FranzJosef Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Generelt, hva bør en tenke på av vedlikehold av en personbil. Hvor ofte bør en gjøre hva? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Vaske når det trengs eller minimum en gang i måneden (oftere på vinteren hvis du kjører en del på saltede veier) Gjerne med understellsvask! Voksing/polering av utvendig karroseri Smøre sillikon på dørlistene før vasking.. Reine ruter er et must for god sikt... Passe på at lyktene er relativt reine hele tiden, for god sikt! Samme med rutene... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 (endret) Vaske når det trengs eller minimum en gang i måneden (oftere på vinteren hvis du kjører en del på saltede veier)Gjerne med understellsvask! Voksing/polering av utvendig karroseri Smøre sillikon på dørlistene før vasking.. Reine ruter er et must for god sikt... Passe på at lyktene er relativt reine hele tiden, for god sikt! Samme med rutene... Å vaske bilen minimum en gang i måneden kan ikke tyde på annet enn at noen er VELDIG glad i kjærra si... Siden du nevner vedlikehold generelt, tipper jeg at du også tenker på vedlikehold av motoren ++... Nytter ikke med reine frontlykter hvis tenninga ikke virker. Det viktigste du bør gjøre er å skifte diverse forbruksdeler på bilen din ca. hver 10.000 km eller en til to ganger i året, alt etter hvordan og hvor mye du bruker bilen din. Dette gjelder bensinfilter, luftfilter, tennplugger, oljefilter og olje. Hvert andre år bør du skifte kjølevæske og ca. hver 100.000 km bør du skifte registerreim. Sjekk også med gjevne mellomrom både pluggledninger, fordelerlokk og rotor. Skift disse ved behov. En annen ting det kan være lurt å sjekke av og til er mansjettene på drivknutene. Sprekker disse, tyter greasen ut og knutene vil ødelegges ganske fort og må skiftes. Dynamoreima, dynamobørster, bremseskiver, hjullager, støtdempere o.l. gir som regel "et lite vink" når de trengs å skiftes... En motorvask en til to ganger i året er heller ikke å forakte... Jeg har sikkert glemt noe (det får andre rette på i såfall), men det er nok forskjellig fra person til person hvor mye man ønsker å ta vare på bilen sin. Noen pleier bilen som det skulle vært ungen deres, mens andre kun vil ha den til å vare lengst mulig og vedlikeholder den på et minimumsnivå. Her kommer det sikkert mye ann på hvor gammel bilen er. Ønsker du i allefall å bevare bilen lengst mulig uten de helt store utgiftene er forslagene ovenfor de mest grunnleggende tiltakene du bør gjøre... Liam Endret 12. mai 2005 av LiamH Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 registerreim er veldig lurt å holde orden på.. kan fort bli nødvendig med ny motor om den begynner å lirke seg ut av sin originale posisjon. frem til Golfen til fadern hadde rusla 92 000 var det en god bil... på 92500 klikka registerreima, selv om bilen hadde vært innom "supersjekken" til VW 2 uker før. ble 30 000, ny motor og 14 dagers betalingsfrist. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Om VW hadde hatt en supersjekk 2 uker før, og registerreima ryker rett etter det har de ikke sjekket ting de burde/sjekket ordentlig. Derfor burde de ha stått ansvarlig for å ikke ha nevnt dette. Dvs dekket motorkostnadene. Det viktigste vedlikeholdet er spyling, vasking med svamp og bilshampo jevnlig, alt ettersom årstid og mengde søle osv. Polering er ikke så dumt. Avfette bilen, vaske den skikkelig. Rense gammel lakk og legge et godt lag med skikkelig voks før vinteren dukker opp beskytter oversiden av karosseriet. Evnt understellsbehandling kan behøves om bilen er noen år. Når våren kommer lønner det seg å gjøre samme prosedyre som før vintern med avfettig osv får å fjerne møkka fra vintern og beskytte bilen om sommersesongen. Helst burde en polere 4 ganger i året. Men overgangen høst/vinter og ved vår/sommer er iallefall det viktigste. Ellers er det de enkle små ting i motoren å sjekke batteriets tilstand (spesielt om det er mer enn 3 år) ladespenning, har det nok vann osv. Tennplugger bør skiftes etter anbefalt intervall med riktige tennplugger. Så er jo olje en god sak å ha, og bytte denne iallefall en gang i året samt oljefilter (kjørelengder har jo noe å si, så to skift kan bli nødvendig) Motorfilter er det greit å bytte. Er det tett bruker du unødvendig mye drivstoff. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Et sjakktrekk er jo å følge produsentens serviceanbefalinger. Det er ikke alltid det lønner seg å vente til ting går i stykker før man bytter deler. Jeg forsøker å vaske bilen en gang i uka, og polere ca 3-4 ganger i året. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg gjør som bfisk, jeg vasker bilen ca. 1 gang i uka, og polere 4-5 ganger i året.. Går over skikkelig, tar alle knirker og kroker, under panseret tilogmed.. liker å ha en skikkelig rein bil.. Ellers har jeg dessverre ingen tips.. bortsett fra en god underspyling kanskje avogtil? selv om det kan ta tectylen da, hvis du har understells-behandla bilen.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Korleis er maskinpolering (såg reklame for dette på ein Statoil-stasjon) mot å polere sjølv? Kva er poenget med å smøre silikon på før vasking? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Korleis er maskinpolering (såg reklame for dette på ein Statoil-stasjon) mot å polere sjølv? Kva er poenget med å smøre silikon på før vasking? Proffene bruker vel poleringsmaskin, så tipper man vil få bra resultat ved bruk av dette. Poleringsmaskin koster vel rundt 200 spenn hos Torshov og lignende. Lenke til kommentar
jeggroms Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 maskinpoleringen du så reklame på er sikkert de nye vaskemaskinene med polering.trur ikke resultatet blir like bra men sikkert ikke langt i fra heller. Viktig med rengjøring er.ved bruk av avfetting skal den påføres på bilen mens den er tør og sprayes på nedefra og opp.VIKTIG Å IKKE SPYLE BILEN FØRST.da ungår men rennemerker og riper.hvis det er varmt i været så dusj litt vann over så avfetninga ikke tørker på lakken.når det har gått ca.5-10 min spyler man bilen nedenfra og opp.da er man kvitt alt av sand. Nu kan man vaske med svamp. Men nu begynner man å vaske taket og nedover..... Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Å vaske bilen minimum en gang i måneden kan ikke tyde på annet enn at noen er VELDIG glad i kjærra si... vaska den minst 3 - 4 gonga i månen.. lure på ka eg e i bilen:P (kjem jo litt ann på veire) Det er også viktig og ta serviser på bilen eller gjøre det sjøl, der står som oftast i instruksjonsboka ka som skal gjørast på kvart intervall. et anna tips e jo og kjøpe haynes boka Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Det som er saken med å vaske bilen for ofte, er jo den at du til slutt går løs på lakken Men vaska mopeden min gjerne 2-3 ganger i uka, og hver lørdag og søndag om det var "rånevær" Haynes boka til den ene bilen min koster 800 (!!!!) kroner Får den for 400.- da, men det er jo forholdsvis dyrt mot hva de vanligvis koster (rett rundt 200)... Edit, en liten retteper Endret 20. mai 2005 av Pluggen Lenke til kommentar
62 Comet V8 Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) bremseveske!! det må blåses ut litt en sjelden gang. det er egentlig ikke noe problem på biler som kjøres med året rundt, men for sommerbiler som står stille halve året (som cometen min ) bør man passe på å lufte godt igjennom systemet og fylle på ny. Gjerne hvert år. Grunnen til dette er at når bremseveska brukes (man faktisk bremser) synker kokepunktet på den. Jeg vil ikke anbefale noen å oppleve dette (koking av bremseveske), da dette er lik null bremseeffekt.. I tillegg til at kokepunktet synker danner det seg kondens (vanndamp) i veska. Det som kan skje da er at mastersylinderen til bremsepumpa ruster da får man ofte luft i bremsene og ender som oftest opp med å kjøpe ny bremsekraftforsterker rustinga i sylinderen skjer når bremsene ikke brukes. så jeg bruker å lufte bremsene og fylle på ny bremseveske hver høst før bilen settes bort. Endret 20. mai 2005 av 62 Comet V8 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Å vaske bilen minimum en gang i måneden kan ikke tyde på annet enn at noen er VELDIG glad i kjærra si... vaska den minst 3 - 4 gonga i månen.. lure på ka eg e i bilen:P (kjem jo litt ann på veire) Hehe... Positivt at man tar vare på bilen sin..., men må jo si meg enig med Pluggen i at det må til slite på lakken hvis man "gnukker" løs på den så ofte og i tillegg skal jo rengjøring holde bilen ren, ikke steril. Det må jo også ta opp SINNSYKT mye tid å vaske bilen i hele tiden, men hvis man ønsker en bil som er klinisk ren og skinnende, så må det vel til... Blir nå uansett en smule overdrevet for min del og alt for tidkrevende... Hver sin smak! Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Med å vaske bilen betyr det jo ikke at man rubber og polerer den en gang i uka, da. Det finnes grenser. Hovedsakelig er jo formålet å få vekk veisalt, asfaltstøv og liknende, som har en tendens til å gro seg veldig hardt fast om det ikke spyles av nokså fort. Bruker enten bare høytrykken med ht-shampoo, eller en mild bilshampoo og svamp, og rikelige mengder vann. Men det er klart at jo oftere man vasker, jo oftere må man vokse... Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Generelt, hva bør en tenke på av vedlikehold av en personbil. Hvor ofte bør en gjøre hva? Kommer veldig an på hvor gammel bilen er. Og så står det jo som regel noe om det i instruksjonsboka Eldre biler kan ha intervaller på oljeskift ned til hver 5000 km og oljefilter hver 10.000 (som eksempel). På nyere biler kan det gjerne være både 15- og 20000 km. eller mer mellom hvert oljeskift. De fleste har ellers krav til oljeskift minst en gang pr. år uansett kjørelengde. Så bør du bytte luftfilter minst én gang i året, viskerblad etter behov, rense luftinntaket til kupeén for barnåler og dritt en gang eller to i løpet av året. Plugger, registerrem, bensin-/diesel filter og slikt i hht. instruksjonsboka. Vasking tar du etter behov, men vask med underspyling er spesielt viktig om vinteren hvis du kjører på saltede veier. Polering 1-2 ganger pr. år, selv hater jeg å polere så jeg tar jeg hele bilen én gang om våren og så tar jeg en ekstra polering på de mest utsatte stedene (front og langs sidene) om høsten. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Ser at her er det mange gode råd. Ser at mange nevner understells spyling. Hva anbelfales vanlig hageslange eller høytryksspyler til dette arbeidet? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Ser at her er det mange gode råd. Ser at mange nevner understells spyling. Hva anbelfales vanlig hageslange eller høytryksspyler til dette arbeidet? Ingen av delene. Vaskeautomat med skikkelig underspyling. Du kommer ikke ordentlig til med hageslange eller høytrykkspyler hvis du ikke belager deg på å ligge under bilen mens du spyler (og det er neppe noen fornøyelse). Så forresten en gang en kar som hadde laget en liten to hjuls "tralle" med en dyse og ett langt håndtak hvor en kunne koble til slangen og på den måten bevege "tralla" fram og tilbake under bilen for å spyle uten å gå under selv. Lenke til kommentar
Remi-A Berg Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Om du har servicebok står det hvordan bilen skal vedlikeholdes og ved hvilke intervaller. I noen servicebøker står det også hvor ofte bilen skal hvaskes og hvor ofte den skal poleres. Lenke til kommentar
philrupp Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Dersom man vasker bilen ofte så er forhåpentligvis ikke bilen like svart hver gang, og det trenger ikke ta så lang tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå