hapetter Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Heisann:) Har nettopp kjøpt meg et sony dcr-pc1000E Men ettersom jeg er en fersking på digital video så har jeg et spørsmål: Jeg ønsker å kunne redigere,dvs klippe, legge på lyd og andre effekter. Regner med jeg trenger et videokort og noe software for å kunne gjøre dette.. Hva slags kort og software anbefaler dere for å få gjort jobben? (helst til under 2000kr) Mvh Hans Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Du trenger en firewireinngang på PC'en, så du kan koble kameraet til PC'en med en firewirekabel. Legg merke til at firewireinngangen på PC'en som oftest er 6-pins, mens firewireutgangen på kameraet er 4-pins og mye mindre. Normalt trenger du derfor en kabel med 4-pins i ene enden og 6-pins i andre enden. Har du Windows XP, har du allerede et (enkelt) videoredigeringsprogram, Windows Movie Maker, hvor nyeste versjon er 2.1 (tror jeg). Andre forslag: Gratis: Avid Free DV Omkring en tusenlapp: Adobe Premiere Elements Pure Motion EditStudio 4 Ulead VideoStudio 9 Pinnacle Studio 9 er mest solgt, men de fleste amatørfilmfora er fulle av frustrerte meldinger fra folk som sliter med det. Siden du som du sier er en fersking, er det ingen vits i å investere i pro-versjonen av enkelte programmer, slik noen tullinger anbefaler, iallfall ikke i første omgang, før du vet om dette er noe du kommer til å drive mye med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå