindu tilgjengelig.. flere gode forslag? evt kan du anbefale ett program som bare dumper data fra a til b uten å verifisere data? så kan jeg bruke helga til å ta en anstendig backup. pr i dag har jeg vært nødt til å kopiere data manuelt ved å lage en batch fil som bare kopierer fra a til b.. Lenke til kommentar
GeirNord Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Dersom tiden for å kjøre backup gikk fra 36 timer til 10 timner ved å stoppe prosesser høres det ikke ut som Visma eller Veritas er problemet ditt. Det er kanskje et frekt spørsmål, men jeg må stille det: Har du for lite RAM i boksen? Må nesten slenge på et par til også... Hvilket tjenester stoppet du, og hvilke lot du kjøre? Er serveren DC i et domene? Har du kjørt en performance log før og under backup for å sjekke belastningen på minne, CPU and andre subsystemer? For en rask "dumpe til fil/filer" løsning med 10 GB med data er jeg usikker på hvilke programmer som kan/bør benyttes. Du kan jo prøve det innebygde backupprogrammet i W2k. Den klarer backup til fil. Det du også kan gjøre er å ta en tur til en butikk i nabolaget og kjøpe deg en ekstern FW/USB2 harddisk som mellomløsning. Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 boksen kjører som DC. 4 gb minne burde holde. serveren ligger på 11% cpu load (målt over 12 timer) i snitt, mens minste tilgjengelige fysisk minne over samme periode var 0,93 gb. det har kommet meg for øre i dag at scsikontrolleren ble byttet ut fra en adaptec til en tekram mens jeg var på ferie. 40MBps skulle med all respekt og melde holde til en SLT stasjon? Lenke til kommentar
enden Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Vi kjører den Tandbergen på Tekram-kontrollere uten problemer vi, så det burde ikke ha noe å si. Lenke til kommentar
GeirNord Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Tipper du har løsningen der; SCSI kontrolleren. Vanligste årsak til feil er siste skifte av HW eller siste installasjon av software. Jeg har selv hatt problemer med en Tandberg SLT-5 kjørende på en Tekram kontroller, og der løste problemene seg når jeg byttet til Adaptec. Hadde dog ikke noe med hastighet å gjøre, fikk konstant tape error på Tekram kontrolleren. CPU load og minne høres helt greit ut. Det burde være mer enn nok ressurser tilgjengelig. Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 mulig det er så enkelt. hvordan fjerner jeg en adaptec kontroller som har referanser i , unnskyld ordvalget, i huet og rævva? grit nok å fjerne alle kjørbare referanser i registeret, men hvor ellers? foruten å fjerne maskinvaren via software.. nå tar jeg virkelig i mot alle tips med takk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå