Gå til innhold

Underklokking av AMD prosessor?

Anbefalte innlegg

Har en AMD athlon xp 3000+ prosessor.

Det rare med den, er at den klokker seg ned av seg selv. Den skal vel være på 2,2 Ghz? Men det står at den bare er på 1,2 Ghz. Det synes jeg er veldig rart. Går inn i Bios stiller den opp. Restarter maskinen og problemet er der igjen.. Virker som den underklokkes av seg selv.. Det eneste jeg har gjort med pcen er at jeg satt pc delene inn i et mindre kabinett. Den var før i et mye større kabinett. Noen som kan hjelpe meg?

M.v.h CoW!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD64 Har en funksjon som heter Cool N Quiet mener jeg.. Sikker på at ikke den er aktivert? Den klokker cpuen din ned og opp etter bruk.

ops, har du amd64? eller gamle socket a AMD xp??

Endret av jacoweb
Lenke til kommentar
AMD64 Har en funksjon som heter Cool N Quiet mener jeg.. Sikker på at ikke den er aktivert? Den klokker cpuen din ned og opp etter bruk.

ops, har du amd64? eller gamle socket a AMD xp??

Så vidt jeg vet, så finnes Athlon XP bare for socket A. Disse har ikke Cool 'n Quiet. Det du kan gjøre er å sjekke i setup om busshastigheten står til 166MHz, 333MHz DDR.

Lenke til kommentar
Har en AMD athlon xp 3000+ prosessor. 

Det rare med den, er at den klokker seg ned av seg selv. Den skal vel være på 2,2 Ghz? Men det står at den bare er på 1,2 Ghz. Det synes jeg er veldig rart. Går inn i Bios stiller den opp. Restarter maskinen og problemet er der igjen.. Virker som den underklokkes av seg selv.. Det eneste jeg har gjort med pcen er at jeg satt pc delene inn i et mindre kabinett.  Den var før i et mye større kabinett. Noen som kan hjelpe meg?

M.v.h CoW!

Cool'n'Quiet er en teknologi som finnes i AMDs Athlon 64 og Athlon 64 FX-prosessorer. Denne funksjonen skal altså ikke finnes hos din ATHLON XP såsant du ikke har skrevet feil, og at vi snakker her om en AMD ATHLON 64 3000+ hvor denne funksjonen kan aktiviseres. Funksjonen senker multiplikatoren og spenningen på prosessoren (underklokker), når det ikke er behov for prosessorkraft. Ved normal kjøring kan klokkefrekvensen halveres. Din prosessor har en klokkefrekvens på 1,8 GHz så du kan faktisk oppleve å måle en frekvens ned mot 0,9-1,0 GHz hvis det ikke er noe annet som foregår på PC'en. Det er også mulig å koble dette mot hastigheten av CPU-vifta slik at støynivået blir lavere. Hovedpoenget med funksjonen er lavere effektforbruk (lengre levetid) og lavere støynivå.

Om du har aktivisert denne funksjonen vet jeg ikke, men det finnes faktisk hovedkort som fikser dette automatisk. Mulig du har et slikt Hovedkort og derfor opplever lavere klokking på CPU når du måler med liten last på maskinen. Ellers, må du faktisk gjøre noe i BIOS, pluss installerer AMDs egne prosessordrivere.

Endret av modumodd
Lenke til kommentar

Det som skjer er at maskinen din ikke klarer å kjøre prosessoren på de innstillingene du setter opp, og resetter seg til "factory default" når du restarter maskinen. Resultatet er at du sannsynligvis alltid har kjørt på 1200 mhz.

Grunnene til at dette skjer kan være flere.

- feilmontert CPU kjøler, slik at CPU blir for varm.

- Feil innstillt Multiplier eller FSB i bios

- Feil minne instillinger i bios (for stramme settings)

- Feil på minnebrikker

- Feil på CPU

- Feil på strømforsyning slik at HK/CPU får for lite strøm.

Prøv først med en "Load Default settings" i bios og se om HK klarer å gjenkjenne CPU og minnebrikker riktig. Hvis det ikke går så må du finne ut hva som er korrekte BIOS instillinger for CPU og minnebrikker og sette disse manuelt i bios.

Hvis det ikke hjelper så forsøk å strippe maskinen slik at kun HK, CPU, GPU og PSU er tilkoblet og begynn på nytt med sjekklisten over. Prøv også forskjellige minnebrikker i forskellige minnespor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...