Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Scooter til max 12 000


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Driver nå og tar lappen for 50cc på skolen, og er snart ferdig. Vil ha scooter å kjøre på i sommer, men er usikker på hva jeg skal kjøpe. Den skal være orginal, så litt over 45km/t som vanlig toppfart bør den ha (så fort som mulig egentlig). Nå som vidregående begynner, og jeg må ha bærbar data kan den heller ikke koste for mye, rundt 10-12 tusen, 12k maks.

Noen som har forslag til hva slags scooter jeg kan kjøpe?

 

Kriterier:

-Toppfart høyere enn 45km/t orginalt

-Ser nogenlunde pen ut

 

 

Håper du har svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Vertfall tenk deg godt om før du kjøper scooter. Automat kan bli kjedelig i lengden.

 

Er ikke så "inn" i scooter verdenen..

En scooter er det perfekte kjøretøy for en byboer. Automatgir er bare deilig, spesielt hvis du bor i et område med mye kryss o.l. De færreste kjøper moped/scooter for kjøreegenskapenes skyld - tro meg, det er begrenset hvor lenge det er morsomt å "cruise". Ville ikke valgt en moped fordi det er moro å gire, da er det viktigere at den f. eks takler hull i veibanen/fartsdumper på en behagelig måte. :p Scootere har som regel noen finesser som mopeden mangler, f. eks plass til hjelmen under setet.

 

Selv har jeg en Piaggio NRG MC3 2003-mod, som jeg ikke akter å kvitte meg med på en stund enda. Den går utrimmet i 60 km/h i følge speedometeret (selv om det neppe kan stoles på) og jeg er generelt veldig fornøyd. Får bare håpe at samferdselsministeren tar til vettet og gjør noe med plomberinga.

 

I prisklassen 10-12000 går det nok mange Honda SFX-er. Ganske sprek og all right sykkel, men du bør vurdere om du har nok beinplass, da den er veldig liten.

Lenke til kommentar
Kriterier:

-Toppfart høyere enn 45km/t orginalt

Det med at en moped/scooter går over 45 km/t er rett og slett veldig tilfeldig.

Det virker som det er mye slurving når det gjelder plombering av scootere, har kjørt 2 scootere som er kliss like fra samme år, den ene gikk i 40 km/t på sletta, den andre over 60. (Daelim S-Five)

 

Uansett, du kan bli tatt for "trim" om de måler deg på tralle og den går fortere enn 60 km/t, hvertfall i teorien. Det som står i vognkortet er det DIN plikt at stemmer overens med kjøretøyet, og egentlig nytter det ikke å skylde på at den var sånn når du kjøpte den ny ;)

Lenke til kommentar

Hvis alle plombene er i orden, og mopeden er 100% original, og fortsatt går litt over 45 km/t, så er det vel ikke stort du får gjort vel..

Kan vel ikke bli straffet for det?

Dessuten, tror jeg aldri har sett en moped som går i akkurat 45, heller vanlig at de går i 50-55..

 

Har selv en 100% original Daelim S-Five som går i 55 på sletta, ble stoppa av politiet forrige uke, fikk ingen slags straff eller noe som helst liknende..

Lenke til kommentar

125 er vel kalt lett-sykkel lappen.

 

brodern freste rundt på en gammal zuzuki.

 

kosta en 6-7000 for den lappen.

 

men da har du teorien for stor sykkel, så tror du da bare trenger å ta oppkjøring på stor sykkel for å ta sertifikatet på den.

 

ikke sikker, men er jo et alternativ om en vil ha litt mer en scooter og ikke kan ta stor-sykkel pga alder.

 

midt i mellom og en kan begi seg ut på 80 og 90 km/t veien uten å få en trailer i ræva

 

lettsykkelen til brodern gikk fint 110

Lenke til kommentar

Daelim kostet 15 000kr da jeg køpte den for 1 år siden (+ 900kr for registrering, pluss forsikring mm.)

 

Vivacity'en koster mellom 16 og 18 000kr tror jeg..Pluss kostnadene jeg nevnte ovenfor..

 

Men ace, hvor bor du?

Det finnes sikkert mange mange forhandlere rundt deg, de kan ha forksjellige priser..

Lenke til kommentar

Hva med Honda X8R ?

 

Er en større utgave av SFX. En kompis har en slik og han liker den svært godt. Null problem på 15.000 kjørte km iallfall.

 

Honda mopedene har en helt annen byggekvalitet enn div. mer ukjente merker på markedet og deler er ikke noe problem skulle det skje noe, Honda har et stort og velfungerende system for vedlikehold og logistikk, noe mer ukjente merker ikke har.

 

Og sist men ikke minst, Honda syklene holder seg godt i pris.

 

:)

 

http://wwwsvc01.ninja.ev1.bikepics.net/pic...pics-137602.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...