jtsorensen Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Heisann Jeg sliter med å få riktig tegnsett på alle filene jeg includerer i index.php. Jeg ønsker å ha utf-8 som tegnsett, men når jeg setter dette i index.php filen og includerer en annen fil, får den automatisk iso-8859-1. Noen som vet hvordan man kan få tegnsettet til å bli gjeldene for alle filene på en enkel måte? Lenke til kommentar
Rasmus Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Mener du at serveren returnerer iso-8859-1? Det kan du løse med å sende en header, som må sendes før all output. header('Content-type: text/html; charset=utf-8') Det kan også implenenteres i selve HTML-koden, i head. <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Evt. dette i en .htaccess-fil for å sette charset UTF-8 på alle .html-filer: AddCharset UTF-8 .html Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Takker for respons. Men jeg benyttet meg av recode operasjonen i linux. recode utf-8 filnavn Lenke til kommentar
audunr Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 For å oppsummere litt, så er det lurt å holde seg til samme tegnsett hele veien. Sende header() med riktig tegnsett, sette en <meta>-tag med riktig tegnsett, sørge for at filen faktisk er kodet i det samme tegnsettet (noe som krever en tekstredigerer som støtter det aktuelle tegnsettet), og også sørge for at data fra andre filer eller databaser er i det samme tegnsettet. Det siste kan være litt kinkig fordi det ofte dukker opp Windows-1252 (eller hva det nå heter) tegn når folk klipper og limer fra Word og inn i skjemaer. Personlig skulle jeg gjerne brukt UTF-8, men enn så lenge ht://Dig ikke støtter dette, så er det ikke aktuelt for meg. MVH Audun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå