Gå til innhold

Spørsmål om bytting av propell

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en helt vanlig propell på motoren min.

Det jeg lurer på er hvilken type propell jeg må bytte til for at farten skal øke betydelig mye? Har hørt om at det er noen propeller som er mer vridd, kan dette stemme og hvor får jeg tak i disse?

Lurer også på hvordan jeg får større akselrasjon?

Et annet spørsmål til folk som er flink å regne.

En samme båt som jeg har har 85 hk på hekken og gjør 37 knop, max med denne propellen. Det sies at om den bytter propell vil farten øke opp til 55 knop.

Jeg har samme båt med 50 hk på og den gjør 40 knop med to personer oppi, ca.

Hvordan skal jeg finne ut hvor mye min motor vil øke i knop om jeg bytter til samme propell som det er snakk om her?

Takker så mye for hjelp på forhånd! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å øke fra 37 til 55 knop ved kun å bytte propell er temmelig søkt.

Maks 2-3 knop vil jeg tro er mulig med en propell som er forsvarlig til motoren.

Det du kan gjøre er å bytte til stålpropell, da vil du få noe bedre akselerasjon.

Er ikke veldig hensiksmessig å bruke andre størrelser og vinkler enn det som sitter på originalt, det sliter stort sett bare på motoren.

Driver du med racing er saken en helt annen.

Lenke til kommentar

Å få den fortere opp i fart er jo klart en liten ekstra fordel. Men hvilke propeller er det motorer som brukes til racing er?

Det er jo en speedbåt så jeg vil jo at den skal gå så fort som mulig!

Endret av xZoPpY
Lenke til kommentar

Propellen skal både være tilpasset motorens effekt og moment samt båtens vekt osv. Er du skikkelig gira på dette går du til noen som har peil og får lagd en egen stålpropell med skikkelige mål, da kan du få et par knop ekstra og litt bedre akselerasjon.

Racing-propeller er ikke anbefalt. De sliter mye på motoren og krever overhaling etter hver gang du har kjørt ca.

Lenke til kommentar

Du kan jo få meir topp fart hvis du sett på en propell som er en eller to tomma større, men då får du og mindre toppfart, og hvis du sette på en mindre propell får du meir aksl og mindre toppfart..

Kan anbefale en sånn propulse propell, der du kan justere vridninga.. :) og tjene litt på det..

Lenke til kommentar

Ok, da så. Vil jo helst ikke bruke så alt for mye penger på det da. Men skal bestille noen nye deler til den så skal snakke med de på verkstedet/delelageret. ;)

Men er det andre muligheter for å få den fortere enn det den egentlig er? Det ene er jo vekten på båten og ting som er oppi den. :p Kanskje smøre den inn med noe skikkelig bunnstoff. Men nå som jeg skal av med forgasserene for å skifte pakkning på de, er det noe jeg kan gjøre samtidig for å øke fart på den måten?

Lenke til kommentar
Du kan jo få meir topp fart hvis du sett på en propell som er en eller to tomma større, men då får du og mindre toppfart, og hvis du sette på en mindre propell får du meir aksl og mindre toppfart..

Kan anbefale en sånn propulse propell, der du kan justere vridninga.. :) og tjene litt på det..

Det beste er vel at jeg går for toppfarten, sidèn jeg ikke driver med racing trenger jeg vel ikke så alt for bra akselrasjon. Om jeg skal kappe med folk kan det jo være at de har mindre båt og de kommer fortere opp i plan, så da jeg har brukt litt lenger tid på å komme opp i plan kan jeg jo ta de godt igjen med toppfarten :D

Lenke til kommentar

heh, ok. Så jeg skal borre ut sylinderen? Fint om du kan forklare dette litt dypere ;)

EDIT: Hva mener du med "råere" deler? Det er vel ikke så mye annet som kan bli rått enn større forgassere enn de orginale? Hvilke type må jeg se etter da?

Endret av xZoPpY
Lenke til kommentar

Jeg kaller ihvertfall hullene i blokka for sylinder.

Det som er inni der igjen kalles "piston" (stempel?).

Kan jo være en sylinder da. :p

xZoPpY, hver sylinder trenger en tennplugg for å tenne.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...