Gå til innhold

6800GT ok- og støyproblem

Anbefalte innlegg

Fikk mitt nye demobrukte Gainward 6800GT/2400Ultra GS (litt av noen navn de lager) i dag.

Monterte det i maskinen og alt var såre vel inntill jeg slo på maskinen og den påmonterte sentralstøvsugeren snurret i gang :angry: Jeg trodde jeg hadde en bråkete maskin med 3 hissige 80mm vifter allerede, men så feil kan man ta... Noen som har erfaringer med andre kjølere på dette kortet?

Det andre problemet er av litt mer positiv natur, jeg begynte med å overklokke minnet, den garanterte hastigheten 1.1GHz gikk selvfølgelig greit, det samme gjorde 1.2 og til slutt 1.25, herfra vil ikke rivatuner la meg justere lenger opp og sier at "The driver did not pass internal tests at this frequency", kjernen gikk bra opp til 438MHz før jeg får samme melding. Har testkjørt en del spill i hele kveld uten en eneste lockup eller artifact på 438/1250. Er det mulig å komme rundt dette og justere hastighetene høyere?

Jeg var også redd for at strømforsyningen min ikke skulle gjøre jobben lenger, men en 5 år gammel 340 watts Chieftech holder fortsatt koken :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er orginal kjøler du har på kortet ditt så tviler jeg på at det er mulig å få noe høyere overklokk på kortet ditt. Bytter du derimot til VGA Silencer NV5 vil du merke at støy går ned sammen med temperaturen. Zalman har også noen kjølere til skjermkort. Se på www.microplex.no

Vannkjøling er jo alltid en mulighet til lavere temperatur og støy både på/fra CPU og skjermkort.

Lenke til kommentar

Bakplaten til kortet går over to slotter bak, så VGA Silencer NV5 passer ikke. Noen som vet noe om heatpipe løsningen til Zalman fungerer? Tenker da på den sammen med en moderat 92mm vifte.

Angående overklokking så er ikke det så nøye, jeg merker faktisk ingen forskjell på standard 400/1100 og 436/1250. Drar jeg ned hastigheten på minnet til 1150 kommer jeg høyere med kjernen og det ser ut (i benchmarks) som det gir bedre ytelse, men fortsatt ingenting merkbart, fort går det uansett. Støy er hovedproblemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skulle ikke være noe problem å "modde" bakplaten litt. Har sett andre som har gjort det, har selv bestillt nv5 til mitt gainward nå (samme som ditt). Bakplaten skal man vel kunne få løs slik at man kan sette denne i ei skrustikke og komme til med sag/fil osv... burde fungere fint det da.

Kan komme med en tilbakemelding når jeg har fikset mitt kort...

EDIT: Etter å ha lest litt på nettet har jeg kommet frem til at Zalman VF700-Cu vil være et bedre alternativ. Så jeg går for denne :)

Endret av Popsi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...