Gå til innhold

OC-Freak sin DVD-Brenner/DVD-plater og FAQ tråd


Anbefalte innlegg

Hvilke DVD plater bør enn per dags dato kjøpe for å brenne filmer med en BenQ DW1640? 

Har til nå brukt Verbatim DVD+R 16x Photo Printable.

Vil helst bruke litt kvalitets plater slik at filmene blir bra.

 

Disske skal funke bra de. Jeg bruker disse på min benq 1650 som er nesten lik din 1640. Eneste som er mer stabilt hos meg er tayo yuden plater, men disse er også mye dyrere....

 

Lurer forresten også på om kvaliteten på plata blir noe annerledes dersom man brenner i 8x i stedet for 16x med siste firmware?

 

Jeg brenner mine 16X verbatim plater på 12X med WOPC ON og SB for known media ON. Dette gir super kvalitet hos meg. Jeg har testet noen på 8X...da får jeg omtrent samme resultat som 12X, men ikke bedre for min del. Det jeg har kommet frem til er at det beste kompromisset kvalitet/hastighet er 12X. 8X gir samme resultat som 12X, men det går et drøyt min lengre å brenne en full dvd. Jeg får bedre resultat på 8 og 12X enn hva jeg får i 16X.

 

PC-en som brenneren står i takler ikke så veldig bra 16x ettersom om maskinen er litt treg og brenner derfor i 8x hastighet.

 

Da er nok det beste å holde seg til dette, men jeg ville under ingen omstendighet brent på lavere hastighet enn 8X da platene er konstruert for høyere hastigheter.

 

 

Kanskje noen også kan svare meg på hvorfor nesten alle audio CD-er jeg lager så hakker enkelte spor på CD-en innimellom? Dette gjelder alle musikk CD-er.

Bruker forøvrig Nero 7.0.0.0 til musikk CD-ene.

 

Kan det rett å slett være dårlig brenning ? Ta en quality check i nero cd speed å se hvilket resultat du får. Jeg hadde store problem med noen Sony plater jeg hadde som kun ga brukbare resultat i 16X hastighet. Her må kanskje noen som vet mer enn meg komme med andre forslag. Er ikke helt inn i audio brenning...

6175726[/snapback]

6232232[/snapback]

 

 

 

Tusen takk for svar! Det med audio brenning skjer på alle slags plater og på samtlige brenninger. Har prøvd Verbatim plater, noname plater, best buy plater, mmore plater.... Også testet både på 24x og 48x brenning. Resultatet blir omlag det samme hver gang.

 

Vil jo tro at det ikke er noe galt med brenneren men... Kanskje den versjonen av Nero som er litt teit?

 

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sier denne testen? Dere som skjønner dere på dette..

Bra eller dårlig brenning...

Jeg har Nec ND-3540A brenner`n og fw-versjon 1.03.

*edit* (skrev feil plate merke) Platen er universal 8x DVD-R (minus plater pga dvd spiller`n min) kjøpt hos norwaydisk. Mener denne er brent 8x

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Her er verbatim-plate

Bra eller dårlig brenning...

Jeg har Nec ND-3540A brenner`n og fw-versjon 1.03.

Platen er verbatim photo printable 16x DVD-R ,også kjøpt hos norwaydisk.

Mener denne er brent 16x

6234534[/snapback]

 

Se på kvalitetspoengene. De burde være over 90.

Mine egne erfaringer tilsier at NEC brennere ikke egner seg så godt til kvalitetssjekk av plater og den slags..

Bruker selv NEC, og er storfornøyd, og kombinert med verbatim-plater blir det kun søt musikk :yes:

Har nå brent ca 700 DVD-plater(fordelt på 2 NEC brennere) og kun hatt 5 feil-brenninger (dog på lavkvalitets-plater). Platene brukes daglig og har ennå ikke fått noe error.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte noen verbatim dvd+r 16x plater hos psdata, når jeg bruker dvd identifier så sier den at det er plater fra Taiyo Yuden Co Ltd, Yuden000-T03.

Jeg finner ikke disse på første siden. Er dette bra plater? har bare hatt MC004 fra verbatim tidligere...

Lenke til kommentar
Kan du komme med en link til de platene? :dribble:

 

Taiyo Yuden er kjent for meget god kvalitet, desverre sliter noen brennere med T03 platene.

6270383[/snapback]

 

 

her er linken:

 

Psdata

 

Hvorfor står ikke disse platene på første siden da? kan jeg anta at det er kategori 1?

Endret av JTJ
Lenke til kommentar

Denne tråden har ikke blitt oppdatert på en stund, da trådstarter har forsvunnet. :cry:

T03 platene er relativt nye, derfor er de ikke med.

Jeg ville ha plassert dem i kategori 1, men som jeg sa tidligere sliter noen brennere litt med disse platene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Produsentene regner DVDplass på samme måte som HD-produsentene.

Finner dette litt teit siden plass på CDplater blir regnet på rett måte.

 

En DVD-plate har ca 4700000000 bytes med plass.

Man deler dette med 1024 for å få kilobytes, igjen 1024 for å få megabytes og til sist igjen med 1024 for å få gigabytes. HD og DVDprodusenter bruker 1k=1000 istedet for 1024, og dette gir noe feil resultat.

 

Det er litt mer plass på -plater enn +plater

 

DVD+R: 4,700,372,992 bytes

DVD-R : 4,704,317,440 bytes

Lenke til kommentar
En DVD-plate har ca 4700000000 bytes med plass. Man deler dette med 1024 for å få kilobytes, igjen 1024 for å få megabytes og til sist igjen med 1024 for å få gigabytes. HD og DVDprodusenter bruker 1k=1000 istedet for 1024, og dette gir noe feil resultat.

6344674[/snapback]

Veldig uenig! Det er HD og DVD-produsentene som viser riktig kapasitet. De fleste programvareprodusentene (med microsoft i spissen som vanlig) som viser feil kapasitet.

 

kilo betyr 1000, mega betyr 1000000 osv. Dette er definert gjennom standarder siden lenge før den første transistoren var et faktum. Programvareprodusentene har drevet en uvane med "nesten"tall så langt at folk tror det er det som er det riktige. Virkelig skummelt at det har blitt sånn. Det prøver IEC-standarden å løse ved i 1999 å lansere kilobinær (Ki), megabinær (Mi) osv. Programvareprodusentene har ennå ikke klart å ta i bruk denne standarden som skulle gjøre det lettere for dem og oss.

 

1000B = 1kB = riktig (Si-standarden)

1024B = 1kB = feil (brukes av blant annet Microsoft)

1024B = 1KiB = riktig (IEC-standarden)

1000B = 1KiB = feil (brukes ikke av noen)

 

Se signaturen min ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...