Gå til innhold

OC-Freak sin DVD-Brenner/DVD-plater og FAQ tråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan bekrefte problem med verbatim dvd-r 16x på denne modellen.

 

Det er faktisk såpass ille at den brenner uleselige plater til tider. Har hatt 2 stk av denne brenneren da jeg var overbevist om at den første var defekt.

 

Derfor ligger denne på hylla og støver nå, mens jeg bruker mine BenQ brennere til brenning.

 

Det går forresten rykter om en ny BenQ modell, men det er usikkert om denne vil bruke nexperia eller panasonic chipset enda.

Endret av gammalost
Lenke til kommentar

Mine Benq DW1670 går no veffal rett i retur.

 

Mitt intrykk er at både Plextor PX-712A2 og NEC ND-3550 er bedre. Så får vel disse to gamle sliterene duge en stund til. Skal gjøre et forsøk på å få tak i DW1655. Jeg får eventuelt trøstekjøpe en PX-760A, Tror ikke den er noe direkte bomkjøp.

 

Edit: Lite-on ligger lavt i kurs hos meg, ettersom jeg har hatt en del problemer med de dervene. Først var DVD+R knapt leselig, og så mistet den ene egenskapen til å lese DVD, mens den andre plutselig ikke ville noen ting. En eldre modell jeg skulle se på for en kompis ville tilslutt ikke løse ut engang.... Husker ikke mod. betegnelse, nyere modeller kan sikkert være langt bedre. (får i alle fall håpe det)

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
Jeg kan bekrefte problem med verbatim dvd-r 16x på denne modellen.

 

Det er faktisk såpass ille at den brenner uleselige plater til tider. Har hatt 2 stk av denne brenneren da jeg var overbevist om at den første var defekt.

 

Derfor ligger denne på hylla og støver nå, mens jeg bruker mine BenQ brennere til brenning.

6877440[/snapback]

Hvilken modell er det du sikter til?

 

Verbatim Dvd-r 16x(MCC03RG20) fungerer ypperlig på 160P6S (lik 165P6S, uten støtte for dvd-ram)

post-39731-1158474984_thumb.png

post-39731-1158474992_thumb.png

post-39731-1158475001_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg tror de ulike resultatene vedrørende MCC03RG20 media skyldes hovedsaklig media, og ikke brenneren. Jeg har opplevd svært variabel kvalitet fra batch til batch med disse platene. Det kan virke som om de CMC produserte (MIT) platene er de mest stabile, mens de som er Moser Baer (MII) eller Prodisc (MIT) er av mer variabel kvalitet.

 

På den andre siden så takler de beste brennerene også de mindre dårlige batchene. F. eks så brenner min Pioneer 111D @ Pioneer 111L de beste MCC03RG20 platene med ufattelig lave PIE og PIF errors, mens på de dårlige batchene får jeg POF errors med denne brenneren. Benq 1650 brenneren brenner derimot med omtrent samme kvalitet uansett hvilken batch jeg bruker. dette har nok sammenheng med solidburn og wopc. Det skal også sies at denne kvaliteten er mer enn god nok til at man trygt kan arkivere platene. QS i nero fra 96-97 og PIE <15.

 

Når det gjelder brenner-anbefaling ville jeg kanskje åpnet øynene for Samsung SH-S182D hvis man brenner + plater og hovedsaklig MCC04 media som er svært billig nå om dagen. Med denne brenneren kan man oppnå utrolig gode resultater i 18X hastighet noe som er oppsiktsvekkende. Mine brennere (benq 1650, pioneer 111) brenner med tilsvarende kvalitet på 12X. Pioneer brenneren er nok et hakk eller to bedre på 12X, men forskjellen er ikke av signifikant betydning siden resultatene allerede er mer enn gode nok. Det er kun for perfeksjonistene isåfall ;)

Lenke til kommentar

Min Plextor 716 brenner også drlig på 16x Verbatim. Spes på slutten blir det masse feil (innenfor krevet, men feilraten går rett til topps).

 

Hva som er enda rarere er at på 12x så blir det nesten ingen feil, MEN på hver eneste plate blir det en eller to STORE feil, som gir kjampefeilrate i et et lite punkt (og det synes faktisk på den ferdige platen som en flekk).

 

På 8x blir alt helt perfekt, må zoom masse for i det hele tatt å se feilene :-)

 

Se på disse testene f.eks.: http://home.chello.no/~larse/Plextor716A_V...tim16x_test.gif

 

Her er også noen litt andre tester på samme platene: http://home.chello.no/~larse/Plextor716A_V...12x_8x_test.gif

 

Konklusjonen min er iallfall at jeg nå brenner disse på 8x bestandig :-)

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar

Zachzi: Såklart vil det ha stor innvirkning på brennekvaliteten hva batch du har fått.

 

Tingen her er at selv om det nødvendigvis ikke er det beste verb platene, er liteonen den eneste brenneren som faktisk lager uleselige plater. Best er LG1647 på 8x. Men ingen av brennerene lager det jeg vil annse som en badburn med unntak av liteonen.

Lenke til kommentar

Heldigvis har jeg aldri fått uleselige plater. (tester alltid etter brenning for å se om de starter) :)

 

Men den på elkjøp som du linker til, er et trygt kjøp til verbatimplater sier du? :)

 

Ellers er jeg klar for å få tak i en 1650/1655 på nett.... Synd de er så vanskelig å få tak i....

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Tok kontakt med TCI i dag, ettersom de bruker Benq derv i sine maskiner. De hadde ikke noe annet enn DW1670 på lager av dvd-brennere, men den hyggelige selgeren fikk søkt opp en lokal butikk som hadde en DW1650 liggende i sort! Jippi :w00t:

Måtte ut med kr. 490,- men, men...

 

Har testet brenneren litt, og den ser ut til å brenne akkurat som i testene på MCC004 og litt bedre på Ritek R03.

 

Tror man egentlig bare kan glemme nettet om man vil ha tak i DW1640/50. Man må i alle fall ta en telefon å få noen til å svare på om de har tenkt å sende det du har bestilt, eller om de kommer til å sende deg en DW1670 som mange av dem gjør.

 

gammalost=> Er DQ60 den nye Benq brenneren du nevnte tidligere i tråden?

 

Må rette en takk til gammalost og Zachzi for gode råd!

Lenke til kommentar

DQ60 er da steike gammel. Det er egentlige en TEAC-brenner og helt grusom når det gjelder brenning. Styr unna som pesten.

 

Dette er hva jeg refererte til:

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=192730

 

Det er kun rykter og spekulasjoner ang hva chipset den har enda. Derfor ville jeg egentlig ikke ventet på denne, men heller se om du fikk tak i en 1640/5x.

 

Er mulig brennere er å få tak i fra http://www.paron.no/. Ingen på lager nå, men forventet inn snart. Mail dem gjerne å hør først slik at dere slipper å få en 1670 som flere her har fått istedet.

Lenke til kommentar
Står på det forumet at Lite-On kjøpte BenQ ?? Da har vi vel svaret på hvorfor det begynner å bli få av de gode brennerene......

6889740[/snapback]

 

Ja, det stemmer. Lite-on har kjøpt hele avdelingen til Benq hva angår optiske drev. Jeg liker det egentlig ikke, men vi må leve med det :no:

 

Så vidt jeg vet er det helt slutt på produksjonen av Benq 1650/1655 brennere så man skal være heldig om man får tak i noen.

Lenke til kommentar
Står på det forumet at Lite-On kjøpte BenQ ?? Da har vi vel svaret på hvorfor det begynner å bli få av de gode brennerene......

6889740[/snapback]

 

Ja, Han jeg snakket med på TCI mente også at Benq var kjøpt opp, men han mente det var Sony som hadde kjøpt dem. Det var vel antagelig fordi de skulle begynne å levere maskiner med Sony drev. Han sa at de uansett hadde lite igjen av Benq.

Lenke til kommentar
Står på det forumet at Lite-On kjøpte BenQ ?? Da har vi vel svaret på hvorfor det begynner å bli få av de gode brennerene......

6889740[/snapback]

 

Ja, Han jeg snakket med på TCI mente også at Benq var kjøpt opp, men han mente det var Sony som hadde kjøpt dem. Det var vel antagelig fordi de skulle begynne å levere maskiner med Sony drev. Han sa at de uansett hadde lite igjen av Benq.

6893668[/snapback]

 

Denne karen tror jeg har misforstått hvis ikke jeg har det ;). Jeg mener bestemt at det er Lite-on som har kjøpt Benq. Les f.eks dette:

link

 

Jeg vet at det er noen Sony brennere som bruker samme chipset som Benq 1650. Blant annet Sony DRU-810A-R som gjør at man kan kryssflashe denne til en Benq 1650 selv om fronten sier det er en Sony brenner ;). Kanskje det var det han tenkte på... :hmm:

Endret av Zachzi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...